Minkälainen kakun täyte pakastemansikoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Olen tehnyt Kinuskikissan ohjeella aina mansikkatäytteen (mansikoita, rahkaa, mansikkakermaa ja liivatetta), mutta tulossa olis jo neljäs kakku samalla täytteellä ja miestä alkaa kuulemma kyllästyttää :D Esitti toivomuksen että väliin laittaisi pelkästään mansikkaa, mutta se mansikkamössö yksinään lirahtaa kyllä pois sieltä kakun välistä..
Mulla haluttais tehdä jotain frödinge- kakun tyyppistä eli mansikkaa ja vaniljaa samassa välissä, mutta miten saisi sellaisen vastaavan täytteen?
Onnistuisikohan jos laittaisi mansikoiden sekaan liivatetta?

Tai sitten voit vetää mansikat ja sokerin soseeksi tehosekoittimessa, ja jättää kakun kostuttamatta jolloin mansikkakastike imeytyy pohjaan ja lopputulos on mehevä ja mansikkainen.

Tätä kannattaa ehkä ensin kokeilla vähemmän tärkeään kakkuun, ettei suoraan täräytä mihinkään ristiäispöytään jos se ei sitten onnistunutkaan. Riippuu vähän pohjan koostumuksesta varmaan ja ei kannata laittaa mansikoita jäisinä, koska silloin kastike on vielä kiinteämpää mutta sulaakin sitten kakun välissä.

Tämän päälle voisi laittaa esim. paksua vaniljakiisseliä, tai sitruuna- tai suklaamoussea tai mikä kuulostaisi itsestä sopivalta.

Mä laitan usein yhteen väliin pakastemansikat juuri sen takia, että liemi kostuttaa samalla pohjan. En käytä siinä välissä muuta pohjan kostuketta. Mansikoiden päälle saatan laittaa vaniljakastikkeen (paksunnetun version), valkosuklaamoussea, valmista valkosuklaa-lime rahkaa tuunattuna tai mitä mieleen sitten tuleekaan.

Pohjana on kääretorttupohja, johon olen laittanut kostukkeeksi limpparia n. desi/pohja eli koko kakkuun 3dl...vois kokeilla tuota että sulattais ne hitaasti, valuttais ja sit muussaa tehosekoittimella ja nakkaa pohjan päälle ja sen päälle sitten vaniljatäyte

[QUOTE="vierailija";29638823]Pohjana on kääretorttupohja, johon olen laittanut kostukkeeksi limpparia n. desi/pohja eli koko kakkuun 3dl...vois kokeilla tuota että sulattais ne hitaasti, valuttais ja sit muussaa tehosekoittimella ja nakkaa pohjan päälle ja sen päälle sitten vaniljatäyte[/QUOTE]

Mahtaa olla märkää.

Koneella soseeksi, liiat pois mukiin, jotta voi kastella muun pohjan sillä. Päälle laittaisin rahkakermavaahdon vanilliinikreemijauheella tai vanhan ajan vaniljakastikejauheella vähän tönkistettynä, riippuu kuinka paksua täytettä tarvitaan ja mitä toiseen väliin on laittamassa.
Toiseen sopisi vaikka mustikkasose samalla tavalla.
Ja juu, liivatteet ei sovi kakkuihin, täytteen paksuntaminen rahkalla ja/tai vaniljajauheilla tai suklaalla.

Mä täytän kakun vuoassa, ei valu täytteet mihinkään. Pakastemansikat soseutan, kokonaisina ovat ällöjä lörttöjä. Imeytyy kivasti pohjaan soseena, tulee oikein mehevä kakku. Niissä on myös niin paljon makua ettei tarvitse laittaa paljoa, päälle saa helposti kermavaahdon/moussen.

[QUOTE="vierailija";29639943]Vuoassa minäkin olen aina täyttänyt, mutta pysyykö tuo mansikkasose välissä kakkua leikatessakin vai valuuko pois?[/QUOTE]

Riippuu tietysti määrästä, ei kannata laittaa kauheasti. Sopiva määrä imeytyy pohjaan.

Itse olen laittanut mansikat muussiksi siivilässä lavuaarin päällä ihan vain lusikalla. Sulatin siis mansikat ensiksi mikrossa. Sitten lisäsin yhden teelusikallisen sokeria sekaan ja tein sellaisen mansikkahillon. Laitoin kakun väliin, päälle päärynäkuutioita ja kermavaahtoa ja nam :P

Yhteistyössä