Minkälaisia asuntolainoja teillä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei uuteen nyt heti suurempia remppoja tarvi tehdä, maalit ja tapetit saa ihan ilman suurempia kustannuksia hankittua. Toki vanha halavalal ostettu talo nielee, kun remppaa tarvii koko ajan. Laina lyhenee ja onhan silloin pelivaraa vähän ottaa remppalainaakin, jos tarvii.

Joo tämä talo olisi ihan uusi, valmistuu nyt keväällä. Meillä tällä hetkellä vanha ok-talo, jonka joka huoneessa pitäisi remppaa alkaa tekemään. Siksipä mietittiin, olisiko itua ostaa uusi, sitä ei ihan heti tarvitsisi remontoida.

Eikä tuo 30 vuotta takaisinmaksua musta pahalta tunnu, en osaa ajatella elämää "sitten kun velka on maksettu", elän enemmänkin tässä ja nyt.

No, pitää kysellä pankeista.

Millä korolla laskettu, nythän korot alimmillaan.

Silloin kun me otettiin hirmu lainamme korot olivat korkeammat.

Ei uuteen nyt heti suurempia remppoja tarvi tehdä, maalit ja tapetit saa ihan ilman suurempia kustannuksia hankittua. Toki vanha halavalal ostettu talo nielee, kun remppaa tarvii koko ajan. Laina lyhenee ja onhan silloin pelivaraa vähän ottaa remppalainaakin, jos tarvii.

Joo tämä talo olisi ihan uusi, valmistuu nyt keväällä. Meillä tällä hetkellä vanha ok-talo, jonka joka huoneessa pitäisi remppaa alkaa tekemään. Siksipä mietittiin, olisiko itua ostaa uusi, sitä ei ihan heti tarvitsisi remontoida.

Eikä tuo 30 vuotta takaisinmaksua musta pahalta tunnu, en osaa ajatella elämää "sitten kun velka on maksettu", elän enemmänkin tässä ja nyt.

No, pitää kysellä pankeista.

Millä korolla laskettu, nythän korot alimmillaan.

Silloin kun me otettiin hirmu lainamme korot olivat korkeammat.

Tarkoitinkin, että jos nykykoroilla laina-aika on 30v, niin pississä ollaan kun korot taas nousevat.

Teillä lienee pieni lyhennys ja siksi korkojen muodossa lainalla kova kokonaishinta (pitkällä maksuajalla). Tai säästöjä, joita tutkimusten mukaan lapsiperheillä vähemmän on.

Laina-aika on 25 vuotta. Ihan sama, koska joka tapauksessa vuokralla asuminen tulisi paljon kalliimmaksi kuin pankille korkojen maksaminen.Koroista saa lisäksi verohelpotuksia, toisin kuin vuokrasta.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Meillä oli bruttotulot reilu 3000 euroa, kun otettiin laina 4 v sitten. Nostettiin 195 000 euroa. Olisi saatu enemmänkin.

Nyt ei muuten irtoaisi enää jos ei kunnon omarahoitusta tms. tukena. Pankit myönsivät hövelisti vielä muutama vuosi sitten.

Ei meillä ainakaan ole ollut mitään vaikeuksia maksaa lainoja ja muutakaan elämistä, vaikka olinkin juuri 2 vuotta vanhempain- ja hoitovapaalla, jolloin tuloni romahtivat. Samoin mieheni oli syksyn työttömänä. Minä olen tällä hetkellä osittaisella hoitovapaalla.

Ihan helposti siis tällaisen lainan maksaa. Mihin ihmeen kaivoon ihmiset rahansa oikein syytävät, jos tämäkin tuntuisi tiukalta.

Bruttotulot 3000e on noin 2300e nettona. Lainakulut (30 vuotta, 3%) olisi noin 850e. 20 vuodella lähemmäs 1100e. Siihen päälle vastikkeet tai vastaavat. Kyllähän tuolla elää, mutta en miellä sitä kivaksi. Seuraavat vuosikymmenet....

Mä en tosiaan maksa vapaaehtoisesti pankille tahi vuokranantajallekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Harvalla ihmisellä on varaa valita muuta näiden kahden vaihtoehdon lisäksi.

Korken koron (5,8 %) laina+korot olivat 1200 e/kk ja nyt matalan koron aikaan 870 e/kk. Korkeimman koron aikaan olin juuri hoitovapaalla ja silti pärjättiin ihan hyvin. Normaaleilla palkkatuloilla meillä jää säästöönkin rahaa, jota sitten käytetään talon remontoimiseen ja matkailuun.

Korken koron (5,8 %) laina+korot olivat 1200 e/kk ja nyt matalan koron aikaan 870 e/kk. Korkeimman koron aikaan olin juuri hoitovapaalla ja silti pärjättiin ihan hyvin. Normaaleilla palkkatuloilla meillä jää säästöönkin rahaa, jota sitten käytetään talon remontoimiseen ja matkailuun.

Eli teillä on siis isommat tulot oikeasti kuin 3000e? Vai siis alle 3000e tulot ja 1200e pelkästään lainakuluja....

Vaihtoehtona on myös aina katsoa asumispaikkaa ja tapaa siinä omassa asunnossa :)

Tarkoitinkin, että jos nykykoroilla laina-aika on 30v, niin pississä ollaan kun korot taas nousevat.

Entäpä kiinteä korko? Lainanhoitokulut pysyvät samoina eikä tarvitse pelätä korkojen nousua. Toki otamme tuonkin asian huomioon.

Entäpä kiinteä korko? Lainanhoitokulut pysyvät samoina eikä tarvitse pelätä korkojen nousua. Toki otamme tuonkin asian huomioon.

Kiinteässä korossa tietty korko on euriboria korkeampi. Kannattaa laskea, miten korkealle korkojen pitää nousta, jotta se kannattaa.

Korkokatto on myös oma vaihtoehtonsa.

Eli teillä on siis isommat tulot oikeasti kuin 3000e? Vai siis alle 3000e tulot ja 1200e pelkästään lainakuluja....

Vaihtoehtona on myös aina katsoa asumispaikkaa ja tapaa siinä omassa asunnossa :)

Sorry, sanoin väärin. Siis nettotulomme olivat reilu 3000 euroa. Bruttona reilu 4000 euroa.

Yhteistyössä