Minkälainen on 6 v neuvolassa tehtävä lukuvalmius testi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kunhan mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kunhan mietin

Vieras
Lapsi oli viime viikolla 6 v neuvolassa ja katsoin äsken kannasta tekstin. Terkkarin kanssa ei ollut puhetta, että oli tehnyt lapselle lukuvalmius testin mutta kantaan kirjatun tekstin mukaan lapsi oli saanut siitä 0 pistettä.

Ei kyllä olla pahemmin lukemista vielä harjoiteltu kun olen ajatellut, ett oppii sitten viimeistään koulussa. Kirjaimet lapsi tuntee ja ja osaa minun sanellessa kirjaimia kirjoittaa lauseita tai oikeastaan mitä vain. ekapelissä tunnistaa tavut tyyliin ”pu”, ”au”, ”ta”. Tuli olo, että olemmeko jotenkin jäljessä näissä lukemaan oppimis asioissa? En ole mitenkään lasta koittanut opettaakkasn lukemaan vaan lapsen kiinnostuksen mukaan on edetty. Enemmän terkkaria huolestutti jutellessa kylläkin se, että lapselle oli vaikeita laskut jos luvut menivät yli 10 mutta tuota lukitestiä ei ottanut ollenkaan puheeksi.

No eihän eskarilaisten tarvitse osata laskea yli 10 laskuja, kyllä ne ekalla luokalla aloittaa ihan niistä 1+1 laskuista joka tapauksessa...

Eikä tarvitse osata lukeakaan mitään, en yhtään muista että meiltä olisi mitään tuollaisia testattu neuvolassa. Ja lapsi oppi kyllä lukemaan auttavasti jo ennen koulun alkua, vaikka ei 6v neuvolassa osannut varmasti lukea tavun tavua.

En tiedä teettääkö tuo terkkari kaikki mahdolliset testit mitä vaan voi ja jos on vähänkin poikkeavaa niin lähettää jatkotutkimuksiin. No nyt onneksi loppuu neuvolassa käynti. Lapsi on nyt sen 6 vuotta ja olemme käyneet 2 keraa fysioterapetun arvioinnissa, 3 kertaa toimintaterapeutin arviossa ja 2 kertaa psykologin arviossa ja kertaalleen puheteraputin arviossa. Mistään ei ole tullut mitään jatkoja kun aina on todettu, että lapsi kehittyy ikätasolla. Samaa sanovat muut samalla terkkarilla käyvät etteivät ole ikinä selvinneet käynnistä ilman lähetettä johonkin. Nyt olisi tarjonnut taas toimintateraputin arvion kun muutamassa mallin mukaan piirrettävässä kuviossa oli yhdellä sivulla pieni mutka. Sanoin, että tiedän lapsen osaavan piirtää suoraan ja muut sivut ovat nytkin suoria joten en usko toimintaterapeutin arvioinnille olevan tarvetta varsinkaan kun edellinen arvio on tehty joulukuussa ja siinä todettiin 6 arviointi kerran perusteella lapsen olevan ikätasolla. Siitäkin oli kirjoittanut mielestäni kantaan vähän tylysti ”äiti kieltäytyy suosituksesta huolimatta viemään lasta toimintaterapiaan”. Eikä mitään perusteluita. Tuli hetkeksi aika huono äiti- fiilis mutta viimeksi toimintaterapeutti jo sanoi, että arviointi on täysin turha koska edellinen on tehty alle vuoden sisään eikä siinäkään ollut mitään huolestuttaaa. Pakkohan heidän on nämä arviot tehdä jos lähete tulee ja sitten se on pois sellaisilta jotka oikeasti tarvitsisivat harjoitusta johonkin.

Olen kyllä murehtinut niin paljon lapsen kehityksen kanssa ettei tosikaan ja nykyään onneksi osaan ottaa vähän rennommin. Silti tuo lukutesti jäi vaivaamaan enkä takuulla kysy asiasta terveydenhoitajalta :)

Neuvola ei enää tee mitään noita luki- tai matemaattisten valmiuksen testejä, ne on eskarissa ja olette varmasti Vasu-keskusteun yhteydessä saaneet siitä palautteen.

Lukemisen oppii viimeistään koulussa ja kotona täytyy vain vahvistaa opittua.
Lapsellasi ei ole vielä herännyt yletön kiinnostus lukemiseen saatika numeroihin. Ekapeli on hyvä opettaja ja mielestäni voit antaa pelata vaikka joka päivä. Lapsi innostuu varmasti, kun huomaa itse kehittyvänsä tavuissa ja lyhyissä sanoissa. Ekapelin palkinnot ovat riittävä kannustin jopa kouluikäiselle :)
Numeroiden kanssa auttaa esim. duplojen käyttö numero laskuissa tai helminauha, jossa siirretään helmiä kuin helmitaulussa. Tällaisen voitte lapsen kanssa itse askarrella.