Minkä pituinen ja kokoinen teidän vaavelinne oli?:)

• Viestiketjun aloittaja tuleva mamma
  • Ensimmäinen viesti
tuleva mamma
Meille syntyy mieheni kanssa esikoinen ihan kohta puoliin... :) Minkä kokoisia vaatteita otan mukaani synnärille? 50-60? Kuitenki otan liian isoja tai pieniä.... :( niin ja sitten miten vauvvelin vaatteet pestään? Pitääkö ostaa hajutonta pesuainetta? Ettei tulis ihottumaa....?
kertokaa te tälle höpsölle, miten nää hommat hoituu :)

meillä oli 50cm vaatetta mukana, ja olivat liian pieniä, kun poika oli syntyessään 5380/55, joten uudet vaatteet kotoa mukaan kotiutumispäivänä, 60cm..

ite pesin normi pesuaineella vauvan vaatteet, vähensin hiukan määrää ja jätin huuhteluaineen pois.. nykyään menee kuten ennenkin, eli normimäärällä ja huuhteluaineella.. tosin poikakin on jo kohta 3v.. =)

50 ja puoli sekä 48 oli pituudet.

50 vaate saattaa olla pieni, 56 oli ihan hyviä. Mutta jos se vauva on isompi niinkuin mun kaverilla, 56 pitkä niin pieniä ovat.

Mutta kotona saa sitten vaihdettua sopivmmat. Helpompi ottaa isommat mukaan. Sairaalan vaatteissa ainakin me ollaan aina oltu kotiinlähtöön saakka.

Pesuaineeksi jokin herkänihon pesuaine, joku joka ei ole ihan älyttömästi hajustettu.

..
Meillä oli käytössä 50 tai 56 senttiset vaatteet vauvalla joka oli syntyessään 51 senttinen noi vaatteet menikin tähän saakka,poika nyt 2,5 kuukautta.Ja vaatteet pestään hajuttomalla pesuaineella sellasella mikä on herkkäihoiselle :)

Vaatteen koolla ei sinällään ole merkitystä vauvalle, kun ei liiku. Kunhan vain suojaa ja pitää lämpimänä. Vaatteet kannattaa pestä miedolla aineella ja erikseen. Kyllä käytäntö opettaa. Ja sen kuuluisan maalaisjärjen käyttö ei kai ole vieläkään kiellettyä :snotty: . Käytäntö opettaa.

vieras
meillä 52cm vaatteet oli vähän isoja vastasyntyneelle, tuokin riippu tietty merkistä. mutta siis otettiin 50 ja 52 kokoa synnärille. poika oli 3,3kg ja 52cm. hoikka poju.
myö ollaan pesty ihan allergia&astmaliiton hyväksymil pesuaineilla.

52cm vaatetta olen mä suosinut synnärillä. Ihana pukea lähes oikean kokoiset vaatteet vauvan päälle ilman kauheeta hihojen kääntelyä ja punttejen ruttaamista... Meillä lapset olleen hoikkia painoltaan, ja pituudeltaan 50-51cm, ja tosiaan 52cm vaatteet olleet hyviä, ja kotonakin viä joitain viikkoja sitten mahtuneet.

vieras
meillä lapset ovat olleet 51 ja 54cm ja molemmille olen sairaalasta lähtiessä pukenut 56cm vaatteet. Tosin molemmilla oli kotona käytössä myös 50 senttisiä ja isommallekin sopi vallan mainiosti. mielummin vähän iso kuin pieni.

mä vaan
esikoinen oli 3700g,54cm ja kuopus 3400g,52cm!! Molemmille otin 56cm vaatetta mukaan, sopis ainakin hyvin!!! Voihan sitä vaikka ottaa 50cm jos haluaa!! Esikoisella(poika) 56cm vaatteet mahtuivat vain muutaman viikon päälle,mutta kuopuksella(tyttö) on vieläkin 56cm vaatetta ja on jo 3kk!!!:)

Itse olen pessyt hajusteettomalla vauvan vaatteet ja pesen ne erikseen!! Itselläni atooppinen iho,niin sen takia olen "hysteerinen" pesujuttujen kanssa!! Esikoisen ollessa vuoden aloin pestä kaikkien vaatteet samalla pesuaineella ja aloin käyttämään huuhteluainetta myös!!

vieras
Meidän vauva 49,5 cm ja 3290 g
56-kokoiset vaatteet olivat aivan liian suuria. Passitin miehen ostamaan 50-senttisiä. Niitä käytettiin varmaan reilun kuukauden ajan. Minusta koko 68 taisi olla sitten sellainen, jota ei paljoa kaapista löytynyt, ja olisi ollut vähän turha. Siinä 62 - 74 välissä kasvu oli todella nopeaa.

vieras
Meillä oli mukana 56 cm vaatteet ja olivat aika reilut, mutta mieluummin niin kuin, et pienet. Vauva oli syntyessään 3480 g ja 49 cm pitkä.

Pesin vaatteen ja edelleen pesen kaikkien meidän vaatteet hajusteettomalla pyykinpesuaineella. Olen pessyt vauvan vaatteet 60 asteessa. Älä muuten kuivata vauvan vaatteita nyt ulkona, kun on pölyä ja siitepölyjä paljon ilmassa! Tällä hetkellä pyykinpesuaineena Erisan. Huuhteluainetta en ole ikinä käyttänyt.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Summer88:
Meillä raukka hukku vaatteisiin mitä olin mukaan ottanut, 62cm vaatteet oli.Hihoja ja lahkeita sai käännellä. Ja toinen olikin vaan 3000g ja 47cm.
Ohoh, aika isoja vaatteita olit ottanut mukaan. Meillä meni vielä puoli vuotiaallekin 62 cm vaatteet..:)

vieras
Meidän kirppu oli syntyessään 2530g ja 47cm, 50cm vaatteet meni pitkään. Tosin nuo koot vaihtelee tosi paljon merkeittäin, meillä oli kaks jotain Ristomatti Ratian bodya, muka kokoa 50. No,ihmeteltiin kun näyttivät niin suurilta, vertailtiin muun merkkisiin vaatteisiin ja nämä Ratiat vastasivat kokoa 68-74cm.

Satuja
Mulla on ollut molemmilla kerroilla mukana 50-senttiset vaatteet. Esikoiselle ne olivat aivan liian suuret (47cm ja 2,7kg), eivätkä ne kakkosellekaan yhtään liian isot olleet (53cm ja 3,7kg).

Mun mielestä on kiva että vaatteet on oikean kokoisia eikä hihoja tarvitse kääriä koko ajan. Ei ne 50-senttiset vauvalle montaa viikkoa mahdu mutta jää niistä ihana muisto :) Vaikea on tosin meidän 4-vuotiasta, 20 kiloista tyttöä muistella alle kolmekiloisena niissä pikkipikkubodeissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Summer88:
Meillä raukka hukku vaatteisiin mitä olin mukaan ottanut, 62cm vaatteet oli.Hihoja ja lahkeita sai käännellä. Ja toinen olikin vaan 3000g ja 47cm.
Ohoh, aika isoja vaatteita olit ottanut mukaan. Meillä meni vielä puoli vuotiaallekin 62 cm vaatteet..:)
Sanovat meille neuvolassa että 4kg on tulossa. :D Eipä sitä tienny. 50 ja 56 vaatteita tuli ostettua vasta vauvan syntymän jälkeen ja lahjaksikin saatiin sit pieniä. En ollu hommannu kun isompi vaatteita.

vieras
ota 56 vaatteita mukaan,sopii varmasti eikä se ole vaarallista jos sen yhden kotimatkan ovat liian isot pienelle. =) Pesuaineena itse käytin vauvanvaatteille allergia testattuja (vai mitä ihmeitä nyt ovatkaan..) eikä tullut mitään ihottumia ikinä. :)

Satuja
Onko teillä muuten minkäänlaista suuntaa-antavaa kokoarviota vauvasta? Jos ei ihan hirveän suurikokoinen ole (5kg->) niin luulisi kyllä 50-senttisten vaatteiden olevan ihan sopivia sairaalasta kotiin lähdettäessä.

jo isojen äiti
Meillä oli kotiutumisvaatteina 56 cm vaatteet, jotka oli just sopivai silloin. Lapset olleet 3860 c 52 cm, 4020 g 52 cm ja 4650g 53 cm. Pienemmille mahtui 56 cm vaatteet noin pari kolme viikkoa, isoimmalle just sen kotiin pääsy viikon, joten meillä ne oli melko turhia ja onneksi niitä oli vaan muutamat niin pienet. Mutta lapset ovat erikokoisia.

Yhteistyössä