Miten sen ottaa, voi olla ettei mun ikä vaikuttanu mitenkään, mutta mulla on kolme kehitysvammaista lasta, yksi kuollut vaikean epämuodostuman takia kohtuun ja yhdellä todettiin trisomia 18 ja keskeytettiin rv 18. Voihan olla, että jotuu muustakin. Kolmen vammaa ei edes raskausden aikaisissa seuloissa havaittu, sen verran harvinaista laatua.
No vammaisen lapsen riski kaikilla äideillä on noin 3%
40-vuoden ikä nostaa tätä riskiä 1%
Eli 35-vuotiaalla ei ole sen isompaa riskiä kuin muillakaan
http://www.verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/neuvontapalsta/usein-kysyttya/aidin-ika.html
Joka ikävuodelle taitaa olla oma riskilukunsa. Näitä lukuja löytyy ainakin tuolta Verneri.net sivuilta, sieltä kysymysosiosta. Siellä on vastauksia, kun niistä on kyselty. Siis suoraan mitään taulukoita siellä ei ole. Täytyy aina kuitenkin muistaa, että ne luvut ovat vain RISKIlukuja!
Itse olen kuullut ihan perinnöllisyyslääkärin suusta, että myös syntyy esim. down-lapsia nuoremmillekin ja sellaisia tapauksia on myös että riskiluvuksi on saatu esim. 1:1000 ja syntyneellä lapsella on todettu down. Muiden vammojen riskiluvuista en tiedä saako niitä mistään. Down taitaa olla se yleisin mitä riskiluvuilla tutkitaan.