Minkälaisia leluja teidän 3-vuotiailla on? Miten paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saidi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saidi

Vieras
Täällä iskee alemmuuskompleksi... Meidän tuttavaperheissä jo 3-vuotiailla on kamalat määrät leluja ja mä en oikein tiedä, minkälaisia omalle pitäisi hankkia. En halua alkaa mihinkään kilpavarusteluun, eikä ole sellaiseen rahaakaan, mutta mitä sellaiset lelut ovat, joista tuon ikäiset lapset pitävät? (meillä on poika)

Tällä hetkellä hän leikkii duploilla, rakentelee palapelejä, leikkii työkoneilla ja pikkuautoilla, junaradalla, lukee kirjoja. Mitä hän tekisi, jos hänellä olisi enemmän leluja? Erilaisia leluja? Erilaisia työkoneita ostaisin, jos olisi varaa, mutta ne ovat kamalan kalliita. Ostaisin polkutraktorin. Mitä minun kannattaisi hankkia? Kaverin muksuilla on työkoneita kymmeniä ja tuon polkutraktorin lisäksi kolmekin potkuautoa/mopoa, trampoliini pihalla ja vaikka mitä huvituksia. Miten ikinä voin tarjota omilleni samaa?

mä oon ostanu leluja sitä mukaan, kun lapselle kiinnostus herännyt uuteen juttuun. esim. kiinnostui naapurin pojalla nähdystä traktorista, käytiin ostaa oma traktori ja kuorma-auto. joskus kaupassa käydessä tuon pienen yllärin, vaikka jonku pikkusen muumihahmon, siitä sitten huomasin, että pitää pikku-ukkeleista mitä voi järjestellä pöydälle, ostettiin sitten erilaisia hahmoja ja pikkuleluja lisää. Mun mielestä lapset saa niin paljon leluja jouluna ja syntymäpäivänä, että en sitten osta muuten kun jos huomaan kiinnostusta uusiin juttuihin.. ja sitten kasvun mukaan ostan lisää, isommille tarkotettuja juttuja ja poistan vanhemmat, kun niitä leluja on niin paljon, vaikka itse olenkin ostanut hyvin vähän..

No onhan teillä ihan riittävästi.

Meillä on syksyllä 3 täyttävä tyttö ja se leikkii isoveljien leluilla, lähinnä autoilla ja ukkeleilla. Enempi tosin kiinnostaa palapelit ja piirtäminen.

En myöskään näe että teillä olisi liian vähän leluja. Jos jotain haluat lisätä, niin oma ehdotus on että sellaiset joista saa rakennettua roolileikkejä, esim. joku linnateltta jne. Mutta ne keiden lapsilla nurkat pursuaa leluista, harvemmin niistä sen enempää riemua repivät kun vain uuden lelun saadessaan.

Meillä on leluja ihan kamalasti ja mua välillä ahdistaa se kaaos. Meillä isovanhemmat ostaa lapsille jokaisella yhteisellä kauppareissulla jonkin lelun! Jouluna ja synttäreillä on yleensä useampi pakettu mukana. Lisäksi on vielä melko lahjovat kummit, jotka ostaa muutenkin leluja kun synttäreihin tai jouluun. Tuo pienempi on 3-vuotias. Suurin osa leluista on koskematta hänen osaltaan. Tiettyjä juttuja leikkii. Työkalut on tällähetkellä kovassa käytössä, kun isilläkin remppaprojekteja. Sit tykkää leikkiä isoveikan pikkulegoilla, lähinnä niillä ukkeleilla. Angry birds palikat ja linnut on päivittäisessä leikissä. Pikkuautoja on iso laatikollinen ja niihin kaks parkkitaloa + hotwheelsradat, ne ei just koskaan enää käytössä. Junarataa meillä on jätesäkillinen ja yks muovipussi, just vein varastoon. Dublot olen korjan pois kans. Lisäksi kaikenlaisia miekkoja ja turtlesjuttuja, ne kans aika vähäl käytöl, samaten ritarit ja isot puiset ritarilinnat. Pleikkaa ei pelaa isompikaan just koskaan..... pihalla on iso tramppa, se on päivittäisessä käytössä nyt kyllä. Ja hiekkalaatikkoleikit ulkona kiinnostaa :) niin lisäksi tykkää askarrella ja maalata, peperia meillä kuluu ja muovailuvahaa! Niitä olenkin nyt yrittänyt isovanhemmille hienovaraisesti markkinoida ;)

Jatkan vielä..... jonkin verran 3-tykkää myös leikkiä elämillä ja dinosauruksilla, mut siin ne sit on ne leikit! Löytyy telttaa ja ikean leikkikeittiötä, mut turhuutta ne on. Kavereiden kanssa joskus innostuu jotain touhuamaan muilla leluilla. Isoveikalta joskus lainaa esim jotain skeittilautoi, mut pian palauttaa :) älä stressaa, ostat niitä hartaita toiveota vaan :)

Yleensä lapsille ei ole liian vähän leluja, vaan liian paljon. Lapelle riittää kun on ne muutamat omat jutut, jotka kiinnostaa, lisäksi voivat keksiä omia leluja mielikuvituksen mukaan. Meillä on kolmivuotiaalla paljon leluja, kun on ne saanut isoveljeltään ja ongelmana on keksiä syntymäpäivä- ja joululahjaleluja, koska lähes kaikkea jo löytyy.
Isoveljen vanhoja kun ei viitsisi lahjana antaa.

3,5v on nuorimmainen, joten tavaraa on kertynyt. Tykkää turtlesista, pikkulegoista, taistelu-ukkeleista. Kova poika pelaamaan lautapelejä ja tekemään palapelejä. Pihalla hyppii trampoliinilla, pyöräilee, potkii potkulaudalla ja leikkii hiekkalaatikolla.

tuohan on ihannetilanne! Kaikin puolin! Lapsella ON leluja mutta ei liikaa :) Meilläkin on liikaa, ahdistaa ja sitä paitsi vaikeempi opettaa kohtuutta lapselle....Epäekologista, materialistista. älä suotta vertaile muiden lasten lelumäärää teidän lastenhuoneen sisältöön :) Jos poika sitten itse alkaa himoita jotain tiettyä lelua, on kiva sitten yhdessä säästää ja odottaa vaikka juhlapäivää ja harkita, niin lelu saa arvonsa jo odottamisesta :)

Meidän 3-vuotiaan pojan lemppari on polkutraktori (JD), ajelee sillä päivät pitkät pihalla. Edes polkupyörä ei kiinnosta niin paljon kuin tuo traktori. Sisällä leikkii pikkulegoilla, tekee isoja palapelejä (100-150 palaa), pikkuautot ei enää kiinnosta niin paljon, kaivurit ym kiinnostaa. Nyt on tullut kirjaimet uutena kiinnostuksen kohteena. Eli magneettikirjaimet ovat kovassa käytössä.
3-vuotiaan tytön suosikkeja ovat barbit ja pienet prinsessahahmot sekä linna. Hän voi leikkiä tunnin kaksi itekseen noilla nukeilla. Eläinhahmot myös mieluisia. Värittää tykkää. Ulkona leikkii hiekkalaatikolla, tekee sotkuja: hiekkaa, heinää, kukkia ym sekaisin.

Meillä on 3-vuotiaalla paljon leluja, mutta suurin osa on saatu käytettynä lahjoituksena kavereilta tai ostettu kirppareilta. Käytetyt lelut eivät paljoa maksa. Turha niitä on uutena ostaa.

Yhteistyössä