”Minkä Suomen lain tai valtiosäännön nojalla Sanna Marin voi valtuuttaa vieraan vallan edustajan käyttämään Suomen esitys-, puhe- ja äänivaltaa?"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
66 §
Pääministerin tehtävät

Pääministeri johtaa valtioneuvoston toimintaa ja huolehtii valtioneuvostolle kuuluvien asioiden valmistelun ja käsittelyn yhteensovittamisesta. Pääministeri johtaa asioiden käsittelyä valtioneuvoston yleisistunnossa.

Pääministeri edustaa Suomea Eurooppa-neuvostossa. Pääministeri edustaa Suomea myös muussa valtion ylimmän johdon osallistumista vaativassa Euroopan unionin toiminnassa, jollei valtioneuvosto poikkeuksellisesti toisin päätä. (4.11.2011/1112)

Pääministerin ollessa estyneenä hänen tehtäviään hoitaa pääministerin sijaiseksi määrätty ministeri ja tämänkin ollessa estynyt virkavuosiltaan vanhin ministeri.
Pääministeri on siis rikkonut perustuslakia. Sehän selittää sen miksi Sanna on ollut asiasta hipihiljaa ja toivoo ettei hänen laittomasta toiminnasta puhuttaisi enää sanaakaan.
 
vierailija
SUOMEN UUTISET:

"Pääministeri vaikenee
Pääministeri Marin tunnetaan hanakasta Twitter-kirjoittelustaan, ja hän puuttuu usein varsinkin itseään koskeviin keskusteluihin. Vaikka valtiosääntöoikeudellisesti erittäin merkittävä Eurooppa-neuvostoasia on vellonut sosiaalisessa mediassa jo päiviä, Marin ei ole osallistunut siihen millään tavalla.

Sen sijaan Marin huomautti perjantaina brittiläiselle politiikantoimittaja Georg von Harrachille, että tämä oli sotkenut Suomen pääministerin Bulgarian pääministerin tulkkiin."
 
vierailija
Perustuslain pykälää 66. Missään ei mainita tehtävien luovuttamista toisen valtion edustajalle. Mutta kuten jo totesin, perustuslaki näyttää alistuvan EU:n kokouskäytännöille. Siksi tuo Victor Orbanin nimittäminen Suomen edustajaksi on täysin mahdollista tulevaisuudessa.
"Mies" hyvä, tuo on aivan tavallinen käytäntö EU:ssa. Tuollaisissa tilanteissa ei sovelleta Suomen perustuslakia.

Ajanhukkaa taas persuilta vängätä tuota asiaa ja varmasti Merikin juristina sen tietää, mutta on niin syvällä jo tuossa populismin suossa, että esittää tyhmää, jotta äänestäjät uskoisivat.
 
vierailija
vierailija
"Mies" hyvä, tuo on aivan tavallinen käytäntö EU:ssa. Tuollaisissa tilanteissa ei sovelleta Suomen perustuslakia.

Ajanhukkaa taas persuilta vängätä tuota asiaa ja varmasti Merikin juristina sen tietää, mutta on niin syvällä jo tuossa populismin suossa, että esittää tyhmää, jotta äänestäjät uskoisivat.
Jos luit viestini aiemmin tässä ketjussa, huomasit minun todenneen, että jostakin syystä (=EU) perustuslakia jätetään noudattamatta ja on muodostunut uusi käytäntö. Juuri siksi kerroin esimerkin siitä, kuinka Victor Orban saattaisi tulevaisuudessa edustaa Suomea.

Mielenkiintoista olisi tietää, millä Suomen lakiin perustuvalla perusteella perustuslain tehtävämäärittely ohittuu. "Meillä EU-kokouksissa on tapana" ei taida lain mukainen peruste olla?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Eihän siellä tarvitse olla jos ei haluta ottaa kantaa/ vaikuttaa.
No sittenhän vastaus on selvä. Luonnollisesti Suomen kannan ilmaisemista ei pidä luovuttaa ulkomaalaisen käsiin. Näin ollen mikäli pääministeri on pakotetusti paikalta pois, Suomella ei pitäisi olla edustusta kokouksessa lainkaan.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa tosin Sanna Marinin olisi pitänyt jäädä kokoukseen. Hän ei millään järkevällä mittarilla ollut altistunut. Hän oli ollut samassa auditoriossa maskipäisen koronapotilaan kanssa. Jos tuolla mittarilla pitää mennä karanteeniin, jokaisen Helsingin metrossa kulkeneen pitäisi olla karanteenissa. On käytännössä mahdotonta välttää sitä, että muutaman kymmenen metrin säteellä olisi joku sairastunut.
 
vierailija
Jos luit viestini aiemmin tässä ketjussa, huomasit minun todenneen, että jostakin syystä (=EU) perustuslakia jätetään noudattamatta ja on muodostunut uusi käytäntö. Juuri siksi kerroin esimerkin siitä, kuinka Victor Orban saattaisi tulevaisuudessa edustaa Suomea.

Mielenkiintoista olisi tietää, millä Suomen lakiin perustuvalla perusteella perustuslain tehtävämäärittely ohittuu. "Meillä EU-kokouksissa on tapana" ei taida lain mukainen peruste olla?
Eiköhän silloin kun on liitytty ko liittoon ja sovittu mihin osallistutaan, niin on myös sovittu et toimitaan näissä kokouksissa juurikin niiden sääntöjen puitteissa.
Ja käsittääkseni myös EU kuuluminen (= sääntöjen noudattaminen ) on katsottu olevan perustuslain mukaista.
 
vierailija
lokakuu 19, 202015:25
Oliko Sanna Marinin sijaisesta EU-huippukokouksessa päätetty hallituksen sisällä? – Eurooppaoikeuden professorin mukaan kysymys pääministerin sijaisesta on kansallisen tason asia
Pääministeri Sanna Marin ilmoitti perjantaina poistuvansa Eurooppa-neuvoston kokouksesta. Marinin mukaan hän oli pyytänyt Ruotsin pääministeri Stefan Löfveniä edustamaan Suomea loppukokouksen ajaksi. Tapaukseen liittyy useita epäselvyyksiä, kuten esimerkiksi se, oliko sijaisjärjestelyistä päätetty Suomen hallituksen sisällä. Suomen perustuslain mukaan pääministerin sijaistaminen edellyttää poikkeustilanteessa erillistä päätöstä.

Kuka voi sijaistaa EU-huippukokouksessa Suomen pääministeriä, jos tämä on estynyt osallistumaan? Asiaa on pohdittu kiihkeästi koko viikonloppu siitä lähtien, kun pääministeri Sanna Marin ilmoitti Twitterissä perjantaina:
– Olen poistunut Eurooppa-neuvoston kokouksesta varotoimenpiteenä ja pyytänyt Ruotsin pääministeri Stefan Löfveniä edustamaan Suomea loppukokouksen ajan.
Eurooppa-neuvosto määrittelee suuntaviivat
Eurooppa-neuvoston kokous, eli EU-huippukokous on EU:n korkein poliittinen päättävä elin vaikka se ei ole varsinaisesti lainsäädäntöelin.
Eurooppa-neuvostossa kokoontuvat EU-jäsenvaltioiden valtionpäämiehet voivat kuitenkin tehdä koko EU:ta sitovia päätöksiä. EU-perussopimusten mukaan Eurooppa-neuvosto muun muassa määrittelee unionin yleiset poliittiset suuntaviivat ja painopisteet. Eurooppa-neuvoston päätökset siis ovat merkittäviä ja kauaskantoisia.
Epäselväksi on jäänyt, oliko Marinilla edellytykset omalla päätöksellään luovuttaa Suomen edustus toisen valtion edustajalle EU-huippukokouksessa? Kysymystä voidaan tarkastella sekä eurooppaoikeuden että Suomen kansallisen oikeuden näkökulmista.
Kahden jäsenvaltion blokki periaatteessa mahdollinen
Helsingin yliopiston eurooppaoikeuden professori, useita EU-oikeuden oppikirjoja kirjoittanut Juha Raitio toteaa, että sinänsä yksi EU-jäsenvaltio voi EU-huippukokouksessa antaa oman äänensä toisen jäsenvaltion käytettäväksi.
Raitio hakee tuen Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 235 artiklasta, jonka mukaan Eurooppa-neuvoston jäsen voi äänestyksessä edustaa vain yhtä muuta jäsentä.
– Eurooppa-neuvostossa siis voi olla kahden jäsenvaltion muodostama blokki, jossa ei kuitenkaan voi olla mukana enempää. Periaatteessa siis yksi jäsenvaltio voi käyttää jonkin toisen jäsenvaltion ääntä, mutta enempää blokki ei voi laajentua.
EU-oikeus siis mahdollistaa tämäntapaisen sijaistamismenettelyn EU-huippukokouksessa. Raitio korostaa, että tästä täysin erillinen asia on se, mitä Suomen valtio on säätänyt pääministerin toimivaltuuksista ja sijaisuuksista.
– Suomen edustaja Eurooppa-neuvostossa ei siis ole eurooppaoikeudellinen vaan kansallinen kysymys, Suomessahan asia on määritelty niin, että käytännössä edustaja on pääministeri, Raitio sanoo, ja viittaa Suomen perustuslakiin.
Suomen perustuslain 66 §:n mukaan pääministeri edustaa Suomea Eurooppa-neuvostossa.
Marinin menettely laillisuusvalvojan pöydälle
Perussuomalaisten kansanedustaja, lakivaliokunnan puheenjohtaja Leena Meri kiinnitti eilen huomiota siihen, että Suomen perustuslain mukaan pääministerin sijaistaminen EU-huippukokouksessa edellyttää poikkeustilanteessa erillistä päätöstä.
– Perustuslain mukaan menee sijaistus hallituksen sisällä ja poikkeustapauksissa edellyttää valtioneuvoston päätöstä. Mihin päätökseen sijaistus perustuu? Saisiko sen julkisuuteen. Kiitos, Meri kirjoittaa Twitterissä
Suomen puhevallan luovutus toiselle valtiolle EU-huippukokouksessa päätyy jatkossa myös ylimmän laillisuusvalvojan pöydälle. Perussuomalaisten entinen kansanedustaja Pentti Kettunen kertoi perjantaina jättäneensä Marinin menettelystä kantelun oikeuskanslerille.
Kantelussa Kettunen pyytää oikeuskansleria ”..selvittämään sen seikan, millä oikeudella ja minkä Suomen lain tai valtiosäännön nojalla Suomen pääministeri voi valtuuttaa vieraan vallan edustajan käyttämään Suomen esitys-, puhe- ja äänivaltaa tärkeässä Eurooppa-neuvoston huippukokouksessa.”
SUOMEN UUTISET
 

Yhteistyössä