Minne voi soittaa pahanolon takii?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pskaolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pskaolo

Vieras
Mihin voi soittaa, jos on paha olla ja haluaa jutella? Niinku tähän aikaan. Saldoo ei oo puhelimessa, ni ei voi mihinkään maksulliseen numeroon soittaa. Katoin netistä, ni se kriisipuhelin on vissiin maksullinen..?

Eilen oli superpaskaolo, kun riideltiin siskonkaa, se sano jotain todella typerää, käski mun hypätä junan alle, viiltää ranteet auki ym. Suuttu siitä kun sanoin että en jaksa kuunnella joka päivä sitä kun se mulle soittaa ja haukkuu kaikkia ihmisiä. Ihan ku olisin joku sen terapeutti. Ei vielä eilen ollu mitään itsetuhosta mielessä, mut tän päivän on kokoajan pyöriny itsari mielessä. 2-viikkoa oli kokonaan ilman p*skaaoloa. Se oli pisin aika piiiiitkään aikaan. Eilen tuli viilleltyä, vaikka tiiän ettei siitä oo apua, kaduttaa niin vietävästi... Nyt on hirveet arvet kädessä ja sattuu heti, jos paidan hiha osuu siihen. Mut omapa vika, mitä tuli tehtyä.. :( Vaikka lupasin ekan kerran viilleltyäni itelleni, etten enää koskaan viiltele. Eka kerta oli viime keväänä, siitä lähtien en viillelly..

Tänään joskus seitsemän aikaan olin jo kävelemässä sillalle.. Mut sit yks tyyppi, jolle pystyy puhumaan, ni soitti ja sano, että älä kuuntele mitä se sisko sanoo ja että ei sillalta hyppäämisessä ole mitään järkeä. Ja että mieti vaikka sitä siskontyttöö, sä oot sille tärkee ym. Jos se ei olis soittanu, ni en tiiä mitä olisin tehnyt..

Juttelupaikasta ei ole hyötyä, koska mun pitäs käydä siellä, mut aina ku sinne menee, vaik ajatteleekii että tää ei oo suljettu paikka eikä tää oo se hirveitä traumoja aiheuttanut paikka, ni silti tulee hirvee p*skaolo-ahdistus siellä käynnin jälkeen. Todettu jo 3 kertaa. Joka kerta joo helpompi mennä sinne ja puhua siellä, mut joka kerta tullu p*skempi olo.. Ne vaan sanoo sieltä, että täällä pitää käydä, piste. Niin no ei ne sieltä voi tajuta, miten vaikeeta siellä on käydä. Ei sellasta tajua muut kuin ne, joilla on omakohtaista kokemusta. Samoin sitä että jollain on pskaolo, ei sitäkään tajua muuta kuin sen saman kokeneet, on tullut huomattua..

en osaa vastata alkuperäseen kysymyksees soittopaikasta, mutt jatka ihmeessä siellä juttelemassa käymistä vaikka nyt tuleekin jälkipskaoloa. ajastaan helpottaa. neuvosin pysyttelemään irti sellasisa tuttavuuksista/ihmisistä jotka alkaa ahistaa oikeasti. Ja sit pohtimaan miks niin käy. tarvittaessa antaa sit viilentyä välien kokonaan. henkiin jääminen kannattaa vaikkei vielä siltä tuntuiskaan.

Olisiko mahdollista päästä esim. ryhmäterapiaan? Olen seurannut vastaavaa kuin sinä todella läheltä. Hänellä myös viiltelyä ja itsetuhoisia juttuja ja yritystäkin. Nyt elämä hymyilee, terapia auttoi paljon ja muutti ajatusmaailmaa. Jaksamista sinulle ja lämmin hali. Kyllä Se aurinko vielä paistaa!

Sä oot vaan kolmesti käynyt siellä 'juttelupaikassa'. Se ottaa paljon enemmän aikaa ja kertoja että pääset ylös tosta suosta. Helvetin pitkä ja vaikea tie mutta kun jaksat hoitaa sen niin joku päivä huomaat olevasi oikeasti onnellinen. Se vaan ei tapahtu ilman omaa panosta.

Tässä pari linkkiä mistä ehkä saisit hyötyä vaikkei niihin nyt pysty soittamaan
http://www.tyttojentalo.fi/
https://www.mielenterveystalo.fi/nuoret/Pages/default.aspx

Soita 112 ja selitä tilanne. Siitä se lähtee. Ei maksa mitään.

Se vaan, että jos ne lähettää esimerkiks ambulanssin tänne juttelee, ni niistä ei tiiä, että uskaltaako ne jättää mua yksin sen jälkeen kotiin, vai onko ainoo vaihtoehto sit lähtee päivystykseen...

Mitä lääkäri sanoo tuoreista viiltelyjäljistä? Joka kerta ne on jaksanu kysellä vanhoistakii arvista, ni entä sit nyt? Siis jos esim joutus päivystykseen?? Kaveri on muutamia kertoja soittanu häkeen ku on halunnu jutella, aina on lähettäneet joko ambulanssin tai poliisit ja jos kaveri olis ollu yksin, ni ne olis vieneet sen päivystykseen, mut mä olin senkaa, ni ei tarvinnu viiä, koska se ei jäänyt yksin..

Mut mä en tiiä pystynkö mä soittaa häkeen. Tooodella korkee kynnys soittaa ja jos sanoo että haluaa jutella, ni entä jos ne lähettää poliisit tänne juttelee? ei niille voi jutella...

Älä soita hätäkeskukseen jos et sitte ole oikeasti ittees jo tappamassa.

Hätäkeskus on tarkoitettu puheluille, jolloin on oikeesti joku hätä.

Jos vaan haluaa jutella ja ruinata, niin se on väärä numero. Tulevaisuudessahan nuo hätäkeskukseen turhaan soittelevat voivat saada jopa sakkoja.

Älä soita hätäkeskukseen jos et sitte ole oikeasti ittees jo tappamassa.

Hätäkeskus on tarkoitettu puheluille, jolloin on oikeesti joku hätä.

Jos vaan haluaa jutella ja ruinata, niin se on väärä numero. Tulevaisuudessahan nuo hätäkeskukseen turhaan soittelevat voivat saada jopa sakkoja.

Mitä sitä enää siinä vaiheessa häkeen soittaa JOS ON JO ITTENSÄ TAPPAMASSA? Sitten ravaa kyttiä monta kerralla ja sileesti. Eikö kannata mieluummin soittaa ennen tollasta tilannetta? Ei tartte niin paljoo niitä poliiseja ym häiritä.. :)

Joo sehän onkii turhaan soittelua, jos jo pelkkä jutteluapu voi estää itsarin. Vai onks se sillon turha soitto? Hmm, ehkä kuitenkii sinne mieluummin soittaa ennenku on siinä tilanteessa että seisoo jo sillan kaiteella.

Toisekseen aiemmin on auttanu ku on jutellu esim ambulanssityyppien kanssa ja ihan niiltä se ohje tuli soittaa häkeen jos tulee paskaolo.

Anteeks nyt vaan mutta välillä voi myös miettiä muita ihmisiä.
Sillä aikaa kun sä soitat häkeen koska haluat jutella, voi joku olla hengen hädässä. Häntä kenties jahdataan puukon kanssa tai on ajanut kolarin ja henkilö pahasti loukkaantunut. Ne ei välttämättä pääse läpi häkeen koska siellä on linjat täynnä juttelijoita. Ja monelta ihmiseltä voi lähteä henki siksi.
En sano ettei sulla ois hätä. Mutta häke on väärä paikka soittaa jos haluaa jutella. Niitä paikkoja on vaikka kuinka paljon mitkä on jutteluun tarkoitettu.

Anteeks nyt vaan mutta välillä voi myös miettiä muita ihmisiä.
Sillä aikaa kun sä soitat häkeen koska haluat jutella, voi joku olla hengen hädässä. Häntä kenties jahdataan puukon kanssa tai on ajanut kolarin ja henkilö pahasti loukkaantunut. Ne ei välttämättä pääse läpi häkeen koska siellä on linjat täynnä juttelijoita. Ja monelta ihmiseltä voi lähteä henki siksi.
En sano ettei sulla ois hätä. Mutta häke on väärä paikka soittaa jos haluaa jutella. Niitä paikkoja on vaikka kuinka paljon mitkä on jutteluun tarkoitettu.

Sen häketyypinkaahan mä juttelisinkii, khyl khyl...
Sitäpaitsi miks kaikki neuvoo soittamaan häkeen jos tarttee jutteluapua(koska se auttaa), mut sit ei saakaan soittaa!

Hätäkeskus on oikea osoite siinä tapauksessa, että susta tuntuu ettet kestä enää yhtään ja pelkäät että teet jotain itelles.
Jos taas haluat jutella ja uskot että se helpottais sun oloa, kokeile vaikka näitä:

Kirkon palveleva puhelin
suomeksi 01019 0071 su-to kello 18-01, pe ja la kello 18-03
ruotsiksi 01019 0072 joka ilta kello 20-24

Tai sitten tää mitä jo ylempänäkin joku tarjos, Valtakunnallinen ilmainen auttava puhelin 0800 97474 .

Tosin en tiedä mitä tarkottaa ettei puhelimessa ole saldoa. Etkö siis pysty soittamaan maksullisiin numeroihin, vai etkä pysty soittaa mitään tavallisiakaan puheluita? Koska kaikki puheluthan maksaa jotain. Jos sulla on siis ns. rahat loppu siitä puhelimesta, niin ethän sä sillon voi soittaa minnekään muualle kuin 112:een.

Se vaan, että jos ne lähettää esimerkiks ambulanssin tänne juttelee, ni niistä ei tiiä, että uskaltaako ne jättää mua yksin sen jälkeen kotiin, vai onko ainoo vaihtoehto sit lähtee päivystykseen...

Mitä lääkäri sanoo tuoreista viiltelyjäljistä? Joka kerta ne on jaksanu kysellä vanhoistakii arvista, ni entä sit nyt? Siis jos esim joutus päivystykseen?? Kaveri on muutamia kertoja soittanu häkeen ku on halunnu jutella, aina on lähettäneet joko ambulanssin tai poliisit ja jos kaveri olis ollu yksin, ni ne olis vieneet sen päivystykseen, mut mä olin senkaa, ni ei tarvinnu viiä, koska se ei jäänyt yksin..

Mut mä en tiiä pystynkö mä soittaa häkeen. Tooodella korkee kynnys soittaa ja jos sanoo että haluaa jutella, ni entä jos ne lähettää poliisit tänne juttelee? ei niille voi jutella...

Ambulanssi vie sinut lääkäriin, lääkäri tekee tarkkailulähetteen (peruste viiltelyjäljet ja itsetuhoisuus) ja menet osastolle hoidettavaksi. Samalla sinulle tehdään kuntoutussuunnitelma, johon sinun kannattaa sitoutua. Älä mieti liikaa mitä toisille on tapahtunut, vaan ota se apu vastaan jota saat.

Poliisi tulee paikalle vain jos ilmoitat tekeväsi itsemurhan juuri nyt. Se kuuluu heidän vikravelvollisuuteensa. He eivät ole kuitenkaan psykologeja, vaikka käytännössä näkevätkin elämän nurjan puolen ja osaavat keskustella asioista.

Ambulanssi vie sinut lääkäriin, lääkäri tekee tarkkailulähetteen (peruste viiltelyjäljet ja itsetuhoisuus) ja menet osastolle hoidettavaksi. Samalla sinulle tehdään kuntoutussuunnitelma, johon sinun kannattaa sitoutua. Älä mieti liikaa mitä toisille on tapahtunut, vaan ota se apu vastaan jota saat.

Poliisi tulee paikalle vain jos ilmoitat tekeväsi itsemurhan juuri nyt. Se kuuluu heidän vikravelvollisuuteensa. He eivät ole kuitenkaan psykologeja, vaikka käytännössä näkevätkin elämän nurjan puolen ja osaavat keskustella asioista.

Jos soittaa häkeen ja sanoo että on p*skaolo ja itsetuhoisia ajatuksia, ni eiköhän ne laita poliisit eka tänne. Näin ainakii kaverin kohdalla teki, ku se soitti sinne.. Eli jos tänne tulis esim ambulanssi juttelee, mut en suostuis lähtee päivystykseen, ni nehän soittais paikalle poliisit ja ne taas soittais päiv.lääkärille...

Eka voin ollakii sitä mieltä, että vois mennä päivystykseen, mut siinä vaiheessa ku ambulanssi tänne tulee, ni mieli muuttuu hyvin nopeeta ku miettii, että pitäs taas päivystykseen lähtee.

Onks se tarkkailulähete sama kuin se M1? Eli tahdosta riippumaton?? Sinne jos joutuis, ni joutuis varmaan viikko tolkulla olemaan siellä. En mä jätä eläimiäni kenelle vaan. Erään piti niitä käyä yks vkl täällä ruokkimassa ku olin reissussa, no sit selvis, ettei oo käynyt kertaakaan. Eläinhoitola olis tietty yks vaihtoehto, mut pikkukissalla ei oo vielä rokotuksia enkä halua 11-vuotiasta vanhusta sinne. Oon alkanu vakavissani miettiä, että entä jos menis lääkäriin ja pyytäis päästä osastolle. Pääseekö sieltä pois, jos kokee ettei siitä oo hyötyä? Alottaako ne heti pakolla jonku lääkityksen?

Mielenterveyslain mukaan täysi-ikäinen henkilö voidaan määrätä psykiatriseen sairaalahoitoon tahdostaan riippumatta vain seuraavissa tapauksissa:

1. Hänen todetaan olevan mielisairas.

2. Hän on mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti:

pahentaisi hänen mielisairauttaan tai
vaarantaisi vakavasti hänen terveyttään tai turvallisuuttaan tai
vaarantaisi vakavasti muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta
3. Mitkään muut mielenterveyspalvelut eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä henkilön hoidossa.

Kaikkien edellä esitettyjen edellytysten on täytyttävä samanaikaisesti. Laki rajaa tahdosta riippumattoman hoidon ainoastaan sairaalassa tapahtuvaksi.

Ei mulla ainakaan noi kaikki täyty. Juttelin tnä erään tyypinkaa siitä "juttelupaikassa" käymisestä. Tultiin siihen tulokseen, että ei siellä voi käydä, koska tulee vaan enempi itsetuhoisia ajatuksia. Toki sit eri asia, jos se tyyppi sieltä suostuu käymään sen paikan ulkopuolella, kuten sitä mahdollisuutta ne mainosti sillon ihan ekalla kerralla. Terapeuttia ei ole kuulemma mahdollisuutta vaihtaa ilman todella hyviä perusteita. Eikö perusteeks käy se, ettei sille voi puhua? Kyllä mä oon sille jtn itsetuhoisista ajatuksista sanonut, mut ei kuitenkaan todellista tilannetta tiedä...

Siis miten siellä paikassa käyminen lisää itsetuhoisia ajatuksia...? Entäs kokeilitko soittaa noihin edellä annettuihin numeroihin? Mä olen itse kärsinyt masennuksesta ja ollut myös avo-osastolla hoidettavana ja muistan, että päällimmäinen olo lähtiessä oli, etten halua. Mutta päivä päivältä olo helpotti, sen kököimmän olon yli on vaan tapeltava, ei siinä oikein muutakaan mahista ole.

Siis miten siellä paikassa käyminen lisää itsetuhoisia ajatuksia...? Entäs kokeilitko soittaa noihin edellä annettuihin numeroihin? Mä olen itse kärsinyt masennuksesta ja ollut myös avo-osastolla hoidettavana ja muistan, että päällimmäinen olo lähtiessä oli, etten halua. Mutta päivä päivältä olo helpotti, sen kököimmän olon yli on vaan tapeltava, ei siinä oikein muutakaan mahista ole.

Koska se juttelupaikka muistuttaa suljettua osastoa, jonne jouduin alaikäisenä tavallaan huijattuna. Kun psykologin luona pakotettiin käymään, mut en suostunu puhumaan mitään, ni sen paikan lääkäri teki lähetteen osastolle puhumattomuuden takia.

Ei se ahdistus tule sillon ku käy juttelupaikassa vaan se tulee sen jälkeen samana päivänä ja aina ku on p*skaolo ni on myös itsetuhoisia ajatuksia.. Viimeksikii ku mentiin sinne juttelupaikkaan, ni yritin miettiä että tää ei oo se sama suljettu osasto, jota se muistuttaa ja että siellä ei oo suljettuja ovia ym. Silti se pahaolo tuli kun pääsin kotiin.

Mä haluan tehä jotain, joka auttaa tähän oloon! Sen vaan tietäs että mitä. Mietin, että vois soittaa häkeen ja sanoo että on itsetuhoisia ajatuksia. Lähettäiskö ne ambulanssin juttelemaan? Pelkästään se juttelu saattais jo auttaa, mut kun niillä on se, etteivät ne välttis uskalla jättää yksin, eli sit pitäs lähtee päivystykseen..!