Minkälaisia kotitöitä/vastuuta teillä on 8-9 vuotiaalle annettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Iisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Iisa"

Vieras
Tuntuu että jotain pitäis tuon ikäisen tehdä mutta mitä?
Meillä on 1 yhteinen huone lapsilla ja siellä asuu 8v, 5v ja kohta 3v lapset. Huoneen siivousta vaaditaan mutta mitään "oman huoneen siivousta" ei olla voitu vaatia kun siellä on myös pienempien sotkut. Siivoavat yhdessä. Mutta tuntuu että se on juuri tuo vanhin joka luistaa hommasta :D

Oman huoneen saisi yläkertaan mutta ei halua sinne yksin muuttaa vielä. Eikä viitsitä pakottaakaan.
Tiskikoneen tyhjennys ja täyttö? Tyhjennys vaan ongelmallista kun tyttö vasta just ja just saattaa sen 120cm pitkä olla joten joutuu kiipeilemään saadakseen astioita kaappeihin :/ Sama ongelma tulee sitten roskapussin viemisestäkin. Pönttö on niin korkea pihalla että tarvitsisi jonkun jakkaran jonka kanssa saisi kannen avattua niin että pystyisi heittämään roskapussin sinne.

anteeksi, en lukenu ku otsikon... mutta meillä 9v pojalle kuuluu milloin mitäkin. A) oma huone. B) joskus pienemmän koiran lenkki, C) roskien ulos vienti, tiskikoneen tyhjennys/täyttö ym.

Tiskikoneen tyhjennys, roskien vienti, kaupassakäynti (maito, leipä, mitä milloinkin on tarpeen) ja siivouspäivänä sitten monenlaiset jutut. Osaa kyllä käyttää apuvälineitä tarpeen mukaan, esim. tuolia että saa astiat kaappeihin.

Mun 8-vuotiaalla ei ole vielä kotihommia. Oman huoneen siistinä pitäminen kuuluis hänen hommiinsa, mutta ei tee sitä, kun ei kuulemma sotkut haittaa :headwall:. Haluais laittaa pyykkiä kuivumaan, mutta mun on vaikea antaa hänen tehdä sitä hommaa, koska mulla on "systeemi", jolla saan mahdollisimman paljon pyykkiä kuivumaan ja haluan tehdä sen itse :ashamed:. Eli mun oma itsekkyyteni estää välillä sen, ettei lapsi tee mitään.

Kannattaa varmaan ottaa ihan asiaksi tuo huoneen siivous. Vanhempien tehtävä on valvoa, että homma tulee hoidettua. Meillä 7v pitää (toisinaan) pyykkien ripustamisesta narulle. Vie kaappiin viikkaamiani vaatteita. Joskus myös itse harjoitellut viikkausta. Lakaisee portaita lumesta. Hakee takkapuita. Hakee postia. Pilkkoo juureksia yms. Auttaa ruuanlaitossa pesemällä perunoita, hämmentelemällä milloin mitäkin. Pessyt wc allasta. Tyhjentää tiskikonetta, laittaa ylemmäs tuolin kanssa ja mihin ei tuolillakaan ylety, jättää pöydälle. Kattaa pöytää. Petaa petinsä toisinaan. Aika paljonhan tuon ikäinen osaa, kun vaan antaa tehdä. Ja sillä työn jäljellä ei ole mitään merkitystä! Pääasia, että yrittää! Aina kehuttava kovasti, jotta innostus säilyy. Lapset tykkäävät olla hyödyksi, mutta kannustusta tarvitsevat ja ylenmäärin kehumista!

Meillä 8-vuotisas poika imuroi, tyhjentää kauppakasseja jääkaappiin, vie omat puhtaat vaatteensa kuivumasta kaappiinsa, pyyhkii pölyjä, tekee lumitöitä pihalla, kesällä leikkaa käsileikkurilla talon reunoilta ruohot, kantaa takkapuita sisälle, hakee postia laatikosta, tyhjentää apuna astianpesukonetta,( ne mitkä yltää laittamaan)
Mutta onkin talon ainut mies, ja ainakin oppii tekemään pienestä asti kaikenlaista pientä!

Meidän lyhyt 9-v tyttö tyhjentää tiskikoneen kun ollaan vaihdettu ruokailuvälineet alemmas. Näin myös meidän 4-v yltää itse ottamaan lautaset ja lasit. Pyykkiä pystyy pesemään. Pestyjen vaatteiden viikkausta ja hyllyyn laittamista. Pienemmän sisaruksen "vahtimista" eli leikkimistä hänen kanssaan. Meidän tyttö yltää kyllä viedä roskapussin (on n. 125cm). Vessan pesu onnistuu myös. Kyllä noita hommia on paljonkin mihin pystyy kunhan vaan tarkasti miettii.

No kyllä meilläkin tykkää auttaa ruoan laitossa ja sellaista tekee. Tyhjentää kauppakassia toisinaan ja sellaista.
Mutta kun ne ei ole mitenkään 'päätetty' että nämä ovat hänelle osoitettuja hommia niin tuntuu että pitäisi olla jotkut selkeät jutut jotka pääsääntöisesti kuuluisi hänelle eikä niin että kerran kuussa pilkkoo soppaan porkkanat :D

Äsken miehen kanssa just saunassa mietittiin näitä ja aateltiin että jos tiskikoneen tyhjentäisi niin että ne mitä ei yllä laittaa kaappiin niin jättää pöydälle pinoihin mistä me nostetaan ne kaappeihin. Meillä on kaapit liian ylhäällä :/ Minullekin, olen vain 151cm pitkä. Joskus kun saadaan keittiöremonttiin rahat niin tasot ja kaapit tulee vähän alemmas :)

Koira on niin iso ettei tyttö hänen kanssan yksin pysty käymään lenkillä.
Ja nyt kun mies ollut lomautettuna ja minä töissä niin tuntuu että mies tekee KAIKEN... hän tarvitsee tekemistä ja huomaamattaan sitten passaa ja vaikka ollaan jo aikaisemmin puhuttu että tuo tiskikoneen hoitaminen saisi jäädä vanhimmalle tytölle jne. niin mies vaan tekee ne hommat kuitenkin. Ei kuulemma osaa olla paikallaan ja tekemättä.

Huoneen siivous olisi toki ihan automaattisesti tytön hommaa mutta kun ei hänellä ole omaa huonetta. Isossa lastenhuoneessa on hänellä oma koulupöytä ja kerrosängystä yläsänky. Koulupöydän siivoaa itse ja sisarusten kanssa lattiat. Mutta tyttö on sellainen haaveilija että häntä saa hoputtaa ja huomauttaa koko ajan. Koulupöydän siivoamiseenkin saa suttaantumaan hirveän pitkän ajan! Kuuntelee musiikkia, laulaa, kirjottaa jos käsiin sattuu kynä ja paperia :D Lukee kirjaa tai lehtiä jos sieltä sattuu sellaisia löytymään siivouksen lomassa jne.

Olisi vaan itsestäkin kiva jos tytölllä olisi jo omat hommansa ja voisi sitten maksaa vaikka säännöllistä viikko- tai kuukausirahaa. Hänellä on jo säästöjä ja olisi kiva niitä kartuttaa :) Tyttö oppisi vastuuta ja pääsisin itse vanhempana osalliseksi unelmien toteutumista ( säästön kohde ). :)

Mutta ei tosiaan viitsi tyttöä pakottaa ottamaan omaa huonetta. Meillä alakerrassa 2 makuuhuonetta ja yläkerrassa kaksi. Ollaan tähän asti kaikki nukuttu alakerrassa. Yksi vaihtoehto olisi itse siirtyä yläkertaan ja alhaalle jäisi lapsille huoneet. Pienemmät toiseen ja esikoinen toiseen mutta sekään ei oikein tunnu käytännölliseltä ratkaisulta :/

#7 jatkaa vielä,että vaikeampaa mielestäni keksiä,mihin lapset eivät voi osallistua. Älä vaadi lapseltasi täydellisyyttä. Asioita harjoitellaan. Lapsuushan on juuri sitä, kaikenaikaa opitaan ja harjoitellaan asioita. Teet lapsellesi karhunpalveluksen, mikäli et mitään vaadi. Mutta sitä täydellisyyttä tai edes hyvää jälkeä ei saa vaatia! Eikä pidä sotkuista myöskään moittia!

Sain ehkä aloituksestasi hieman väärän käsityksen. Luulin,ettette keksi, mitä voisi teettää. Mutta meillä myös lapsi ihan samanlainen. Siis tosi, tosi hidas ja haaveilija. Yleensä on huoneessaan piirtelemässä,kun menee katsomaan,että miten homma edistyy :) Meillä oli käytössä passi. Sellainen, johon sai tarran aina,kun jokin sovittu homma oli valmis. Ja kun passi oli täynnä, sai valita kaupasta jonkin lelun. Oli mielestäni hyvä systeemi. Kannusti tekemään.

Vakihomma: Astianpesukoneen tyhjennys. Tyhjentää sen 4vuotiaan kanssa yhdessä. Tuolia tarvitsevat, mutta eihän se ole mikään ongelma, tekee hommasta vain hauskempaa!

Joskus: Pöydän kattaminen, kahvin keittäminen, pöydän korjaaminen, ostosten purkaminen. Joskus vie pulloja kauppaan ja saa pitää rahan.

Yhteistyössä