Minkäikäisen vauvan kanssa kauppaan?

  • Viestiketjun aloittaja Nomee
  • Ensimmäinen viesti
Nomee
Minkäikäistä vauvaa olette uskaltaneet viedä isoihin kauppoihin ja ostoskeskuksiin, varsinkin tähän vuodenaikaan kun kaikki pöpöt tuntuu olevan liikenteessä?

Meillä mies on hoitanut pääosin kaikki kauppaostokset nyt vauvan syntymän jälkeen, nyt olen itse muutaman kerran käynyt vaunuilla tuossa meidän pienessä lähikaupassa, mutta sieltä on hankala tehdä ns.isot ruokaostokset.

Jep, pitäkää vaan uusavuttomana, mutta olisi kiva kuulla miten muut on toiminut, mulle neuvolassa sanottiin että n.kuukauden ikäisestä voi viedä, mutta lastenlääkäri sanoi että jos mahdollista niin vasta 3kk ylöspäin..
 
,
keväällä syntynyt vauva, kauppaan mentiin joskus kk:n iässä. Mut syy oli lähinnä se että halus oppia varmuutta lapseen ensin ja tutustua muutenkin. Olettaisin et kyläilemällä pöpöt saa helpommin ku kauppareissulla, eihän vauva siellä ole kontaktissa muihin.
 
Nomee
[QUOTE="heh";25328496]*nauraa katketakseen*[/QUOTE]

Hei oikeesti, mikä tässä nyt on NOIN hauskaa...?

Mä tiedän, että tapoja on erilaisia ja näköjään suosituksia myös mutta miksi sitä ei saisi kysyä että milloin muut on vienyt?

Melkein sama kun kysyä koska aloititte kiinteät tai koska pystytitte joulukuusen...
 
"hei"
lastenlääkäri sanoi että jos mahdollista niin vasta 3kk ylöspäin..

Hienoa, että miehesi on tehnyt ruokaostoksia :)

Kyllä sinne kauppaan ennättää myöhemmin.
Älä kiirehdi. Ole huoleti.
 
"vieras"
Meille suositeltiin viime keväänä, ettei pahemmin liikuttais ulkona pariin viikkoon ja pyrittäis pysymään ihmismassojen ulkopuolella pari ensimmäistä kuukautta. Ei kyllä tehnyt meille edes tiukkaa, haluttiin minimoida sairastumis riski parin ensimmäisen elin kuukauden aikana.
 
Alle parin viikon ikäisenä käytiin lähimmässä ruokakaupassa, mut sillon oli kesä. Varmaan parin kuukauden ikäisenä jossain isommassa kauppakeskuksessa. Tosin se meidän lähin kauppa olikin Prisma eli ei mikään ihan pieni..
Ja ei ne pöpöt sieltä naamalle hyppää varsinkaan kun vaunuissa yleensä on sideharso tms. peittämässä?
 
"vieras"
Me lähdettiin mun vanhempien luo kun vauva oli pariviikkoinen ja kotimatkalla käytiin kauppakeskuksessa vaatekaupoissa :) Sen jälkeen käytiin normaalisti kaupoissa. Pidettiin harsoa kaukalon edessä ja vauva nukkui, ja mentiin yleensä sellaiseen aikaan kun kaupoissa on hiljaista niin ihmiset eivät hengittäneet niskaan, en kyllä muutenkaan jaksa olla tungoksessa. Me asutaan korvessa, lähellä ei ole tuttuja joiden kanssa voisi kyläillä eikä lenkillä ollessakaan tule vastaan ihmisiä (ellei traktorilla vastaan tulevia lasketa), joten en todellakaan olisi jaksanut lukittautua kolmeksi kuukaudeksi sisään, kun en olisi nähnyt muita ihmisiä :) Kotiin en voinut enkä halunnut jättää vauvaa imetyksen takia, kun pelkkiin matkoihin kaupoille ja kotiin menee yli tunti ja vauvalla oli tiheät syöttövälit.
 
Esikoinen syntynyt lähellä kevättä ja oli se pakko lähteä liikenteeseen heti kun jääkaappi alkoi huutaa täytettä. Yksin kun oli vauvan kanssa niin ei hirveesti vaihtoehtoja ollut.

Nuorempi on syntynyt syksyllä ja olikohan viikoin ikäinen kun lähdettiin ihmisten ilmoille.
 
typyjenäippä
Meillä vauva nyt reilu 3vkoa. Neuvola käynnillä reilu 2vkon ikäisenä terveydenhoitaja sanoi että "ulkoilua voitte alkaa kokeileen mut kauppaan ei vielä kannata lähteä" En kyl sen kummemmin alkanu kyseleen koska sinne kauppaan voi sit mennä vauvan kanssa, koska oltiin jo sittarissa käyty :D
 
"joo"
En kyllä yhtään muista, missä iässä vauva oli ekaa kertaa kaupassa, mutta oisko joskus parin viikon ikäisenä. Talvivauvoja mulla siis 2 kpl. Eipä oo kyllä tullu mieleenkään että vauvaa pitäis varjella ensimmäisiä kuukausia. Tuskin lastenlääkärikään tosissaan oli tuosta 3 kuukaudesta.Tokihan sä voit pitää vauvan sisällä vaikka koko vuoden, mutta eri asia onko siinä mitään järkeä.
 
10 päivän ikäisiä olivat kumpainenkin kun ekaa kertaa isossa ostoskeskuksessa mukana olivat. Talvivauvoja. Kesävauvan kanssa ajattelin raahautua miltei samantien shoppailemaan, kun vauva tod.näk. syntyy juuri sopivasti juhannusalennusmyynteihin :)

(joojoo, jos kaikki menee hyvin ja jos vauva on terve ja pääsee kotiin sairaalasta ajoissa ja sitä rataa)
 
Heti on menty ostoskeskukseen. :xmas: Pakko kun tonne terveyskeskukseen ei muuten pääse sisään kuin ostoskeskuksen kautta.

Kauppaan ja ulos menty melkein heti muiden paitsi esikoisen kanssa. Ja ainahan nuo on nukkunu harson takana autuaan tietämättöminä ulkona vallitsevista pöpöistä.. ;)
 
Meidän keskimmäinen lapsi syntyi syksyllä räkätautiaikaan vuonna jolloin oli rs-virusepidemia (sehän jyllää pahemmin joka toinen vuosi). Pidettiin se 3kk ikäiseksi kokolailla kotona. Kesävauvan kanssa ollaan kyllä sitte oltu liikenteessä jo kohta, kuopus oli 3päivää vanha kun eka kerran kävin kaupassa sen kanssa, tosin meillä on cittari tuossa tien toisella puolen, vauva siis nukkui vaunussa ku käväisin siinä. Jokainen tekee omat valintansa tässäkin asiassa mutta kyllä mä oisin tarkkana pienen kanssa nyt kun on taas rsvirustalvi. Se EI oo mikään helppo nakki pienelle vauvalle se tauti.
 
"vieras"
Joo, ei ne pöpöt sinne koppaan hyppää, mutta kummasti vaan ne taudit leviää ja pienet imeväiset sitten lastenosastoilla ja -teho-osastoilla työllistävät kun saavat rs-viruksen juurikin, kun shoppailevat jo hyvinkin pieninä.
 
olis kiva tietää
[QUOTE="vieras";25328937]Joo, ei ne pöpöt sinne koppaan hyppää, mutta kummasti vaan ne taudit leviää ja pienet imeväiset sitten lastenosastoilla ja -teho-osastoilla työllistävät kun saavat rs-viruksen juurikin, kun shoppailevat jo hyvinkin pieninä.[/QUOTE]

Ja mitenköhän moni on diagnosoitu, että rs-virus johtuu juuri siitä, että lapsi on viety kauppaan nuorena. Rs-virus aiheuttaa yli 3-vuotiaille normaalin flunssan. Mahdollisesti vaarallinen se on juuri alle 3-vuotiaille. Mitäs jos ne lastenosastoille joutuneet ovat saaneet taudin isommalta sisarukselta. Pitäisikö minun pitää tuo 2,5-vuotias kotona lukkojen takana tuleva talvi. Ettei vaan saa tauteja ja sitä kautta tartuta pienelle. Tai kieltää miestä tulemasta kotiin, voihan sekin taudin tänne tuoda. Tottakai pienen vauvan kanssa saa olla tarkkana, mutta ei sitä tarvitse silti hysteeriseksi tulla.

Itse olemme käyneet kaupassa vauvan kanssa viikon ikäisestä. Joka arkipäivä vien vauvan kanssa tuon 2,5-vuotiaan puistoon leikkimään muiden lasten kanssa. Hulluksi tulisin, jos joutuisin joka päivä olemaan näiden kahden lapsen kanssa suljettujen ovien takana, kuten myös tuo esikko hyppisi varmasti seinillä.
 
Meidän keskimmäinen lapsi syntyi syksyllä räkätautiaikaan vuonna jolloin oli rs-virusepidemia (sehän jyllää pahemmin joka toinen vuosi). Pidettiin se 3kk ikäiseksi kokolailla kotona. Kesävauvan kanssa ollaan kyllä sitte oltu liikenteessä jo kohta, kuopus oli 3päivää vanha kun eka kerran kävin kaupassa sen kanssa, tosin meillä on cittari tuossa tien toisella puolen, vauva siis nukkui vaunussa ku käväisin siinä. Jokainen tekee omat valintansa tässäkin asiassa mutta kyllä mä oisin tarkkana pienen kanssa nyt kun on taas rsvirustalvi. Se EI oo mikään helppo nakki pienelle vauvalle se tauti.
joo ei ole. mun vauva meinas menehtyä siihen
 

Yhteistyössä