Minua on huijattu! Maailmanlaajuinen salaliitto!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerronpa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kerronpa

Vieras
Ehdinpä kasvatella lapseni yli kaksivuotiaaksi, ja normaaliin tapaan potalle alettiin opetella siinä alle kaksivuotiaana. Kun kaksi- ja puolivuotiaana lapsi ei suostunut vieläkään tekemään kakkaa pottaan, aloin etsiskellä netistä vinkkejä.

Siinä törmäsin VVV:hen. Oletteko kuulleet? Se on lyhenne Vauvojen VessahätäViestinnästä, englanniksi Infant Potty Training. Sen mukaan ihan jo pientä vauvaa, jopa vastasyntynyttä, voi alkaa totuttaa potalle (tai lavuaarille, mikä on helpointa ihan pikkuisilla). Ja mikä tärkeintä: pienikin vauva OPPII mitä potalla tehdään ja PYSTYY hallitsemaan rakkoaan ja suoltaan.

Myöhäistä se jo oli esikoisen kohdalla, mutta kas, sattumoisin minulla oli 5kk kuopus siinä vieressä. Ei kun hieman epäuskoisena kokeilemaan. Ensimmäinen sopiva sauma sattui jo seuraavana päivänä: otin vauvan päiväunilta, ja huomasin, että viimeksi 4 tuntia sitten vaihdettu vaippa oli rutikuiva. Kiidätin lapsen lavuaarin päälle, odotin, pidin pientä psss psss -ääntä ohjeiden mukaan, ja tunsin itseni vähän hölmöksi. Ei tapahtunut mitään, mutta muistelin lukemiani asioita: "Vauva ei luonnostaa mielellään pissaa vasten ihoaan olevaan kappaleeseen, kunnes se totutetaan siihen pitämällä aina vain vaippaa - että kas tähän sinun kuuluu pissiä." Ajattelin, että nyt se on tottunut siihen, että asiat kuuluu tehdä vaippaan. Siksi painoin hetkeksi pyyhkeen jalkoväliin - ja heti tuli iso pisu.

Ihmeissäni jatkoin kokeilua: aina sopivan hetken tullen, vaippaa vaihtaessa tai jos huomasin, ettei vähään aikaan ollut pissaa tullut, pistin vaavin lavuaarille ja suhistelin. Ja ihmeen nopeasti hän oppi. Jos oli pisu tuloillaan, se tuli sinne.

Kerran katsoin, että kas, kuiva vaippa, ja ei kun yrittämään. Ei tullut mitään, mutta lapsi selvästi yritti ja pinnisteli. Sitten vasta huomasin, että olihan se vaippa sittenkin märkä! Lapsi siis selvästi tiesi, että pissalla ollaan, ja osasi yrittää tehdä sitä oikeaan paikkaan! Nyt hälvenivät viimeisetkin epäilykset, että jospa kaikki on käynyt vain sattumalta. Lapsi jopa yöllä heräsi pissahätäänsä. Ei auttanut itkuun maito, ei kiikuttelut, mutta kun sai käydä potalla, niin nukahti taas tyytyväisenä.

Jatkettiin samaan malliin, lavuaarille ja myöhemmin potalle, aina silloin kun itse muistin ja osasin viedä. En toteuttanut varsinaista VVV:tä, jossa tarkkaillaan lapsen omia viestejä - lapsi kuulemma pystyy ilmaisemaan pissahätänsä, jos vain osaa lukea viestejä. Ne voivat olla erilaisia eri lapsilla: yninää, viuhtomista, vääntelehtimistä, jopa vain pientä kulmien kurtistusta... En siihen ruvennut, en kerennyt koko ajan tarkkailemaan vauvaa, oli siinä esikoinenkin hoidettavana.

Mutta vauva tottui käymään potalla. Nyt hän on puolitoista ja on alkanut itse pyytää potalle tarvittaessa. Jotkut oppivat jo vuoden iässä, jos jaksaa ahkerasti potattaa ja tarkkailla, millloin pitää mennä. Minä en aina jaksanut... Olen tähän asti käyttänyt potalla kun on siltä tuntunut, kun olen muistanut.

Ja nyt tahtoisin kertoa koko maailmalle, että ei tarvitse odottaa sinne kahteen vuoteen asti! Kaikki varoittelut varhaisen pottaharjoittelun vaarallisuudesta ovat täyttä lööperiä, ja sen todistaa jo se, että vauvoja on kautta aikain pissatettu jo vastasyntyneestä, ja edelleen se on ihan normaalia esim. Intiassa ja Grönlannissa. Pottaharjoittelun lykkääminen on ollut vallalla ainoastaan nykyaikana länsimaissa. Varoittelut ovat alun perin lähteneet siitä, että pottakasvatus on ollut monesti pakottamista, ja sehän ei tietenkään ole hyväksi pienelle, ei kyllä isommallekaan! Mutta tässä on kyse siitä, että ehdottomasti mennään lapsen ehdoilla.

Olisinpa tiennyt tästä jo ensimmäisen saadessani! Sanonpa vaan, että parivuotiaan kanssa harjoittelu oli vaikempaa kuin viisikuisen! Mikä järki on ensin totuttaa lapsi vaippoihin, ja sitten juuri tahtoiän puhjetessa ilmoittaa, että se kuuluukin tehdä ihan eri tavalla. Kun totuttaa alusta alkaen, että potta on luonnollinen osa päivää, ei lapselle välttämättä tule edes mieleen ruveta rettelöimään asiasta.

Ei sillä, että kaikkien täytyy ruveta tähän, vaan että tällaisesta vaihtoehdosta edes tiedettäisiin!

Erinomainen tietopaketti löytyy täältä:
http://www.voima.fi/content/view/full/611

Vielä toinen linkki:

www.kestovaippainfo.fi/keskustelut ---> Kuivaksioppiminen ja VVV
Täällä on kokeilleita ja onnistuneita, ja paljon keskustelua ja tietoa aiheesta.

Pakko sanoa tähän, että vvv:stä kylläkin kuulleena, mutta siihen millään tavalla perehtymättä, on meilläkin olleet molemmat lapset alle 1,5 vuotiaina täysin päiväkuivia ja alle 2 vuotiaina yövaippaakaan ei olla tarvittu. En ole mistään kuullut moista etteikö alle kaksi vuotiasta saisi potalle opettaa!!? Nimenomaan mitä pidemmälle ilman pottaharjoittelua mennään sitä vaikeampaa asiasta varmasti tulee. Vaan eipä meillä ole muutenkaan asiasta kauheasti jouduttu meluamaan, vaan säännöllisesti ja johdonmukaisesti tuotu potta mukaan päivärytmiin alle vuoden ikäisenä. En ole seuraillut merkkejä enkä viestejä. Mielestäni tämä on ehkä liikaakiin huomiota saava aihe, sillä en tiedä ketään rippikoulussa vaippoja käyttävää ;) Maailman sivu tarpeet on tehty "astiaan" yms. Ja kirjoituksessasi oli mielestäni siinä pointti että tuo potattelu olisi hyvä aloittaa aikaisin, mutten ole tuota kahdenvuoden ohjetta ikinä kuullutkaan? Neuvotaanko niin oikeasti?!

En minäkään ole koskaan kuullut ettei alle kaksi vuotiasta saisi viedä potalle ja meidän 10 kk ikäinen käykin pari kertaa päivässä sujuvasti potalla pissillä.

Minäkin olen ihan 100 prosenttisen vakuuttunut tästä menetelmästä!

Luin siitä odotusaikana ja ajattelin kokeilla. Vaikean lapsivuodeajan seurauksena se kokeilu jäi vähiin kun en merkkejä ehtinyt seurailla ja niihin vastata. Huomasin kuitenkin että vauva värähti kuin vilusta, kun teki pissan kesken vaipanvaihdon ja värisi samalla tavoin vaipan kanssakin hetkeä ennen kuin se kastui. Vatsa oli hänellä myös aika kovalla, johon tippojakin tarvittiin, joten otsan rypistelystä näki kakkahädän ja se tehtiin usein pönttöön. Pissat tehtiin silti vaippaan.

Nyt yli puoli vuotiaana vauva tekee jo tottuneesti pissat vaippaan eikä koskaan enää ilmakylvyn aikana. Kakkakin on alkanut luistaa sinne vaippaan. Kun muista vaikeuksista on nyt selvitty, voisin alkaa uudelleen kokeilla tuota VVV:tä. Kiitos innostuksesta, ehkä se ei meilläkään ole "myöhäistä" tutustua uudelleen vaipattomuuteen!

Lasta voi opettaa potalle tai pöntölle niin pian
kuin itse osaa istua ilman tukea.
Muusta en ole koskaan kuullutkaan - liekö rahanahneiden vaippavalmistajien ja markkinamiesten ohje tuo jossa neuvotaan vasta 2-vuotiaasta opettelemaan potalle ??!

Meidän 3 lasta on mennyt näin : Pojista toinen oppi potalle 1-vuotiaana,
vaipat jäi kokonaan pois hiukan alle 2v.
Toinen poika pottaili 11 kk vanhana itse, vaipat pois 1 v 8 kk.
Tyttö pottaili 9 kk iässä, vähitellen huonommin, kun ei yhtään tykännyt potasta,
mutta huomattiin, että kävi pöntöllä mielellään,
kun oli supistaja ja pöntön edessä palli,
jolla ylettyi kiipeämään pöntölle hyvin... joten siirryttiin pönttöhommiin.
Vaipat jäi kokonaan 1 v 8 kk.

Tämä vaatii alussa hiukan enempi tarkkaavaisuutta ja vahtimista ja opastusta,
mutta kun alkaa toimimaan, on hyvä mieli kaikilla.
Niin - paitsi noilla vaippakauppiailla ;O)

Minä kun kirjoitin eräs viikko tässä pottailusta, ja kyselin, että milloin lapsi voi tuosta tajuta jotain ja onko turhaa jatkaa meidän 11kk pojan kanssa pottailua, jota on harjoitettu lähes päivittäin ei niin tarkasti jo 7kk iästä, niin täällä kyllä moni vastasi, että voi tulla jotain häiriöitä kai sitten kehityksessä, jos lasta opettaa potalle liian aikaisin...?

Kyllä vain, kyllä noissa neuvolan opasvihkosissa yms. varoitellaan, ettei pidä aloittaa pottaharjoittelua liian aikaisin, "ei ennen kuin lapsi on siihen kypsä", "hänellä saattaa olla joitain tärkeitä vaiheita kehityksessä käymättä läpi", "liian aikainen aloittaminen vain turhauttaa vanhempaa ja lasta"... Ei kyllä tuota tasan kahden vuoden ikärajaa ohjeissa ole enkä niin kirjoittanutkaan, mutta monella on se käsitys että vasta siinä yli puolentoista vuoden iässä ruvetaan ajattelemaan asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Minä kun kirjoitin eräs viikko tässä pottailusta, ja kyselin, että milloin lapsi voi tuosta tajuta jotain ja onko turhaa jatkaa meidän 11kk pojan kanssa pottailua, jota on harjoitettu lähes päivittäin ei niin tarkasti jo 7kk iästä, niin täällä kyllä moni vastasi, että voi tulla jotain häiriöitä kai sitten kehityksessä, jos lasta opettaa potalle liian aikaisin...?

Toisin sanoen: lapsen kehitykselle on välttämätöntä pissata housuun ja istua kakkojensa päällä...:)

Alkuperäinen kirjoittaja Niin pian:
liekö rahanahneiden vaippavalmistajien ja markkinamiesten ohje tuo jossa neuvotaan vasta 2-vuotiaasta opettelemaan potalle ??!

Kun joskus 50-60-luvulla tehtiin niitä tutkimuksia, joiden tuloksena alettiin varoittelemaan liian aikaisesta pottailusta, niin arvatkaapas ketkä niitä tutkimuksia rahoittivatkaan...

Löysin sen toisen keskusteluketjun. Sieltä tämä:

"Neuvolasta suositellaan, että vasta 2 vuotiasta aletaan opettaa aktiivisesti potalle. Silloin hän on kypsä oppimaan pottailun. Liian varhaisesta pottailusta saattaa vain olla haittaa normaalille kehitykselle."

Eli jotakuta on siis oikeasti neuvottu neuvolassa näin.

on meillä käyty potalla. Toimii. Ostimme potan, kun pisut tuli niin usein pestessä lavuaariin. Sitten kakatkin ja kiinteämpi tavara olikin hankalampaa lavuaarissa. vauva ei ole yhtään ihmetellyt pottaa, päinvastoin viihtyy hyvin. Kakkavaippaa ei ole meillä nähty sen jälkeen, kun löysät maitokakat kiinteytyivät tai no ehkä pari kiireessä, kun ei ole huomattu ajoissa lähteä potalle. Mutta siis pari moneen kuukauteen. Kyllä vaippojakin vielä tarvitaan (vauva 9 kk), mutta ei niin paljoa ja ne pysyvät siisteinä. potalla käyminen on ihan helppoa.

Meillä kolmikuinen vauva on alusta asti tehnyt kakkansa paperin päälle hoitopöydälle. Siis omasta halustaan, minulle olisi aivan sama, vaikka tekisi vaippaankin. Mutta, kun vauva ei halua vaippaan tehdä, niin tuntuisi epäreilulta lapsi siihen pakottaa...

Meillä on seinällä "kakkakello", eli kartonginpala, jossa kellonajat, ja siirrän merkkiä aina siihen,milloin vauva on kakaknnut. Rytmi on säännöllinen, joskin tietenkin jonkin verran vaihtelee, mut se auttaa mua ennakoimaan, milloin vauvan ois aika päästä kakalle, ja lukemaan sitten viestejä. Vauva kyllä kovasti yrittää kertoa hädästään, minä tyhmä vaan en aina viestejä huomaa, kun on muka niin "tärkeää" tekemistä. Kyllä se vähän harmittaa, jos toinen joutuu tekemään kakat housuun, vaikka ei halua.

Mut on tästä omat huonotkin puolensa. Vauva ei halua tehdä isoja aamupissojakaan vaippaan, vaan yrittää pidätellä pissaa minkä nyt vauva voi (on tottunut tekemään aamupissatkin lavuaariin, mut tätäkään ei ole opetettu, vaan oppinut vahingossa aamupesun aikana), ja minä haluisin mieluiten vaan nukkua. En todellakaan halua, että lapsi alkaa pidätellä tarpeitaan, tekis vaan vaippaan. Reissussa on myös hankalaa, sillä jotenkin sekä vauva että minä ollaan silloin eri rytmissä kuin kotona. Joskus on mennyt niinkin, että lapsi on kieltäytynyt kakkaamasta vieraassa paikassa, vaippaan tai paperille.

Alkuperäinen kirjoittaja xD:
tekemisen puutetta äideillä sanon mä xD!

Jos ei ihan fanaatikoksi rupea, niin ei se vie juuri aikaa eikä vaivaa. Jos vaikka aina vaipanvaihdon yhteydessä, kun on valmiiksi riisuttu ja lavuaari vieressä, samalla siinä liraututtaa pissat, niin ei kyllä vie montaa ylimääräistä sekuntia...

Hohhoijaa. Olen varmaan laiska ja saamaton äiti, mutta olen odottanut kaikkien kolmen lapseni kohdalla, että ne alkaa itse puhua potalle menosta ja sitten mennään! En todellakaan ehdi enkä jaksa seurata niiden silmänliikkeitä ja työntää pottaa alle silloin, kun silmä välkkää siihen malliin, että kohta pisuttaa. Meillä on muutakin elämää: kolme lasta, yritys, 2 koiraa ja kissaa. Seuraa siinä sitten vielä jotain ihme merkkejä.... Kaksi ensimmäistä on ainakin päässeet pois vaipoista kolmeen ikävuoteen mennessä ja se riittää minulle vallan mainioisti. Enkä koe, että minua olisi huijattu millään tavoin, ei maalimanlaajuisesti eikä kansallisestikaan.

Minäkin tuossa kirjoitin, etten ole mitään viestejä tarkkaillut, olen vain aina ehtiessäni laittanut potalle. Minullakin on muuta elämää. En koe, että se olisi tuonut hirveästi lisävaivaa. Jossain vaiheessahan se harjoittelu on tehtävä. Okei, jos puolivuotiaana aloitettaessa kestää vuoden oppia ja kaksivuotiaana puoli vuotta, onhan siinä eroa, mutta onpahan edellinen nuorempana kuiva, ja sitten on helppoa.

Ja tuli mieleen, että kun isompi lapsi puhuu sanallisesti potalle menosta tai vauva vääntelehtii samassa tarkoituksessa, niin eikös se ole aika sama... Jos aloittaa ihan vastasyntyneestä tarkkailemaan vauvaa, oppii kyllä pian, miten hän ilmoittaa hädästään. (En ole itse kokeillut, mutta näin ohjeissa ja kokemuksissa kerrotaan.) Sen jälkeen se on melkein sama kuin vauva sanoisi, että potalle, äiti!

Kolmas vauva tulossa ja ajattelin aloittaa lavuaarikokeilut heti syntymän jälkeen:) Ihan mielenkiinnosta. Ehkä viestienkin tarkkailu jo onnistuu, mutta jos se vaatii kokoaikaista paneutumista, en minäkään siihen kyllä rupea.

Vielä yksi asia! Ajatelkaa, miten paljon tässä säästyy vaippoja! Jos pyydystät edes kahdet pissat päivässä pottaan, säästät vuodessa 730 vaippaa. Aika vuori! Vaikka kestovaippojakin käyttäisi, välttää siinä monta kymmentä koneellista pyykkiä!

Sehän menee näin, että yli 70 % kaikesta ihmisen välisestä viestinnästä on sanatonta, ja viestit ymmärretään alitajuisesti. Samahan se on vauvan kanssa. Kyllä pienestä näkee muutenkin, mitä tarpeita hänellä on, ilman että täytyy odottaa, että vauva parkuu pää punaisena, ja sitten alkaa miettiä, että mikähän hätä tällä on.
Mun mielestä ei ole suuri vaiva antaa vauvan olla vaipanvaihdon yhteydessä vähän aikaa iman vaippaa. Tarviihan iho ilmakylpyä muutenkin, ja yleensä käyn itse samalla suihkussa, laitan pyykkejä ym.

Äiti tai isä ei ole mielestäni laiska ja saamaton, jos kokee vvv:n negatiivisena asiana. Asia on vielä uusi ja outo (vaikkakin oikeasti ikivanha) ja ei ole ihme jos se aiheuttaa epäilyjä.

(Mielestäni kakkapyllyn pesu vaatii paljon enemmän viitseliäisyyttä ja aikaa kuin vvv....)

vai muka 730 vaipan säästö vuodessa? vaihdatko oikeasti vauvalta vaipan ihan jokaisen lirun jälkeen? itse en kyllä niin tee. mutta huono äitihän olenkin, kun käytän vauvalla niitä vaippoja.

"Ei kukaan tässä ole sanonut mitään sinne päinkään, että se on laiska ja saamaton joka ei potata pientä."

Alkuperäinen kirjoittaja tavisäiti touhuilee:
Hohhoijaa. Olen varmaan laiska ja saamaton äiti, mutta olen odottanut kaikkien kolmen lapseni kohdalla, että ne alkaa itse puhua potalle menosta ja sitten mennään! En todellakaan ehdi enkä jaksa seurata niiden silmänliikkeitä ja työntää pottaa alle silloin, kun silmä välkkää siihen malliin, että kohta pisuttaa. Meillä on muutakin elämää: kolme lasta, yritys, 2 koiraa ja kissaa. Seuraa siinä sitten vielä jotain ihme merkkejä.... Kaksi ensimmäistä on ainakin päässeet pois vaipoista kolmeen ikävuoteen mennessä ja se riittää minulle vallan mainioisti. Enkä koe, että minua olisi huijattu millään tavoin, ei maalimanlaajuisesti eikä kansallisestikaan.

Tässä kyllä sanotaan...

Joo, näinhän se on, että kukin tyylillään. Minusta on vain ollut ihana vain kölliä esim. aamulla sängyssä lasten kanssa eikä pompata ylös, kun näyttää pisu olevan tulossa. Tai joskus jopa kakka! Sitten pikkuhiljaa vääntäydytään ylös ja peseskellään. Ihana aamuhetki vain katkeaisi, jos yksi kolmesta käytäisiin välillä pesemässä... On hyvin kaukana minun ajatusmaailmasta tuo ilmeiden tarkkailu siinä mielessä, että jaksaisin, ehtisin tai pystyisin heti säntäämään hakemaan pottaa tai pytyttämään. Mutta onneksi jotkut ovat löytäneet tuon ilon ja sen suon heille! Ja jatkan itse samalla tyylillä kuin ennenkin...

Edellisellä "tavisäidillä" on siis kolmoset ??!
onnea vaan !

No eihän se varmana onnistukaan kolmen vauvan kanssa,
itselläkin oli kyllä kaksosten kanssa tekemistä tuossa hommassa ....

Yhteistyössä