Minkäikäiseltä mittaatte vielä kuumeen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hups
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tarkkaa ikää muista mutta kyllä meillä on lapsilta alettu aika pienenä (1-2v) mitata kainalosta. Malttoivat melkein paremmin istua sylissä aloillaan kun piti mittaria kainalossa kun maata selällään.

Alkuperäinen kirjoittaja hups:
Eli jos mittaatte kuumeen peräsuolesta niin minkäikäiseltä vielä mittaatte sillee?

Ei minkään ikäiseltä. Sairaalassakin neuvottiin mittaamaan kainalosta eli on ihan alusta asti mitattu kainalosta.

Ei kun kuulin tänään että tuttuni mittaa vielä pojaltaan pyllystä kuumeen, täyttää 2kuukauden päästä 6v. Toivottavasti ei isommalta lapseltaan joka täyttää kahdeksan. Sanoi vaan että eipä muusta tiedä kun aina ollaan mitattu pyllystä. Mun mielestä vaan hassua.

Me ollaan käytetty vaan korvakuumemittaria, ihan siitä syystä että kumpaakin inhottaa mitata pyllystä kuumetta :(

Alkuperäinen kirjoittaja okei:
Ei kun kuulin tänään että tuttuni mittaa vielä pojaltaan pyllystä kuumeen, täyttää 2kuukauden päästä 6v. Toivottavasti ei isommalta lapseltaan joka täyttää kahdeksan. Sanoi vaan että eipä muusta tiedä kun aina ollaan mitattu pyllystä. Mun mielestä vaan hassua.

Me ollaan käytetty vaan korvakuumemittaria, ihan siitä syystä että kumpaakin inhottaa mitata pyllystä kuumetta :(

Siis tää oli mun eli ap:n. Ihmettelen kuitenkin ettei poika jo pistä vastaan. Luulisi olevan epämukavaa, no mummo vielä syksyllä syöttikin pojan. Sanoin tänään sitten mummolle että jos meiän lapsilta tarttee kuume mitata kun on hoidossa niin ette varmana pyllystä mittaa. Toinen varmaan järkyttyis kun korvasta ja kainalosta mitattu aina.

Meillä lapset inhosivat kainalosta mittausta, kun kesti niin kauan. Pyllystä sai paljon nopeammin. Korvamittaristakaan eivät tykänneet, enkä itsekään pitänyt sitä oikein luotettavana.

Työpaikallani sairaalassa ei mitata minkäänikäisiltä lapsilta kuumetta peräsuolesta ellei ole joku erityinen tarve (esim. epäily umpisuolenlisäkkeen tulehduksesta jolloin mitataan onko eroa lämpötilassa peräsuolen ja esim. korvan välillä ). Emmekä suosittele sitä vanhemmillekaan. Ei ole hyväksi peräsuolelle. Saattaa helposti vahingoittaa ja lisäksi ei kerro luotettvasti elimistön lämpötilaa.

Yhteistyössä