Minua nyt ärsyttää tuo mies... joo, ei oo mitään isoja juttuja mutta haluanpa avautua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiukkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiukkis"

Vieras
- Minua VITUTTAA että kun minä sanoin lapselle isän kuullen että omena syödään vasta ruuan jälkeen, niin hetken päästä kun palasin keittiöön, poika soi tyytyväisenä omenaa ja ruoka oli koskematta lautasella. Isä dataili puhelimellaan vieressä.

-Minua ÄRSYTTÄÄ että kun ollaan yhdessä aikanaan sovittu, että lasta ei nukuteta vieressä uneen saakka, vaan rauhoitellaan hetki, luetaan ja lauletaan ja jätetään sitten nukahtamaan itse, niin nyt isä on alkanut tehdä ihan toisin. En käsitä miksi hänen piti muuttaa vanhaa, ihan hyvin toiminutta tapaa. Eikä hän vastannut kun kysyin.

- Minua KORPEAA että hän ei ole yhtään jämäkkä. Jos lapsi haluaa laittaa ulos liian pienet kengät, minä sanon että ei niitä, ne on nyt liian pienet. Mies sanoo että no jos sinä ne haluat, niin laitetaan sitten ne.

- Ylipäätään se ärsyttää että mies on aina kyselemässä lapselta että mennäänkö ulos tai mennäänkö kauppaan tai tehdäänkö sitä tai tätä, ja jos lapsi sanoo että "ei", niin sitten tehdään niinkuin lapsi haluaa. Epäilen, että mies verhoaa oman laiskuutensa "lapsen tahdon" taakse. Ei viitsi lähteä puistoon niin perustelee sen sillä kun lapsi ei halunnut. Ei kaksivuotiaan kuulu päättää päivärytmistään!

- Ja mä tunnen itteni ihan natsiksi kun olen tiukka äiti joka ei anna jälkiruokaa ennen pääruokaa, joka päättää mitkä kengät laitetaan, joka vie lapsen puistoon halusi lapsi tai ei, koska tiedän myös että lapsi nukkuu paljon helpommin illalla riehuttuaan ulkona. Mies kerää pisteet kun on kiva ja antaa lapselle periksi ja äiti on ilkeä noita.

Ja tervetuloa vaan haukkumaan kuinka olen tiukkapipo ja seison mieheni isyyden tiellä ja ja ja...... en välitä.

Miks teil esim. säilytetään niitä liian pieniä kenkiä siinä eteisessä, jollei ne ole vaihtoehto? Tai onks ne ompot vieressä/ pöydällä houkuttamassa ruokailun ajan?

[QUOTE="vieras";29203391]Miks teil esim. säilytetään niitä liian pieniä kenkiä siinä eteisessä, jollei ne ole vaihtoehto? Tai onks ne ompot vieressä/ pöydällä houkuttamassa ruokailun ajan?[/QUOTE]

Ah, että viitsinkin reagoida tällaiseen saivarteluun. Kenkiä en ollut vielä ehtinyt viedä pois, ja hedelmät ei meillä koskaan ole piilossa - ennen poika vaan ei oo ruennu niitä noin kinuamaan.

[QUOTE="Tiukkis";29203395]Ah, että viitsinkin reagoida tällaiseen saivarteluun. Kenkiä en ollut vielä ehtinyt viedä pois, ja hedelmät ei meillä koskaan ole piilossa - ennen poika vaan ei oo ruennu niitä noin kinuamaan.[/QUOTE]

Saivartele vaan, mut tehokkainta on laittaa pois silmistä ja käden ulottuvilta sellainen, joka houkuttaa, mut ei ole sallittua.

Ainakin, jollei teidän perheessä lapset usko kieltoja eikä vanhemmat jaksa valvoa lapsia vaan tykkäävät enemmän datailla.

Mut kukin tyylillään...

[QUOTE="vieras";29203410]Saivartele vaan, mut tehokkainta on laittaa pois silmistä ja käden ulottuvilta sellainen, joka houkuttaa, mut ei ole sallittua.

Ainakin, jollei teidän perheessä lapset usko kieltoja eikä vanhemmat jaksa valvoa lapsia vaan tykkäävät enemmän datailla.

Mut kukin tyylillään...[/QUOTE]

Hohhoi. Joiltakin se luetun ymmärtäminen ei vaan onnistu. Mutta jos on lusikalla annettu, ei tietenkään voi kauhalla vaatia.

[QUOTE="Tiukkis";29203423]Hohhoi. Joiltakin se luetun ymmärtäminen ei vaan onnistu. Mutta jos on lusikalla annettu, ei tietenkään voi kauhalla vaatia.[/QUOTE]

Ei taidakaan uskaltaa vastata mitään...

[QUOTE="Tiukkis";29203423]Hohhoi. Joiltakin se luetun ymmärtäminen ei vaan onnistu. Mutta jos on lusikalla annettu, ei tietenkään voi kauhalla vaatia.[/QUOTE]

Mä vähän luulen, että sua vituttaa, ärsyttää ja korpeaa kaikki ihmiset.

[QUOTE="vieras";29203442]Mä vähän luulen, että sua vituttaa, ärsyttää ja korpeaa kaikki ihmiset.[/QUOTE]

Ei vituta. Mua ei vituttaisi yhtään, jos ei tahalleen hankaloitettaisi asioita. Eikä ymmärrettäis tahalleen väärin. Eikä - jos palaan alkuperäiseen aiheeseen - vanhempi kävelisi toisen vanhemman yli. Eikö kuitenkin kaikki ole jotakuinkin yhtä mieltä siitä, että vanhempien tulee vetää kasvatuksessa yhtä köyttä eikä toinen saa sallia sitä minkä toinen kieltää?

[QUOTE="Tiukkis";29203448]Ei vituta. Mua ei vituttaisi yhtään, jos ei tahalleen hankaloitettaisi asioita. Eikä ymmärrettäis tahalleen väärin. Eikä - jos palaan alkuperäiseen aiheeseen - vanhempi kävelisi toisen vanhemman yli. Eikö kuitenkin kaikki ole jotakuinkin yhtä mieltä siitä, että vanhempien tulee vetää kasvatuksessa yhtä köyttä eikä toinen saa sallia sitä minkä toinen kieltää?[/QUOTE]

Joo, mutta teissä kummassakin on varmasti "vikaa". Sinä olet liian tiukka, ja miehesi liian epäjohdonmukainen.

Mun mielestä tuo eka vastaus oli kyllä ihan asiallinen. Sinä lähdettiin purkamaan asiaa ihan perusasioista.

[QUOTE="Tiukkis";29203448]Ei vituta. Mua ei vituttaisi yhtään, jos ei tahalleen hankaloitettaisi asioita. Eikä ymmärrettäis tahalleen väärin. Eikä - jos palaan alkuperäiseen aiheeseen - vanhempi kävelisi toisen vanhemman yli. Eikö kuitenkin kaikki ole jotakuinkin yhtä mieltä siitä, että vanhempien tulee vetää kasvatuksessa yhtä köyttä eikä toinen saa sallia sitä minkä toinen kieltää?[/QUOTE]

Ja vanhempien tulee olla kasvattajina tasa-arvoisia eikä kävellä määräilyllään toisen vanhemman yli.

[QUOTE="vieras";29203410]Saivartele vaan, mut tehokkainta on laittaa pois silmistä ja käden ulottuvilta sellainen, joka houkuttaa, mut ei ole sallittua.

Mut kukin tyylillään...[/QUOTE]

Ymmärrä ap:ta täysin, mutta täytyy sanoa, että toimisin itsekin juuri näin. Omena veke jos sitä ei saa syödä, eikä mies voi valvoa, vain sopivia kenkiä saataville, nukutan muksut itse jos ei muuten onnistu oikein, puistossa käydään sitten äidin kanssa jne. Tai sitten ne vaan tehdään joskus sillä toisella tavalla.

Mua jurppii kanssa tuhannet asiat kotona (tai oikeastaan jurppi ennen kaikki leivänmurusista likaisiin sukkiin) mutta mä en jaksa enää olla jatkuvasti kyrpiintynyt, koska mitään muutosta ei ole tulossa, joten mä hoidan hommat itse, omalla tavallani, niin pysyy mieli rauhallisena. Teen asioista mahdollisimman yksinkertaisia, vähän niinkuin tietokoneissa on jotain "helppokäyttötoimintoja", pyrin saamaan ympäristön mahdollisimman yksiuloitteiseksi, jotta hommat menisi oikein.

Säästyy sanomisiltä, mielipahalta ja ennenkaikkea kaikki ollaan onnellisempia. Vaatii vähän oman egon uudelleen ohjaamista, mutta suosittelen.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos

Tää on kyllä ihan totta, että jos toinen vanhempi on antanut jonkun ohjeen tai kiellon, niin toinen ei mene ja kumoa sitä. Siitä täytyy pitää kiinni. Toki joskus ei tiedä, että mitä toinen on sanonut, mutta tahallaan ei saa toisen vanhemman yli kävellä lapsen kuulleen. Keskenään voi sitten keskustella niistä päälinjoista kasvatuksen suhteen.

• Tykkää
Reactions: millionnea
Jep, mutta tämän postauksen tarkoitus olikin että halusin päästää ulos sen mikä mua vituttaa. En ajatellutkaan pureskella sitä sellaiseen muotoon joka kävisi Hesarin mielipidepalstalle. Tällasista pikkujutuista ei viitti ystävilleen valittaa, mutta joskus pienetkin asiat alkaa ottaa päähän ja paljon.

En ole mikään pirttihirmu, mutta olen kyllä tiukempi kuin mieheni ja pidän sitä hyvänä asiana. Olen normaali tiukka äiti ja kiellän vain aiheesta. Ja nämä asiat on kyllä keskusteltu miehen kanssa, ja ennen mieskin oli ihan jämäkkä. Kuitenkin, nyt kun lapsi on alkanut enemmän suosia isäänsä (siis haluaa isän leikkeihin ja muutenkin kaikkiin juttuihinsa mukaan) niin isä on ruennut lapsen palvonnan kohteena lepsuksi, ehkä hän jollain tasolla pelkää kai että "suosio laskee" jos kieltää lasta. Minä taas oon ymmärtäny niin, että lapsen suosion kohde vaihtelee kausittain, enkä ota mitään paineita siitä että olen tällä hetkellä lähinnä henkilökunnan asemassa eli kokkaan ja siivoan, Jonakin päivänä taas äitikin on pop.

[QUOTE="vieras";29203454]Ja vanhempien tulee olla kasvattajina tasa-arvoisia eikä kävellä määräilyllään toisen vanhemman yli.[/QUOTE]

Jos yrität vihjata että minä määräilen, niin et voisi olla enempää väärässä.

Voi että mä voin kuvitella ton ketutuksen! Meillä ei onneks oo tota ongelmaa, mutta mä vetäisin ihan karmeet kilarit jos toinen ei jaa sitä kasvatusvastuuta vaan liukenee vastuusta antamalla lapsen päättää, mitä se syö ja millon. Kyllä pienelle lapselle jo voi alkaa opettaa, että jos nyt pöydällä on vaikka omena, niin sitä ei syödä jos sanotaan, että sitä ei syödä. Ei kaikkia houkutuksia voi piilottaa lapselta. Onhan kaduilla vesilätäköitä mihin olis ihan älyttömän kiva hypätä lenkkareissa, ja kaupoissa tavaroita mitä olis niiiiin kiva saada. Lapsen pitää oppia, ettei aina saa omaa tahtoa läpi, eikä se sitä opi, jos sitä ei opeteta. Myötätuntoni!

Jotkut naiset saavat mitä ilmeisimmin jotain käsittämätöntä TYYDYTYSTÄ siitä että tulevat valittamaan TÄYSIN turhista asioista tänne palstalle ja saavat jotain perkeleen vertaistukea muilta samanlaisilta turhakkeilta jotka haluavat tuntea itsensä edes JOSKUS paremmaksi kuin joku muu ja tulevat siksi lyömään anonyymille nettipalstalle puukkoa miehensä selkään jonkun perkeleen merkityksettömien asioiden takia.

[QUOTE="Tiukkis";29203477]Jep, mutta tämän postauksen tarkoitus olikin että halusin päästää ulos sen mikä mua vituttaa. En ajatellutkaan pureskella sitä sellaiseen muotoon joka kävisi Hesarin mielipidepalstalle. Tällasista pikkujutuista ei viitti ystävilleen valittaa, mutta joskus pienetkin asiat alkaa ottaa päähän ja paljon.

En ole mikään pirttihirmu, mutta olen kyllä tiukempi kuin mieheni ja pidän sitä hyvänä asiana. Olen normaali tiukka äiti ja kiellän vain aiheesta. Ja nämä asiat on kyllä keskusteltu miehen kanssa, ja ennen mieskin oli ihan jämäkkä. Kuitenkin, nyt kun lapsi on alkanut enemmän suosia isäänsä (siis haluaa isän leikkeihin ja muutenkin kaikkiin juttuihinsa mukaan) niin isä on ruennut lapsen palvonnan kohteena lepsuksi, ehkä hän jollain tasolla pelkää kai että "suosio laskee" jos kieltää lasta. Minä taas oon ymmärtäny niin, että lapsen suosion kohde vaihtelee kausittain, enkä ota mitään paineita siitä että olen tällä hetkellä lähinnä henkilökunnan asemassa eli kokkaan ja siivoan, Jonakin päivänä taas äitikin on pop.[/QUOTE]

:D Hauska.

Tulette kyllä vielä hulluiksi ellette jossain vaiheessa pääse yhteisymmärrykseen lapsenne kasvatuksesta.

Yrittäkää istua alas ja jutella. Kerro miehellesi missä kohtaa sinulle ei ole ok että joustetaan ja "lepsuillaan", ja missä kohtaa se taas on. Niin että miehesikin saa tilaa myös olla "luova" lapsenne kanssa eikä hänen tekemiset ja päätökset ole kaikessa niin rajatut ja ennalta sovitut.

Jokaisella kai niitä omia ehdottomia asioita on joiden suhteen ei ole valmis tekemään kompromissia. Mulle esim. yksi on se, ettei lapseni saa olla tupakansavussa. (Appiukko polttaa kun korsteeni).

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;29203490:
Jotkut naiset saavat mitä ilmeisimmin jotain käsittämätöntä TYYDYTYSTÄ siitä että tulevat valittamaan TÄYSIN turhista asioista tänne palstalle ja saavat jotain perkeleen vertaistukea muilta samanlaisilta turhakkeilta jotka haluavat tuntea itsensä edes JOSKUS paremmaksi kuin joku muu ja tulevat siksi lyömään anonyymille nettipalstalle puukkoa miehensä selkään jonkun perkeleen merkityksettömien asioiden takia.

Voi sulla täytyy olla aika huonosti asiat ku pitää kuitenkin tulla tänne pätemään. Eikö sulla ole elävässä elämässä ketään kelle voisit osoittaa oman erinomaisuutesi?

:D Hauska.

Tulette kyllä vielä hulluiksi ellette jossain vaiheessa pääse yhteisymmärrykseen lapsenne kasvatuksesta.

Yrittäkää istua alas ja jutella. Kerro miehellesi missä kohtaa sinulle ei ole ok että joustetaan ja "lepsuillaan", ja missä kohtaa se taas on. Niin että miehesikin saa tilaa myös olla "luova" lapsenne kanssa eikä hänen tekemiset ja päätökset ole kaikessa niin rajatut ja ennalta sovitut.

Jokaisella kai niitä omia ehdottomia asioita on joiden suhteen ei ole valmis tekemään kompromissia. Mulle esim. yksi on se, ettei lapseni saa olla tupakansavussa. (Appiukko polttaa kun korsteeni).

Joo, kiitos kommentista. Nyt alkaa mulla jo kiukku laantua :) Arvasin, että se saattaa olla olosuhteisiin nähden ylimitoitettu (raskaushormonit mukana sopassa), joten siksi tulinkin purkamaan sapetukseni tänne enkä suoraan mieheen. Mies on kaiken kaikkiaan oikein hyvä isä, mutta ajoittain lepsuus ärsyttää ja etenkin ihmetyttää kun ite pyrin vaan siihen että hommat rullais mahdollisimman jouhevasti eikä perusasioista tarttis vääntää. Ja kuten sanottua, mieskin on aiemmin ainakin osoittanut olevansa samoilla linjoilla kasvatusasioissa. Sekin on totta että mun ois ehkä hyvä antaa sille enemmän tilaisuuksia luoda itse omat päivänsä lapsen kanssa, mutta uskon myös siihen että kaksivuotias tarvitsee rutiineja.

Voi, munkin mies on paljon lepsumpi kuin minä :) välillä mua korpeaa niin että lieskat lyö sieraimista, mutta olen päättänyt että mun tapa ei ole ainoa oikea tapa "olla vanhempi". Mies hoitaa omalla tavallaan, minä omalla. Pääasia että hoitaa. Toki "suuret linjat" pyritään hoitamaan samalla tapaa ja pitämään samoja sääntöjä, mutta kyllä nuo lapset senkin ymmärtää että isin ja äitin kanssa toimitaan joskus eri tavalla eri tilanteissa. Sama voi tulla eteen esim. päiväkodissa, siellä on eri sääntöjä kuin kotona.

Se ei kyllä ole ok että astutaan toisen varpaille, esim. jos sä olet jo ehtinyt sen omenan kieltämään, niin kyllä miehen pitäisi siinä kohtaa vetää sun kanssa samasta köydestä, eikä antaa lapselle omenaa.

[QUOTE="äiti88";29203609]Voi, munkin mies on paljon lepsumpi kuin minä :) välillä mua korpeaa niin että lieskat lyö sieraimista, mutta olen päättänyt että mun tapa ei ole ainoa oikea tapa "olla vanhempi". Mies hoitaa omalla tavallaan, minä omalla. Pääasia että hoitaa. Toki "suuret linjat" pyritään hoitamaan samalla tapaa ja pitämään samoja sääntöjä, mutta kyllä nuo lapset senkin ymmärtää että isin ja äitin kanssa toimitaan joskus eri tavalla eri tilanteissa. Sama voi tulla eteen esim. päiväkodissa, siellä on eri sääntöjä kuin kotona.

Se ei kyllä ole ok että astutaan toisen varpaille, esim. jos sä olet jo ehtinyt sen omenan kieltämään, niin kyllä miehen pitäisi siinä kohtaa vetää sun kanssa samasta köydestä, eikä antaa lapselle omenaa.[/QUOTE]

Kyllä mäkin sitä oon usein itelleni toistellu että mun tapa ei oo ainoa oikea, mutta joskus nyt vaan ärsytys kumuloituu :D

Ihme vastauksia tässäkin ketjussa. Näyttää siltä että osa porukasta tulee ketjuun kuin ketjuun purkamaan jotain ihan omia turhaumiaan.

Eiköhän suurin osa ihmisistä hahmota että lapsen parhaaksi on vetää samaa linjaa kasvatuksessa. Siis ainakin silloin jos toinen on jo ilmoittanut lapselle että näin tehdään nyt, niin toinen ei sitten käy juuri päin vastoin tekemässä.

Ja kukaan nyt ei varmaan oikeasti ole sitä mieltä että hei, toi isä on ihan oikeessa kun antaa laittaa ne liian pienet kengät lapsen jalkaan, noin se kasvatus pitää hoitaa!

Ja kun sitten tälläisiä typeryyksiä tulee puolison taholta eteen ja tulee tarve purkaa ketutusta niin mikä voisi olla fiksumpaa kuin purkaa se anonyyminä nettiin, ei mieheen itseensä lapsen kuullen.

Ihan turha nillittää jostain "selkään puukotuksesta" kun kukaan ei edes tiedä kuka tämä kyseinen isä on.

Minä ymmärrän sinua ap hyvon, kyllä minuakin raivostuttaisi tuollainen. Mielestäni teillä on ongelma, liian erilainen kasvatustyyli, tosta ei hyvää seuraa pidemmän päälle. Yrittäkää keskustella asiasta, perustele oma kantasi hyvin miehellesi. Onko hän tosissaan sitä mieltä, että noin pieni voi alkaa päättää asiosta? Miettikää mitä siitä seuraa. Voiko isä kumota mennentullen äidin antamat ohjeet? Pistä miehesi ajattelemaan asioita!