minkälaisia iltarukouksia luette lapsillenne

• Viestiketjun aloittaja epätietoinen isä
  • Ensimmäinen viesti
maria
Iltasadun/satujen jälkeen luetaan yhdessä ääneen..
Levolle laskeun Luojani, armias ole suojani.
Jos sijailtain en nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
Siunaa isiä, äitiä, (lasten nimet) Aamen.
Hyvää yötä! Kauniita unia!

Jeesus mua suojele,
heikkoa pientä lasta.
Voimallasi varjele,
hukkaan joutumasta.
Aamen.

Tuo opetettiin mulle pienenä ja ton haluun mysö lapsilleni opetta. Poika yks ilta oikeen ite pyys lukemaan sitä kun ei muistanut ite ulkoa =)

Mä laulan iltarukous-laulun:

Levolle lasken luojani,
armias ole suojani,
aamulla jos en nousiskaan,
taivaaseen tullos noutamaan.

Taivas on kirkas kaunoinen,
siellä on armas lapsonen,
siellä on aina seies sää,
päivä ei koskaan pilveen jää.

Lapseksi tee mua taivahan,
maista jo matkaa kulkeissain,
taivas täällä jo rintaan luo,
nukkua helmaas nyt mun suo.

Levolle lasken luojani,
armias ole suojani,
aamulla jos en nousiskaan,
taivaaseen tullos noutamaan.

Anteeksi, mutta minä en ymmärrä tätä rukousta. En ikikuuna päivänä opeta lapselleni tätä. Siis toi kursivoitu kohtahan saa meikäläiselle ainakin pahan olon. Eli suoraan sanotaan jos kuolis yön aikana. Hyi kauhia! Ei millään pahalla...

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja RedSpecial:
Emme ole uskovaisia, emme lue rukoksia. Ihmettelen miksi ihmiset toistavat kuin papukaijat jotain ulkoapäntättyjä värssyjä.
Ei oltu kovin uskovaisia minun lapsuuden kodissakaan, mutta erittäin hyvä ja lämmin muisto mulle on jäänyt iltarukouksesta. Olkoonkin vaikka mitä liirum laarumia, mutta se tunnelma siinä on tärkein. Rukous luetaan yhdessä isin tai äidin kanssa ja samalla pyydetään suojelusta lapselle ja hänen läheisilleen. Lapselle tulee tunne, että on todella tärkeä kun varta vasten siunataan ja pyydetään hänelle suojelusta joka ikinen ilta. Samalla lapsi oppii itsekin muistamaan ja siunaamaan hänelle läheisiä ihmisiä.

Kerrottakoon muuten, että lastenkodissa, alle kouluikäisten lasten osastolla luettiin (vanhempien suostumuksella ) lasten kanssa iltarukous ja sen moni pieni huostaanotettu lapsi koki erityisen tärkeäksi ja turvalliseksi iltarutiiniksi.

Yhteistyössä