Minkä takia Floydin kuolema oli murha, eikä tappo?

En ole oikeusoppinut. Mutta se on mulle iskostunut, että tappoon verrattuna murha on tarkoituksellinen ja sitä on suunniteltu.
Kumpikaan ei täyttynyt Floydin kuolemassa, koska vaikka sitä poliisia otti se Floyd aivoon ja teki kaiken vihaisena, niin mitään näyttöä pitkän ajan harkinnasta sen tapossa ei ollu: ihmisen saa pois päiviltä helpomminkin kuin pusertamalla maata vasten.

Mun mielestä Usan oikeuslaitos pelkää nyt vaan mellakointia.

 
Ja jotka rupeaa väittämään vastaan, niin sanon sen, että mua ei jälleenkään ärsytä yksittäinen henkilö (Floyd/jossain muussa keskustelussa joku nainen, esim.Sanna Marin), vaan kohkausaate: BLM/cancel, intersektionaalinen feminismi.

Nuo 2 sanaa vois korjata: ALM (all lives matter), tasa-arvo. Se, ettei tehdä tajutonta numeroa siitä, jos joku on värillinen, tai nainen. Kuten ei myöskään siitä, jos joku on valkoinen mies.
 
Ja sanon jo etukäteen niille jotka vinkuu "ai Echo yrittää olla parempi kuin oikeusoppineet ja tuomarit/valamiehistö".

En yritä, mutta kun maailmaan mahtuu kosolti vääriä tuomioita, niin kyseenalaistan kaikki, mitkä ei sovi mun järkeen.
(Voin laittaa tähän seuraava ininän:"no voi kuule Echo kun sun järkeä ei Usassa oo kyseltykään".)
 
Poliisit saa jenkeissä erittäin harvoin mitään tuomioita kun virkatehtävissä tappaa/murhaa jonkun
No juu juu. Mutta ei sitä oikeutta lähdetä mus tille penäämään liioittelunkaan kautta. Mä ymmärtäisin jos tuossa tapossa ois ollu suunnitelmallisuutta edes hivenen.

Ja senkin luin että Suomessa tuo sama tuomio olisi ollut pelkkä tappo, eli asteikot on erilaiset Suomessa ja Usassa.
Mutta mä en näe tuossa teossa minkäänlaista suunnitelmallisuutta.

Häiriintynyt ja leipääntynyt poliisi, mutta ei se sinä aamuna töihin mennessä suunnitellu että nytpä otetaan yhdeltä Floydilta nirri pois. Siltä lähti homma niinsanotusti vaan lapasesta.
Poliisi pystyy tappamaan ihmisen nopeamminkin.
 
Mä näkisin sen samanlaisena, kuin että esim. hoitotyössä on erilaisissa sairaaloissa ja laitoksissa ollut liian väkivaltaisia, häiriintyneitä ja kyllästyneitä hoitajia, jotka esim.kehitysvammaisia on pitäneet kiinni vaikka kuinka, sitoneet tuoliin jne. Potkut sellaisille, mutta en usko että kovinkaan monella on ollu oikea halu tappaa se potilas/asukas.
 
vierailija
No juu juu. Mutta ei sitä oikeutta lähdetä mus tille penäämään liioittelunkaan kautta. Mä ymmärtäisin jos tuossa tapossa ois ollu suunnitelmallisuutta edes hivenen.

Ja senkin luin että Suomessa tuo sama tuomio olisi ollut pelkkä tappo, eli asteikot on erilaiset Suomessa ja Usassa.
Mutta mä en näe tuossa teossa minkäänlaista suunnitelmallisuutta.

Häiriintynyt ja leipääntynyt poliisi, mutta ei se sinä aamuna töihin mennessä suunnitellu että nytpä otetaan yhdeltä Floydilta nirri pois. Siltä lähti homma niinsanotusti vaan lapasesta.
Poliisi pystyy tappamaan ihmisen nopeamminkin.
Eli sun mielestä murhaa pitää käydä välissä jossain suunnittelemassa että se olisi oikea murha?
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
vierailija
Mä näkisin sen samanlaisena, kuin että esim. hoitotyössä on erilaisissa sairaaloissa ja laitoksissa ollut liian väkivaltaisia, häiriintyneitä ja kyllästyneitä hoitajia, jotka esim.kehitysvammaisia on pitäneet kiinni vaikka kuinka, sitoneet tuoliin jne. Potkut sellaisille, mutta en usko että kovinkaan monella on ollu oikea halu tappaa se potilas/asukas.
Kuinka moni noista asiakkaista on kuollut?
 
Ja siis, on hyvä että Usan poliisi tarkistaa otteitaan, oli siinä minkävärinen rikollinen tahansa. Sama vankeinhoitolaitoksessa.
Kohtelun pitää olla asiallista kaikille.

Mutta kun ne poliisit on olleet tylyjä MYÖS valkoisille rikollisille. Mistä se tiedetään, että Floyd ajattelisi rasistisesti?
 
Eli sun mielestä murhaa pitää käydä välissä jossain suunnittelemassa että se olisi oikea murha?
Tappo=Reiska näkee että Pertti kourii lauantai-iltana mökillä hänen vaimoaan -> tappaa puukolla, aikaa tapahtumissa ei mene kuin muutama minuutti.

Murha= Reiska on epäilly pitempään Perttiä Reiskan vaimon kanssa pelehtimistä, Reiska hommaa jo aamulla aseen, hiipii mökillä Pertin taakse ja pistää pois päiviltä. Nyt puhutaan jo pidemmästä aikavälistä.
 
vierailija
Tappo=Reiska näkee että Pertti kourii lauantai-iltana mökillä hänen vaimoaan -> tappaa puukolla, aikaa tapahtumissa ei mene kuin muutama minuutti.

Murha= Reiska on epäilly pitempään Perttiä Reiskan vaimon kanssa pelehtimistä, Reiska hommaa jo aamulla aseen, hiipii mökillä Pertin taakse ja pistää pois päiviltä. Nyt puhutaan jo pidemmästä aikavälistä.
Jos se työntäisi sitä puukkoa Perttiin yhdeksän minuuttia niin...?
 
Jenkeissä nyt laki ja sen tulkinta on eri kuin Suomessa. Ja yhdeksän minuutin aikana tekoaan ehtii kyllä harkita
Mutta halusiko se poliisi, että Floyd kuolee?
Jo ihan lapset osaavat heittäytyä teatraaliseksi "sä satutat mua", vaikka aikuinen tuskin hipaisisi kädestä.
Jalkapalloareenalla brassipelaajat filmaa kaatumisillaan minkä ehtii.

Entä rikolliset? Valekipua ja uhriutumista on poliisit varmasti kuulleet paljon.
 
vierailija
Mutta halusiko se poliisi, että Floyd kuolee?
Jo ihan lapset osaavat heittäytyä teatraaliseksi "sä satutat mua", vaikka aikuinen tuskin hipaisisi kädestä.
Jalkapalloareenalla brassipelaajat filmaa kaatumisillaan minkä ehtii.

Entä rikolliset? Valekipua ja uhriutumista on poliisit varmasti kuulleet paljon.
Puolusteluissa sanottiin että Floyd oli poliisille tuttu, ehkä se nyt kääntyi syytöksesi
 
Käännösongelmia. Toisen ja kolmannen asteen murhat vastaavat suurin piirtein tappoa ja kuolemantuottamusta. Bideen ei ole tuomari, joten hän ei voi tuomiota antaa.

 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Puolusteluissa sanottiin että Floyd oli poliisille tuttu, ehkä se nyt kääntyi syytöksesi
Joo mutta ei sitä voi käyttää raskauttavana asianhaarana.

Vaikka itsekin olen sanonut saman, mutta vähän eri valossa: värilliset tekee paljon enemmän suhteutettuna rikoksia kuin valkoiset Usassa (no, missä tahansa melkein maapalloa). Varmasti poliisia ottaa aivoon "ai taas toi".

Mutta sen spekuloiminen, oliko sillä poliisilla tappoaikeita, menee vain spekulaatioksi. Nuo otteet eivät kerro vielä siitä, vaan kertoo vaan liian karusta ja aggressiivisesta voimankäytöstä.
 
vierailija
Joo mutta ei sitä voi käyttää raskauttavana asianhaarana.

Vaikka itsekin olen sanonut saman, mutta vähän eri valossa: värilliset tekee paljon enemmän suhteutettuna rikoksia kuin valkoiset Usassa (no, missä tahansa melkein maapalloa). Varmasti poliisia ottaa aivoon "ai taas toi".

Mutta sen spekuloiminen, oliko sillä poliisilla tappoaikeita, menee vain spekulaatioksi. Nuo otteet eivät kerro vielä siitä, vaan kertoo vaan liian karusta ja aggressiivisesta voimankäytöstä.
Sä jatkat vielä vaikka ensimmäisen asteen murhasta ei ollutkaan kyse?
 
vierailija
Mutta halusiko se poliisi, että Floyd kuolee?
Jo ihan lapset osaavat heittäytyä teatraaliseksi "sä satutat mua", vaikka aikuinen tuskin hipaisisi kädestä.
Jalkapalloareenalla brassipelaajat filmaa kaatumisillaan minkä ehtii.

Entä rikolliset? Valekipua ja uhriutumista on poliisit varmasti kuulleet paljon.
Tiedetäönkö me, että ei halunnut? USAssa on vuosien saatossa päässyt pesiytymään kulttuuri, jossa poliisin toimet on ok (heidän itsensäkin mielestä), oli ne mitä vaan. Siksi tässä ollaan. Murha on oikea tuomio, poliisilla on suurempi vastuu kun valitsee käyttää välivaltaa, kuin muilla. Mikään pakko tuota miestä ei ollut maassa makuuttaa lähes kymmentä minuuttia, se on selvä. Tarkoituksellista.

T: muinoin huudeilla duunissa
 

Yhteistyössä