Minkälainen koira Mittelspitz on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kukkanen2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun kokemus on siitä ihan raivohullu pikkuräksyttäjä, joka puree kaikkea mikä liikkuu ja jos ei yritä purra niin sitten nylkyttää. |O |O |O
Ikikuuna päivänä en ottaisi.
MUTTA TÄMÄ KOIRA ON (KAI) SAANU KASVAA KUN PELLOSSA, ETTÄ KAIPA SIITÄKIN OLIS TULLU IHAN JEES PIKKUKOISSU JOS OLIS OMISTAJA KEHDANNU EDES JOTAIN KOULUTTAA.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Mun kokemus on siitä ihan raivohullu pikkuräksyttäjä, joka puree kaikkea mikä liikkuu ja jos ei yritä purra niin sitten nylkyttää. |O |O |O
MUTTA TÄMÄ KOIRA ON (KAI) SAANU KASVAA KUN PELLOSSA, ETTÄ KAIPA SIITÄKIN OLIS TULLU IHAN JEES PIKKUKOISSU JOS OLIS OMISTAJA KEHDANNU EDES JOTAIN KOULUTTAA.

Vähän on samankaltasia kokemuksia mullakin ko.rodusta.
Mutta sehän ei tietenkään tarkota sitä., että kaikki olisivat samalaisia

Eli kyse lienee uroksesta tai erittäin dominoivasta nartusta? Nuo piirteet voi löytää melkein mistä tahansa koirarodusta ja syynä siihen saattaa tosiaan olla se ettei siellä remmin toisessa päässä ole ollut kunnon auktoriteettia lemmikille. Siinä mielessä tuo ei vielä kerro oikeastaan tarpeeksi kyseisestä rodusta, se vaan muistuttaa siitä miten koiraa ei pidä kasvattaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Pörrr-kele:

Vähän on samankaltasia kokemuksia mullakin ko.rodusta.
Mutta sehän ei tietenkään tarkota sitä., että kaikki olisivat samalaisia

Ei tietenkään. Tämäkin tapaus, jonka mä tunnen, niin olisi ihan taatusti tarvinnu peruskoulutuksen, jokainen koira tarvii! Oikeanlaisissa käsissä varmaan ihan ok sohvakoira.

Alkuperäinen kirjoittaja yhden miehen nainen:
isälläni oli sellainen. mukava pieni ja pippurinen tapaus. turhan räksyttäjä välillä,mutta ystävällinen ja leppoisa kaveri. Energinen. :D

Joo tuo räksyttämispuoli tuossa vähän arveluttaa, sitä löytyy shetlantilaisistakin. Mutta asiaanhan pystyy aika hyvin vaikuttamaan ihan kotikonstein. Ei esim. kehu pentua joka haukkuu kotona, eikä muutenkaan ''yllytä''. Pippurisuus on toisaalta ihan kivakin piirre kunhan se ei ilmene puremisena. Aika monelta taholta olen lukenut, että on ihan kiltti ja toisten koirien kanssa hyvin toimeen tuleva. *jatkaa miettimistä* :D

Laittakaa lisää :wave:

Heitä kysymys tonne lemmikki puolelle.. siellä on ainaki yks nimimerkki joka omistaa kyseisen rotusen koiran.. en muista nimimerkkiä kunnolla mutta joku Mitspz... tai jotenki vastaavasti..

Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Erittäin energisiä ja kovia haukkumaan.

Eli tuossa suhteessa hyvin samanlaisia kuin sheltit ja tuota haukkumista pystyy rajoittamaan kouluttamisella. =)

Mitenkäs perusterveys ja elinikä? Onko tietoa =)

Sheltit ei ole hankalia tuon haukkumisen suhteen, eli eivät "automaattisesti" ole haukkuva rotu. Sheltit oppivat hyvin tavoille. Sheltti on upea rotu, sen voin sanoa koska olen sellaisen joskus omistanut. Shelttiä kun valitsee, kantsii vaan kiinnittää huomiota reippauteen, eli ei valkkaa arkaa yksilöä. Minulle sattui arka yksilö joka oli vähän hankala mm. lasten kanssa. Muutoinhan Sheltti on lapsirakas rotu =)

Noh, siehän kysyit mitteleistä ja mie innostuin shelteistä :D Tuttavallani on mittel ja on ollut todella tyytyväinen. Haukkuu kylläkin mutten tiedä sitten kuinka hyvin tottelee jos kieltää. Olipa tästä nyt apua :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Meduusa:

Eli tuossa suhteessa hyvin samanlaisia kuin sheltit ja tuota haukkumista pystyy rajoittamaan kouluttamisella. =)

Sheltit ei ole hankalia tuon haukkumisen suhteen, eli eivät "automaattisesti" ole haukkuva rotu. Sheltit oppivat hyvin tavoille. Sheltti on upea rotu, sen voin sanoa koska olen sellaisen joskus omistanut. Shelttiä kun valitsee, kantsii vaan kiinnittää huomiota reippauteen, eli ei valkkaa arkaa yksilöä. Minulle sattui arka yksilö joka oli vähän hankala mm. lasten kanssa. Muutoinhan Sheltti on lapsirakas rotu =)

Noh, siehän kysyit mitteleistä ja mie innostuin shelteistä :D Tuttavallani on mittel ja on ollut todella tyytyväinen. Haukkuu kylläkin mutten tiedä sitten kuinka hyvin tottelee jos kieltää. Olipa tästä nyt apua :whistle:

Kiitti Medu :D Me ollaan kyllä ajateltu ottaa tuon meiän sheltin kaveriksi just toista koiraa ja ollaan mietitty sitten sopivaa rotua jo senkin takia, että sopivatko toistensa kaveriksi. Kävinkin jo tuolla yhdistyksen sivuilla vähän lueskelemassa ja ajattelin ihan kysellä ihmisten omakohtaisia kokemuksia ko. rodusta :D

Sheltti ei tosiaan ole automaattisesti mikään räksy (meillä kok. kahdesta omasta + itse olen ollut aikoinaan muissa yhteyksissä paljon shelttien kanssa tekemisissä), mutta silloin kun sheltti ''oppii'' haukkumaan, on sitä aika vaikea hillitä..tiedä sitten mistä johtuu. Sheltti on aivan ihanteellinen rotu, mutta valitettavasti myös erittäin herkkävatsainen ja lääkäri sanoikin, että tälle rodulle on tyypillistä saada vaivoikseen mm. krooninen vatsakatarri (vaiva mikä todettiin juuri hiljattain omallamme :/ ).
Luonteensa puolesta taas sheltit on aivan ihania :heart: Aroista shelteistä olen kuullut, mutta yhteenkään en ole vielä itse törmännyt. Omamme on kaikkea muuta kuin arka, välillä tuntuu että tuo kuvittelee olevansa hyvinkin iso koira..rohkeutensa puolesta :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Kiljuset:
Heitä kysymys tonne lemmikki puolelle.. siellä on ainaki yks nimimerkki joka omistaa kyseisen rotusen koiran.. en muista nimimerkkiä kunnolla mutta joku Mitspz... tai jotenki vastaavasti..

Mun mielestä siellä on niin hiljaista aina, että ajattelin ettei sieltä saa vastausta aikoihin :ashamed:

Kiitti Medu :D Me ollaan kyllä ajateltu ottaa tuon meiän sheltin kaveriksi just toista koiraa ja ollaan mietitty sitten sopivaa rotua jo senkin takia, että sopivatko toistensa kaveriksi. Kävinkin jo tuolla yhdistyksen sivuilla vähän lueskelemassa ja ajattelin ihan kysellä ihmisten omakohtaisia kokemuksia ko. rodusta :D

Sheltti ei tosiaan ole automaattisesti mikään räksy (meillä kok. kahdesta omasta + itse olen ollut aikoinaan muissa yhteyksissä paljon shelttien kanssa tekemisissä), mutta silloin kun sheltti ''oppii'' haukkumaan, on sitä aika vaikea hillitä..tiedä sitten mistä johtuu. Sheltti on aivan ihanteellinen rotu, mutta valitettavasti myös erittäin herkkävatsainen ja lääkäri sanoikin, että tälle rodulle on tyypillistä saada vaivoikseen mm. krooninen vatsakatarri (vaiva mikä todettiin juuri hiljattain omallamme :/ ).
Luonteensa puolesta taas sheltit on aivan ihania :heart: Aroista shelteistä olen kuullut, mutta yhteenkään en ole vielä itse törmännyt. Omamme on kaikkea muuta kuin arka, välillä tuntuu että tuo kuvittelee olevansa hyvinkin iso koira..rohkeutensa puolesta :whistle:

Ok. Tulipa muuten mieleen juuri sellainen tapaus kun eräässä perheessä oli kaksi mitteliä, joista toinen otti voimakkaan johtajan roolin josta aiheutuikin kovasti tappelua, joten ne koirat jouduttiin eristämään eri huoneisiin. Jostain saivat ohjeeksi että toisen koirista pitää antaa ottaa se johtajan rooli jotta...mutta en muista tarkkaan miten tuossa sitten piti menetellä...sen muistan että toinen koira kärsi jo stressistä tämän tappelun vuoksi :/ Aloin miettimään että mitenkähän sitten sopeutuu kilttiin Sheltin kanssa yhteen, ottaako heti pomon roolin. Mikset ottaisi toista shelttiä =)

Mittelit on tosi energisiä ja haukkuu paljon.Työkaverilla on semmonen murheen kryyni =) Turkki on helppo hoitoinen,vaikka on pitkä.Oppii helposti kaikki "sirkustemput",mut muuten kyllä tosi luupää.
Kyllä saat hiuksia repii päästäs jos semmoisen hankit :)

Ok. Tulipa muuten mieleen juuri sellainen tapaus kun eräässä perheessä oli kaksi mitteliä, joista toinen otti voimakkaan johtajan roolin josta aiheutuikin kovasti tappelua, joten ne koirat jouduttiin eristämään eri huoneisiin. Jostain saivat ohjeeksi että toisen koirista pitää antaa ottaa se johtajan rooli jotta...mutta en muista tarkkaan miten tuossa sitten piti menetellä...sen muistan että toinen koira kärsi jo stressistä tämän tappelun vuoksi :/ Aloin miettimään että mitenkähän sitten sopeutuu kilttiin Sheltin kanssa yhteen, ottaako heti pomon roolin. Mikset ottaisi toista shelttiä =)

Mä ottaisin erittäin mielellä sheltin, mutta mies on sitä mieltä ettei enää..ne kun on niin herkkävatsaisia hänen mielestään ja vähän kyllä omastakin ettei hän tahdo samanlaista enää :'( Nyk. ei mm. siedä pienintäkään ruokavalion muutosta, maha menee välittömästi sekaisin ja koira oksentelee + ripuloi :/

Alkuperäinen kirjoittaja PölyHousu:
Mittelit on tosi energisiä ja haukkuu paljon.Työkaverilla on semmonen murheen kryyni =) Turkki on helppo hoitoinen,vaikka on pitkä.Oppii helposti kaikki "sirkustemput",mut muuten kyllä tosi luupää.
Kyllä saat hiuksia repii päästäs jos semmoisen hankit :)

Mitkä sirkustemput? :D Miksi ei oppisi tavan 'temppuja' jos sirkustemput onnistuu? :whistle:

Mulla on mittelpsitz uros ja aivan ihana! Kukaan ei, kukaan ole jättäny tykkäämättä!

Ja pyh muuten mitteli ei ole isoin, saksanpystykorvista vaan wolfspitz/keeshond (sama rotu!) Mitteli on niistä keskikokoisin.
Ottakaa jooko selvää ennen kuin laitatte vahvoja mielipiteitä.
Riippuu aivan yksilöistä mikä kannattaa ottaa sheltinkaveriksi. Meillä noi menee hyvin yksiin.
Kun kouluttaa niin mittelistä saa unelma koiran. Mitteli ei todellakaan ole mikään luupää. Yksi helpoiten koulutettavissa olevista roduista ja erittäin terve. Patellaluksaatiot ja ajoitain silmäsairauksia esiintyy mutta erittäin vähän. Pitkäiköinenkin rotu yleensä on.
Mittelistä saa räksyttäjän ja näykkijän, JOS ei osaa koiraa kouluttaa yhtään. Peruskoulutus riittää aivan hyvin. Jamikin osaa vaikka ja mitä, puolivuotiaan osas jo kaikki tokon alkeisluokan liikkeet ja vaikka kuinka paljon temppuja ja oli nätisti hihnassa, ei hakunnut yksin ollessaan..
Aikaisemmin oli sheltti ja siskollani on nyt. Sheltti on vaan hieman arka ja herkkä koira usein muuten mukava.
Kaikkien koirien kanssa tulee yleensä ongelmia jos niitä on monta, jos niitä ei osaa kohdella niinkuin pitäsi, eli vanhempaa(johtajaa) aina ensin jne..

Käy tutustumassa mittelspitz ry:n sivuilla
Tässä myös jamin kotisivut: www.webbsivu.com/spitz