Minne sinä laitoit vauvan alkajaisiksi nukkumaan, jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
hälle ei oltu keretty tekemään / raivaamaan nukkumapaikkaa ennen hänen syntymäänsä?

Itse vain murehdin siitä minne vauva laitetaan nukkumaan, jos ei keretä ennen hänen syntymäänsä rempata yläkerrasta yhtä huonetta kuntoon. Kun ei pinnasänkyä saada mahtumaan tällä hetkellä makkariimme, kun siellä on isomman lapsen sänky ja hänen huoneensa + isompi sänky on täynnä lelulootia, mitkä menevät yläkerran uuteen huoneeseen sitten, kun se valmistuu. Joten siis ei lapsen huoneeseenkaan saada pinnistä mahtumaan.

Sitäkin olen miettinyt hätäratkaisuna, että jos raivaa tilaa äitiyspakkauksen lootalle tuohon lapsen huoneen isompaan sänkyyn ja laittaa vauvan lootan nukkumaan + itkuhälytin viereen. Ottaa toisen hälyttimen makkariin mukaan. Kun sen tiedän, että isompi tenava ei vain osaa tuossa omassa huoneessaan nukkua, kun taas minusta vauvat nyt nukkuvat missä vain. Lisäksi en kyllä halua isommalle liikaa muutoksia elämään järjestää, joten hän saa jatkaa nukkumista meidän kanssamme makkarissa omassa sängyssään.

Sitten kun yläkerran huoneen remppa on valmis ja lapsen huoneesta lelulootat kuskattu sinne, niin sitten tietysti siirryn vauvan kanssa samaan huoneeseen nukkumaan.

En ymmärrä näitä "vauvahan voi nukkua ja olla missä vaan äitejä" ihan niin kuin he eivät pitäisi vauvaa ihmisenä kun voivat lykätä hänet mihin vaan sillä perusteella, että hän ei osaa valittaa ja jos on muita lapsia niin he eivät saa häiriintyä vauvan tulosta. Älkää tehkö toista jos ahdistaa esikoisen käyttäytyminen kun joka tapauksessa se esikoisen elämä muuttu väkisinkin kun tulee toinen lapsi!

Ei vauvaa eri huoneeseen kuin missä itse nukut. Itse en edes olisi osannut nukkua ilman, että kuulen vauvan tuhinan vieressä olevasta pinniksestä. Vaarallistakin jos vauva puklaa eikä saa itse käännettyä päätään niin, että puklu tulee pois.

Esikoinen on jossain vaiheessa kuitenkin laitettava omaan huoneeseen, eikö olis helpompi opetella nyt mitä sitten kun on vauvakin öisin herättelemässä? Eihän pientä voi laittaa yksin eri huoneeseen nukkumaan. Läheisyyttähän se kaipaa enemmän kun kukaan muu.

Mun vieressäni ovat kaikki 3 lasta nukkuneet vastasyntyneinä.

Eipä tulis mieleenkään lykätä pikkuista vauvaa jonnekin kauemmas itkuhälärin kera, mutta antaa isomman lapsen nukkua vanhempien lähellä. Kuulostaa ihan typerältä.

Niin kuulostaa.
Minusta on julmaa häätää vastasyntynyt pois äidin läheisyydestä mutta nää on varmaan niitä vanhempia jotka on "tehnyt" toisen kun niin vain pitää tehdä ja esikoinen tulee menemään aina toisen edelle :(

[QUOTE="Vieras";28267899]Viereen samaan petiin.
Vai pitäiskö vauva ulkoistaa äidistä vieden kämpän perimmäiseen nurkkaan.[/QUOTE]

Eiköhän se ulkoistus tapahtunut jo synnärillä... ;)

Mielestäni lasta voi ihan hyvin nukuttaa äitiyspakkauksen laatikossa tai esim. vaunukopassa. Sitten kun on isompi niin siirretään omaan sänkyyn nukkumaan, ensin laatikossa ja sitten ilman. Itse en nukuttaisi samassa sängyssä, koska sitten kohta taas itketään sitä, että vauva ei suostu nukkumaan yksin.

Meillä nukkui vaunuissa,vieressäni.Ostin sellaiset vaunut joissa oli kunnon vaunukoppa,ajoi saman asian kuin äitiyspakkauslaatikko.Vaunut oli sitten mun vierssä sängyssä kiinni.Viereen en uskaltanut ottaa vauvaa nukkumaan,en olisi osannut nukkua ollenkaan.

Samassa huoneessa joka tapauksessa nukkuisin, vaikka vauva olisikin esim.äitiyspakkauksen laatikossa nukkumassa..siirtyisin vaikka itse sinne lastenhuoneeseen vauvan kanssa jos ei halua muun perheen unia häiritä.

Meillä tehtiin niin, että esikoinen nukkui muistaakseni meijän sängyssä ja sit oli pinnis laitettu meijän sängyn "sivuvaunuksi", eli se toinen reuna alhaalla ihan kiinni parisänkyyn. Toisen kanssa nukuin sohvalle tehdyssä "pesässä", johon oli pehmustettu toinen reuna niin ettei vauva päässy tippumaan tai kolhimaan, ja mie nukuin sit siinä vieressä. Tää siksi että esikoinen kömpi joskus meijän sänkyyn enkä uskaltanut siksi vauvaa siihen ottaa nukkumaan.

Jotenkin hassu ajatus laittaa vastasyntynyt itkuhälyttimen kanssa eri huoneeseen. Siis meinaatko sä jaksaa ravata pitkin yötä makkarin ja lastenhuoneen väliä? Siitä vauvan läheisyyden tarpeesta en viitsi edes mainita, siitä tiedät varmasti itsekin. Eikö se äitiyspakkauksen laatikkokaan mahdu sinne huoneeseen?

Toi vuokrattava sänky on muuten tosi hyvä vaihtoehto. Menee pieneen tilaan ja siirtyy kätevästi huoneesta toiseen pitkin päivää, kun vauva vaan nukkuu mutta isomman lapsen perässä ja muissa touhuissa joutuu siirtyilemään paljon.

Meillä on sellanen vähän isompi pyörillä oleva vanha rottinki(?) kori/sänky. Puoliunessakin heijasin pienen kitisevän vauvan unten maille sen avulla :D

No en ala mitään vauvasänkyjä vuokraamaan, kun pinnis löytyy tuolta yläkerrasta.

Toivon toki, että remppa valmistuu ainakin viimeistään juuri ennen pienen syntymää. Ja sitten tietysti menen nukkumaan vauvan kanssa samaan huoneeseen nukkumaan.

Mutta minä koen, että ekalla on oikeus jatkaa makkarissamme nukkumista, koska ollaan tässä vuosien varrella yritetty, että hän oppisi nukkumaan omassa huoneessaan, vaan ei siitä ole mitään tullut. Joten siksi hän saa jatkaa nukkumista makkarissa. Ei ole hääviä, että hänellä unet menisivät pieleen vauvan tulon myötä. Muutenkin hän on vilkas menijä ja tarvitsee kunnon yöunet.

Vieras mitä sinä kommentoit että "esikoinen tulee menemään aina toisen edelle", niin kyllä minulla on oma suhteeni tähän tulokkaaseen ja hän jo minulle todella rakas. Mutta kerta eka on elänyt kanssamme jo useita vuosia, niin kyllä häneenkin on oma suhteensa tässä muodostunut. Ja olen sitä mieltä, että kyllä tämä eka kesä mennään ekan lapsen johdolla, että hän sopeutuu hyvin uuteen tulokkaaseen. Vauva menee kyllä tässä joukon jatkona. Hän tarvitsee lähinnä syliä, maitoa, puhdasta vaippaa ja riittävästi unta.

Miksi ihmeessä koko perhe ei voisi nukkua makkarissa? Miksi eristää vauva (ja äiti) toiseen huoneeseen? Nukkuuko esikoinen lopulta yksin päämakkarissa ja muut ahtautuneena lastenhuoneeseen? Meillä on nukuttu jo 4,5 vuotta samassa makkarissa (ja pääosin samassa parisängyssäkin), kaksi aikuista ja kaksi lasta (4,5 ja 2-vuotiaat). Kolmas on tulossa enkä tosiaan aio häätää k e t ä ä n toiseen huoneeseen nukkumaan. Esikoinen tottuu kyllä äkkiä tilanteeseen eikä joka inaukseen herää, jos siä pelkäät. Ja mitä sitten jos heräisikin? Äkkiä isompi taas nukahtaa.

Vieressä.

Mutta jos nyt jostain syystä se ei onnistuisi niin en näkisi mitään vaivaa raivata makkaria sen verran että sinne vauvan äitiyslootakoppa edes mahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;28268181:
No en ala mitään vauvasänkyjä vuokraamaan, kun pinnis löytyy tuolta yläkerrasta.

Toivon toki, että remppa valmistuu ainakin viimeistään juuri ennen pienen syntymää. Ja sitten tietysti menen nukkumaan vauvan kanssa samaan huoneeseen nukkumaan.

Mutta minä koen, että ekalla on oikeus jatkaa makkarissamme nukkumista, koska ollaan tässä vuosien varrella yritetty, että hän oppisi nukkumaan omassa huoneessaan, vaan ei siitä ole mitään tullut. Joten siksi hän saa jatkaa nukkumista makkarissa. Ei ole hääviä, että hänellä unet menisivät pieleen vauvan tulon myötä. Muutenkin hän on vilkas menijä ja tarvitsee kunnon yöunet.

Vieras mitä sinä kommentoit että "esikoinen tulee menemään aina toisen edelle", niin kyllä minulla on oma suhteeni tähän tulokkaaseen ja hän jo minulle todella rakas. Mutta kerta eka on elänyt kanssamme jo useita vuosia, niin kyllä häneenkin on oma suhteensa tässä muodostunut. Ja olen sitä mieltä, että kyllä tämä eka kesä mennään ekan lapsen johdolla, että hän sopeutuu hyvin uuteen tulokkaaseen. Vauva menee kyllä tässä joukon jatkona. Hän tarvitsee lähinnä syliä, maitoa, puhdasta vaippaa ja riittävästi unta.

Johan tuossa itsekkin kirjoitit, että esikoinen menee toisen edelle ja vauva menee joukon jatkona eli esikoinen tärkeempi kun toinen ja aika monesti olen nähnyt tämän yhtälön.

Jos lapsi on useita vuosia vanha hän varmasti ymmärtää, että on aika siirtyä omaan huoneeseen jos vain äiti niin haluaa.

Kyllä meillä on menty aina vauvan ehdoilla! Ja muiden lasten on vaan pitänyt sopeutua siihen että toinen on pieni ja tarvii paljon hoitoa. Isommat osaa jo odotta ja oppivat samalla kärsivällisyyttä.Esikoinen meillä nukkunut omassa huoneessa 1, 5v asti ja nukkunut paljon paremmin omassa huoneessa rauhassa.

Yhteistyössä