Minne tästä nyt tekis ilmoituksen kun koiran oma omistaja ei ole kiinnostunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyrpiintynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyrpiintynyt

Vieras
Tilanne on siis se että naapurissa asuu hieman vanhempi pariskunta. Mies käy töissä ja rouva on sairaseläkkeellä kotona. Rouvalla on 3 koiraa jotka on aina ja joka ikinen päivä vapaana juoksemassa pitkin kylää. Rouvalle itselleen kun soittaa niin hän vastaa melkein poikkeuksetta puhelimeen humalassa ja ei ole ollenkaan kiinnostunut koiriensa menoista. Hänen mielestään niiden kuuluu saada juosta vapaana tai ne muuten kuulema saattaa tehdä lätäköitä sisälle. Asutaan maalla ja täällä on ensinnäkin metsästykset menossa ja toisekseen koirat aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita juoksemalla autotiellä ja varsinkin pimeän aikaan kun niitä ei autoilijat edes näe! Talon miehelle jos soitetaan niin hän hakee koirat nöyränä ja vaivaantuneena kotiin jos saa ne kiinni tai jos on edes kotona. Ilmeisesti rouvan alkoholin käyttö on sitä luokkaa että mies ei uskalla kotona huomauttaa koirista ja niiden käytöksestä. Sen lisäksi että ne koirat juoksee vapaana niillä on taipumus hyppiä ihmisten päälle ja esim. meidän 2-vuotias pelkää todella paljon niitä koiria kun ne hyppii pihalla sen päälle tai yrittävät hyppiä. Koirat myös kaivelee naapuruston roskia ja käyvät haukkumassa muiden pihalla sisällä tai aitauksissa oleville koirille.

Lisään vielä että olen pari kertaa pimeän aikaan soittanut poliisille koirista mutta eivät ole niillä kerroilla kerenneet tulla paikalle. Jatkanko poliisille soittelua? Voinko soittaa eläinsuojaan? Jollekkin eläinlääkärille? Mille?

Ota kiinni ja soita rankkurille. Meille tuli kerran myöhään illalla irtokoira joka alko tappeleen meidän koiran kanssa. Ei saatu sitä lähtemään. Mies sai teljettyä vieraan koiran häkkiin. Aamullla soitti rankkurille. Rankkuri selvitti omistajan joka tuli sit nolona hakemaan koiransa. Anto tuo 20 e.
Riippuu varmaan vähän kunnasta/kaupungista mitkä on käytännöt. Mut selitä tilanne et ne on jatkuvasti irti. Jos vähän herättelis sitä naapuria kun joutuu rankkurilta lunastaan koiransa.

Missä teillä on lähin löytötläintarha? Antautuuko koirat kiinni? Jos antautuu, niin kerää ne autoon, ja kuskaa sinne tahralle. Tai tarhan pitäjä voi hakea ne, riippuu tilanteesta, ja ihmisestä. Koirien siellä pitäminen ei ole ilmaista, ja se vois vähän herätellä naista. Toiseksi, soita eläinsuojeluvalvojalle, joka käy jututtamassa naista oikeanlaisesta eläintenpidosta.

[QUOTE="vieras";27298725]Jatkan tuohon edelliseen. Että meillä rankkurina toimii eläinlääkäri. eli noissakin sit eroja.[/QUOTE]

Joo nämä valvoja-asiat ja muut vaihtelee kunnittain.

Tuskin kovin montaa kertaa viitsivät hakea maksun kera niitä löytöeläintarhasta joten veisin sinne aina kun saan yhdenkin kiinni.

Tosin sinullehan siitä on ylimääräistä vaivaa, mutta mulla kyllä kettuuntuminen irrallaan juokseviin koiriin kyllä menisi sen vaivan yli.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Pari kertaa joko minä tai joku muu naapureista ollaan joku koirista saatu kiinni ja eläinsuojaanhan ne ollaan toimitettu. Perheen mies sitten hakee ne sieltä aina mutta muutosta ei tule. Koirat ei ole mitenkään helpoimpia antaa ottaa kiinni. Jos ne on meidän pihalla ja menen ulos niin ympärillä ne pomppii mutta eivät anna ottaa kiinni. Minulla ei muuten ole mitään koiria vastaan mutta pelkään että joku päivä ne aiheuttavat tuossa tiellä auto-onnettomuuden tai en tykkää kun koirat kaatavat meidän lapsen pihassa. Kyllä nyt omassa pihassa pitäisi saada olla ilman naapurin hyppiviä koiria.

Paikalliselle eläinsuojeluviranomaiselle eli eläinlääkärille voisin minun mielestä olla yhteydessä josko viranomainen kävisi puhuttelemassa jolloin koirienomistaja ehkä havahtuisi edes vähän. Toisaalta kuulosti vähän siltä että mies on ihan asiallinen mutta naisella ongelmia ja sen vuoksi vähät välittää koirista.

Missä teillä on lähin löytötläintarha? Antautuuko koirat kiinni? Jos antautuu, niin kerää ne autoon, ja kuskaa sinne tahralle. Tai tarhan pitäjä voi hakea ne, riippuu tilanteesta, ja ihmisestä. Koirien siellä pitäminen ei ole ilmaista, ja se vois vähän herätellä naista. Toiseksi, soita eläinsuojeluvalvojalle, joka käy jututtamassa naista oikeanlaisesta eläintenpidosta.

Lähimpään tarhaan on 30km matkaa. Ennen klo 22.00 hakevat koirat ja perivät omistajilta matkakorvaukset jonkun lunastusmaksun lisäksi. Ilmeisesti maksu ei ole siellä tarpeeksi kun ne on siellä jo useampaan otteeseen ollut.

Tuskin kovin montaa kertaa viitsivät hakea maksun kera niitä löytöeläintarhasta joten veisin sinne aina kun saan yhdenkin kiinni.

Tosin sinullehan siitä on ylimääräistä vaivaa, mutta mulla kyllä kettuuntuminen irrallaan juokseviin koiriin kyllä menisi sen vaivan yli.

Toinen vaihtoehto soittaa pari kertaa poliisille että ette uskalla mennä ulos kun pihallanne on naapurin koirat irrallaan. Muutaman kerran kun poliisi ne veisi sakon kera kotiin niin voi olla että oppisivat jotain.

[QUOTE="aloittaja";27298743]Pari kertaa joko minä tai joku muu naapureista ollaan joku koirista saatu kiinni ja eläinsuojaanhan ne ollaan toimitettu. Perheen mies sitten hakee ne sieltä aina mutta muutosta ei tule. Koirat ei ole mitenkään helpoimpia antaa ottaa kiinni. Jos ne on meidän pihalla ja menen ulos niin ympärillä ne pomppii mutta eivät anna ottaa kiinni. Minulla ei muuten ole mitään koiria vastaan mutta pelkään että joku päivä ne aiheuttavat tuossa tiellä auto-onnettomuuden tai en tykkää kun koirat kaatavat meidän lapsen pihassa. Kyllä nyt omassa pihassa pitäisi saada olla ilman naapurin hyppiviä koiria.[/QUOTE]

Soitahan eläinsuojeluvalvojalle. Lähin ell osaa kertoa, kuka on teidän alueella valvoja, joskus myös itse ell tekee käyntejä. Mut kyllähän tuosta on nyt ilmoitettava eteenpäin.

[QUOTE="vieras";27298756]Paikalliselle eläinsuojeluviranomaiselle eli eläinlääkärille voisin minun mielestä olla yhteydessä josko viranomainen kävisi puhuttelemassa jolloin koirienomistaja ehkä havahtuisi edes vähän. Toisaalta kuulosti vähän siltä että mies on ihan asiallinen mutta naisella ongelmia ja sen vuoksi vähät välittää koirista.[/QUOTE]

Mies on ihan asiallinen. Ja silloin tällöin hihnassa lenkittää rouvansa koiria. Mutta tekee paljon töitä niin ei päivisin aina kerkeä. Rouvalle taas koirat taitaa olla aika hellantelttuja, siis hänen mielestään hänen koiransa ovat maailman parhaimpia ja ihanimpia ja siksi niiden täytyy antaa toteuttaa itseään vapaana.

Se pitäis vielä saada niin, että se esim. poliisin viesti menisi suoraan sille akalle eikä sille miehelle. Muutenhan se mies vaan kärsii koko ajan enemmän tilanteesta, eikä sitä akkaa ole kukaan pistänyt kuriin.

[QUOTE="vieras";27298717]Ota kiinni ja soita rankkurille. Meille tuli kerran myöhään illalla irtokoira joka alko tappeleen meidän koiran kanssa. Ei saatu sitä lähtemään. Mies sai teljettyä vieraan koiran häkkiin. Aamullla soitti rankkurille. Rankkuri selvitti omistajan joka tuli sit nolona hakemaan koiransa. Anto tuo 20 e.
Riippuu varmaan vähän kunnasta/kaupungista mitkä on käytännöt. Mut selitä tilanne et ne on jatkuvasti irti. Jos vähän herättelis sitä naapuria kun joutuu rankkurilta lunastaan koiransa.[/QUOTE]

Rankkureita on vaan aku ankassa...

[QUOTE="vieras";27298831]Se pitäis vielä saada niin, että se esim. poliisin viesti menisi suoraan sille akalle eikä sille miehelle. Muutenhan se mies vaan kärsii koko ajan enemmän tilanteesta, eikä sitä akkaa ole kukaan pistänyt kuriin.[/QUOTE]

Mitä miehen kanssa olen jutellut niin nainen vähättelee koiriensa toimintaa ja tuskin kertoisi jos poliisit soittaisi hänelle. Parasta olisi jos saisi poliisit paikanpäällä käymään kun mieskin on kotona.
Kiitos vastauksistanne! :) Taidan nyt alkuun soittaa eläinlääkärille ja keskustella hänen kanssaan. Toivottavasti jotain muutosta tulisi aikaan ennen kuin kenellekkään sattuu mitään, oli se sitten ihminen tai nuo koirat.

Yhteistyössä