[QUOTE="vieras";28842610]Lapsi tarvitsee rajat, rangaistukset huonosta käytöksestä, hyvästä käytöksestä kehuja, kannustusta ja rohkaisua hyvään tekemiseen, johdonmukaisuutta (pidätte kiinni säännöistä ja rajoista) ja rakkautta, huolenpitoa. Onkohan jossain puutteita tai ongelmia?[/QUOTE]
Sen toisen kärttyilijän äiti täällä

Itse olen kasvatusalan ammattilainen, joten nuo varmasti meilläkin ok. Mutta,mutta, meilläkin silti sama meno jatkuu, tahto on kova ja tosi usein niitä rajoja testataan. Sitten jää kiukku päälle kun tahtoaan ei saa läpi. Kannustetaan, kiitetään ja kehutaankin, mutta jotenkin lapsi takertuu tuohon rajojen asettamiseen, on siis pitkävihainen. Noin minä järkeilen.
Onhan meitä aikuisiakin niin erilaisia, joten luonnollista on etteivät kaikki lapsetkaan mahdu samoihin rajoihin. Mites sen selität että on perheitä joissa ei ole tällaista haastavaa käytöstä vaikka äiti ja isä mitä huithapeleita lie. Anna nyt ap itsellesi rauha tuon asian kanssa, liikaa me äidit syyllistämme itseämme, aina ja kaikesta. Ja sinä vielä olet selvästi asiaa paljon miettinytkin,niin voitavasi olet varmasti tehnyt. Ehkä lapsi luonteeltaan on vain todella kovakalloinen ja ärsyyntyy vähän siitä sun tästä, kuten meilläkin. Jokaisella meillä oma temperamentti ja luonne, ei ne äiditkään leijonasta lammasta saa

Pelottavampaa hiljaisuus ja liiallinen kiltteyskin olisi
Voihan lapsen tutkia joku ja arvioida, mutta älä sinä nyt itseäsi enää moiti. Se voi olla ihan geeneissä tuo juttu, eikä kasvatuksessa, olipa käytös normaalia tai ei.
Tsemppiä jatkoon kovasti teille.