Minkäikäisenä ulkoilemaan yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhujuttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huhujuttu

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
1 788
0
36
Olen jo jonkun aikaa katsellut että taidan olla oman pihani ainokaisia mammoja muutaman muun lisäksi jotka vaivautuvat itsekin pihalle kun muksutkin menevät.

Gallupin tynkää, minkäikäisestä teidän muksut ovat ulkoilleet yksin, onko alue ollut jotenkin rajattu ja mitkä ovat olleet säännöt? Varsinkin useampilapsisia perheitä kaipailen vastailemaan, kun esim. vuoden ikäisellä ja 4-5-vuotiaallahan on rytmit ihan erilaiset? Kuinka ne on käytännössä sovitettu toimivaksi?

Meillä lapset on jo vuoden verran olleet kahdestaan pihalla.. ikää tytöillä nyt 2½v ja 4½v.. meidän piha on sisäpiha, jossa ainoa yhteys ulkomaailmaan on suuri portti jota lapset ei itse saa auki.. pihalla voi välillä käydä joku parturi tuomassa roskia, mutta täysin vieraita ihmisiä sinne ei pääse..

Kuule arvaa oonko katkera tosta sun vastauksesta? (siis cingcingille tämä) :D

Meillä 3 tenavaa; 4,5/3/1v3kk. Piha koostuu 4 erillisestä sisäpihasta, toisella puolella taloyhtiötä on pienen matkan päässä äkkisyvä iso lampi, toisella puolella iso parkkipaikka josta pääsee alamäkeä pitkin suoraan tielle jossa kulkee 4-6 linja-autoakin per tunti. Lisäksi piha on todella sokkeloinen..

Meillä poika tais olla 5,5-6 v kun pääsi yksin pihalle. Pikkuveli 2,5 v, ei tule pääsemään isoveljen kanssa (nyt 7 v) vielä aikoihin yksin, vaikka isoveli väittää itse että osaisi vahtia. Mutta ei, ei vielä pitkään aikaan, sitten kun tiedän että tuo pienempi ei yhtäkkiä voi saada mitään päähänsä (tai että riski sille kuitenkin paljon pienempi). Piha on kerrostalojen rajaama vehreä sisäpiha, paljon puistoa muutenkin ympärillä, mutta toisella puolella yhtä taloa parkkipaikat ja rauhallinen tie. 200 metrin päässä vilkkaampi tie jossa kulkee kuorma-autoja ja busseja. 300 metrin päässä lampia...

saankohan satikutia! meillä lapset 3.5v ja pian 2v (5kk,tyttö, jonka vuoksi aina ei pääse ulos!)ja ovat välillä kahdestaan ulkona! itse kylläkin katselen tosi usein ikkunasta ulos, että näkyy! jos ei näy, haen näkyville! hyvin tottelevat yleensä, ettei saa lähteä mihinkään! rauhallinen asuinalue, omakotitalo ja oma piha sekäå vähän metsää!

Alkuperäinen kirjoittaja :
saankohan satikutia! meillä lapset 3.5v ja pian 2v (5kk,tyttö, jonka vuoksi aina ei pääse ulos!)ja ovat välillä kahdestaan ulkona! itse kylläkin katselen tosi usein ikkunasta ulos, että näkyy! jos ei näy, haen näkyville! hyvin tottelevat yleensä, ettei saa lähteä mihinkään! rauhallinen asuinalue, omakotitalo ja oma piha sekäå vähän metsää!

No tuohan on kuitenkin ihan eri kuin jos on esim. autoteitä ja lampia lähettyvillä. Itse tunnet lapsesi parhaiten, ja tiedät miten pärjäävät/keksivät hölmöyksiä...

:'(

Alkuperäinen kirjoittaja Huh:

:'(

Oh lord!
En uskaltaisi.
Yksi kerta riittää kun jotain odottamatonta tapahtuu.

Tän aiheen aloitus tuli minulle mieleen kun olen ollut huomaavinani rivien välistä että ilmeisesti minua pidetään ylisuojelevana mammana. Mutta enpä voi mitään sille että ajatus siitä että edes tuo vanhin löytäisi polkua pitkin lammelle ja tippuisi uimataidottomana.. :$

Poika ihan pian 6v ja olen antanut luvan mennä yksin mutta ei halua mennä..! Ei ole ihan saman ikäistä seuraa pihassa niin mieluummin meidän kanssa höpisee ja potkii palloa...
Tyttö 3,5v kyllä menisi vaikka heti, ehkä pojan kanssa saisikin, mutta kun poika ei ilman mua mene =)

Sehän riippuu ihan pihasta. Meillä on välillä toi 1v 8kk ikäinenkin yksin pihalla lyhyitä aikoja, koska meillä on pieni omakotipiha, joka on aidattu joka puolelta ja porttia ei saa itse auki. Ei ole lammikoita tai mitään muutakaan vaarallista. Korkeintaan se voi kompastua terassin rappusissa.

Muotoillaanpas toisin.

Minkäikäisen antaisit ulkoilla yksin kuvailemassani pihassa?

Useampaa lasta kun olen seurannut, tässä ovat keskimääräisesti 4 vuodesta alkaneet ulkoilla yksin, pienin yksin ulkoillut on ollut 2-vuotias.

Yhteistyössä