Minkälaisia joululahjoja lapset (ja aikuiset) saivat 1970-luvulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mies 36v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mies 36v

Vieras
Entä kuinka monta lahjaa silloin suunnilleen saatiin kerralla? Minkälaisia lahjoja te saitte jouluna 1970-luvulla, kuinka monta lahjaa saitte yleensä ja minkä ikäisiä olitte silloin?

Minua kiinnostaa jostain syystä kovasti, että minkälaista elämä oli tuolla vuosikymmenellä oli ja minua harmittaa, että synnyin itse vasta 1981 enkä päässyt näkemään tuota vuosikymmentä.

Me lapset saatiin monta lahjaa ja kai aikuisetkin jotain sai. Olin kouluikäinen koko 70-luvun. Karkkia, vaatteita, kirjoja, leluja ja milloin mitäkin. Eipä siinä juuri eroa ollut 80-lukuun, mitä nyt värit eivät enää olleet niin räikeitä :D

Olen syntynyt -60-luvun lopulla.
Jouluna saatiin monta lahjaa: nukke, penaali+kyniä, lasten kirja tai värityskirja, äidin tekemät villasukat+pipo+kaulaliina+lapaset, äidin tekemiä muita vaatteita esim pyjama tai mekko, barbille (ei aito barbi vaan kopio) äidin tekemiä vaatteita (samoista kankaista/langoista, mistä oli meille lapsille tehnyt vaatteita), suklaata. Lisäksi saattoi vielä tulla sukset tai luistimet tai pulkka, jos edellisistä oli aika jättänyt. Kuinka monta pakettia tämä teki jo yhdelle joululle?

Aikuiset saivat yleensä kirjan ja suklaata.

Koko vuonna lapset eivät saaneet muuta kuin synttärilahjan. Jouluna oli sitten enemmän paketteja.

Saatiin monta lahjaa, kirja, yöpuku, villasukat, nuo tuli varmaan joka joulu, kuten edelleenkin, ja pari laadukasta lelua, esim vauvanukke on edelleen ehjä, samoin brion nukenvaunut, junarata, nuken kangaspuut, nukkekoti tarvikkeineen!

Sain aina isoisän ostaman suuren lakupiipun. Sen maku oli aivan ihana, ei sellaista lakritsia saanut mistään muualta eikä vastaavaa ole enää olemassakaan. Mitään muuta en olisi jouluksi halunnutkaan ja aina jännitti onkohan isoisä onnistunut ostamaan lakuni.
Sen lisäksi sain ihan joka joulu tussikyniä ja päiväkirjan, jokin tavallinen kirja lisäksi ja peli tai kaksi. Yöpaita ja jotain muita tarpeellisia vaatteita.

Yhteistyössä