Minkälainen lapsi olisi sinulle hankalin?

• Viestiketjun aloittaja tuumija
  • Ensimmäinen viesti
tuumija
Hieman vaikeaa muotoilla kysymys otsikkoon, mutta minkälainen lapsen persoonallisuus aiheuttaisi sinulle eniten hankaluuksia kasvattajana?
Varmasti kaikkeen tottuisi, mutta näin pohdintaa iltapäivään.

Itse ajattelen, että ujon lapsen kanssa olisi haastavaa, etten vaan tuputtaisi häntä tilanteisiin tai ärsyyntyisi ujoudesta, itse kun en ole ujo. Toisaalta myös rämäpääpoika olisi jollain lailla hankala, sillä en pidä sellaisia lapsia erityisen "viehättävinä".

Tosiasiassa vanhemmat mukautuvat lapsen temperamenttiin ja toisinpäin, mutta kunhan pohdiskelen.

Vieras
Esimerkiksi yliherkän, todella pelokkaan lapsen kanssa voisi olla hyvin hankala mun olla. Myöskin tietyt psyykkiset sairaudet voisi olla sellaisia että menisi pitkään ennen kuin uskoisi että siinä on kyse sairaudesta, ei lapsen temppuilusta. Näin ainakin kuvittelisin..

vieras
Meidän esikoinen on ollut hyvin hitaastilämpiävää sorttia, ja voin kertoa, että haastavia hetkiä on koettu hänen kanssaan. Kun oli pienempi, piti tarkkaan miettiä, mihin voidaan mennä ja miten lähestytään uusia tilanteita. Muskariin emme voineet mennä, koska lapsi oli siellä lähes hysteerinen. Bussissa sai kovia itkukohtauksia jos joku vieras tuli juttsille tai rattaissa toinen lapsi siihen viereen. Vauvana vierasti kaikkia, jopa isovanehmpia joita näimme useamman kerran viikossa. Hoitoon häntä ei voinut jättää, koska huusi aivan lohduttomana koko ajan kun olimme poissa. Leikkipuistoon emme voineet mennä, koska nähdessään muut lapset ja aikuiset, karjui ihan suoraa huutoa ja lähti juoksemaan pois. Voih, näitä esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon...

Mutta sitten tapahtui jotain...Tuossa 2,5-vuotiaana yhtäkkiä reipastui ja on nykyään aivan erilainen. Menee mielellään hoitoon, tykkää ottaa kontaktia niin aikuisiin kuin lapsiinkin. Ei tarvitse enää jännittää yhtään, joudutaanko jostain tilanteesta lähtemään kesken pois. Voin kertoa, että elämä on nyt paljon helpompaa. Meillä on myös vauva, joka on ihan erilainen temperamentiltaan. Ei arastele mitään, on utelias ja haluaa tutkia kaikkea. Paljon helpompi hänen kanssaan liikkua.

Yhteistyössä