Minkä verran läksyjä tokaluokkalaisella

Vaikka noista läksyistä on nyt jo muutama muukin aloitus olisin kysellyt kuitenkin.. minkä verran teillä tulee tokaluokkalaiselle läksyjä? Meillä perjantaisin ei tule yleensä läksyjä ollenkaan, viikolla sitäkin enemmän tai ainakin siltä tuntuu, viimeksi tänään oli matikasta aukeama, käsialavihosta (kaunokirjoitus) oli aukeama, ympäristökirjasta oli aukeama ja lukemista aukeama.

Ja näin saattaa olla joka päivä. Miten teillä muilla? Meillä poika käy monimuotoluokkaa - lievän tarkkaavaisuus/keskittymiskyvyn vuoksi.

 
Aika vähän meillä läksyjä on loppujen lopuksi - likka tekisi mielellään paljon enemmänkin. Yleensä yhdestä tai kahdesta kirjasta, mutta ei koskaan enempää. Ihan joka päivä ei edes läksyjä ole ollenkaan. Voi tosin olla että tyttö ehtii tehdä koulussa niin hyvin nuo tehtävät, joskus kun se on sanonut esim kaunokirjoituksesta että täytyy tehdä nyt kun ei koulussa ehtinyt.. Mutta läksyjen tekoon ei koskaan mene 15-20 minuuttia kauempaa.
 
Toppuope
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2006 klo 20:38 Tinjuzka kirjoitti:
Vaikka noista läksyistä on nyt jo muutama muukin aloitus olisin kysellyt kuitenkin.. minkä verran teillä tulee tokaluokkalaiselle läksyjä? Meillä perjantaisin ei tule yleensä läksyjä ollenkaan, viikolla sitäkin enemmän tai ainakin siltä tuntuu, viimeksi tänään oli matikasta aukeama, käsialavihosta (kaunokirjoitus) oli aukeama, ympäristökirjasta oli aukeama ja lukemista aukeama.

Ja näin saattaa olla joka päivä. Miten teillä muilla? Meillä poika käy monimuotoluokkaa - lievän tarkkaavaisuus/keskittymiskyvyn vuoksi.
Olen itse tokaluokan ope ja hiukan kauhistelen tuota läksymäärää, jonka mainitsit. Kuinka kauan niitä on aikaa tehdä? Seuraavaksi päiväksi vai onko aikaa enemmänkin? Itse en kehtaisi antaa yhdestäkään kirjasta koko AUKEAMAA läksyksi, se on todella paljon.
 
Olen itse tokaluokan ope ja hiukan kauhistelen tuota läksymäärää, jonka mainitsit. Kuinka kauan niitä on aikaa tehdä? Seuraavaksi päiväksi vai onko aikaa enemmänkin? Itse en kehtaisi antaa yhdestäkään kirjasta koko AUKEAMAA läksyksi, se on todella paljon.


LÄKSYT PITÄÄ OLLA TEHTYINÄ AINA SEURAAVANA PÄIVÄNÄ - JA ELLEI OLE TULEE MERKINTÄ VIHKOON. EN TIEDÄ PITÄÄKÖ OPE TIUKKAA LINJAA TUON MONIMUOTOLUOKAN VUOKSI VAI ONKO VAI HÄNEN TYYLINSÄ. MEILLÄ SAATTAA MENNÄ PUOLITOISTA-KAKSI TUNTIA LÄKSYIHIN, RIIPPUU KUINKA INNOKAS JA MILLÄ PÄÄLLÄ OLLAAN.
 
Onpas hurja määrä! Itse olen myös tokaluokanope (nyt ihan tavallinen toppuluokka), eikä mieleenikään tulisi antaa noin paljon läksyä. Olen myös erityisluokanopettaja ja opettanut vuosia erityisluokkaa, enkä koskaan silloinkaan antanut noin paljoa läksyä.

Suosittelen, että juttelisit opettajan kanssa tästä läksymäärästä. Jääköhän lapsellasi koulussa tekemättä tehtäviä, ja ope antaa sitten kaikki rästit kotiin? Se on yksi selitys, mutta en pidä sellaisesta tyylistä. Kyllähän se silloin tällöin menettelee, mutta ei toistuvasti.
 
miettii
Meillä on yhdestä-kolmesta kirjasta. Mutta esim. kaksi tehtävää (puoli sivua) äidinkielen harjoituskirjasta ja kotitehtävät-osio matikasta eli puoli sivua siitäkin. Lukemista sivu.. Ja aikaa kuluu 5-15 minuuttia. Minusta oikein sopiva määrä. Eihän olla luiossa eikä yläasteella..
 
Noella
Meidän tokaluokkalaiselle tulee vaihtelevaisesti läksyjä. Joskus tuntuu että niitä voisi olla enemmänkin . Ainakin silloin jos on vain kaunokirjoitusta yksi tehtävä tms. Mielestäni lukemista saisi olla vaikka joka päivä esim. sivu tai ½ sivu /päivä. Kun on paljon läksyjä niin silloin on esim.3 kirjasta mutta ei silloinkaan kaikista aukeamman verran. perjantaisin ei läksyjä lainkaan.
Kyllä teidän kannattaa jutella opettajan kanssa tuosta hurjasta läksymäärästä. tokaluokkalaisen elämässä kun tapahtuu niiiin paljon muutakin.
 
On tuo tietysti paljon läksyä.
itselläni on yleensä tyyli että tehdään koulussa esim aukeama ja jos jää kesken tulee loput kotiin. Osalle ei tule juuri mitään ja osalle sit tulee enemmän jos on hitaampia tai jos touhuavat muuta.
Joskus laitan sit esim. matikassa kirjan takaa kotitehtävistä kaikille, niin että nopeimpienkin on tehtävä kotona jotain tehtäviä.
 
OPe
Mun tokalla luokalla on tosi suuret erot oppimisen suhteen. En anna yleensä tunnilla tehtyjen tehtävien loppuja läksyksi, koska silloin käy niin, ettei nopeimmat ei saa koskaan läksyä ja hitaimmat saa hirveästi läksyä. Joskus jos hitaus tunnilla on johtunut pelkästä haaveilusta, niin saatan antaa osan tunnilla tehdyistä tehtävistä kotiin tavallisen läksyn lisäksi. En kuitenkaan kovin usein.

Keskimäärin luokkani saa 2 läksyä per päivä. Saattaa olla puol sivua matikkaa ja sivu kirjoittamista/aukeama lukemista. Joskus taas enemmän matikkaa ja vähemmän äikkää. Yleensä kaikille sama läksy. (Ellei tunnu olevan jotenkin tosi vaativaa muutamille.)

Kyselin tapaamisissa vanhemmilta läksyjen määrästä ja suurin osa oli sitä mieltä että läksyjä on liian vähän. Aikaa kului keskimäärin 15 min. Muutamalla hitaalla lukijalla ja kirjoittajalla sitten aikaa kului huomattavasti enemmän. Vanhemmat eivät kuitenkaan halunneet helpotusta läksyihin!

Olen sitä mieltä, että tokaluokkalaisen läksyissä olisi sopiva aika noin 15-45min. (aktiivista työskentelyä)Ei enempää. Mutta sen verran pitäisi kaikilla olla tekemistä päivittäin, että tulee rutiini läksyjen tekemiseen koulun jälkeen. Tästä syystä oppilaani saavat ihan joka päivä läksyä. Vain ihan poikkeuksellisessa tilanteessa saattaa olla läksyvapaa päivä.
 

Yhteistyössä