Minkä kokoisia vaatteita vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja emmi
  • Ensimmäinen viesti
emmi
Ajattelin alkukesästä syntyvälle esikoiselleni tilata muutamia bodeja ja potkuhousuja Ellokselta. Mitä kokoa vauva tarvitsee eniten? Olisiko järkevää ostaa kokoa 62? Minkäikäiselle vauvalle se sopii? Toki riippuu vauvan koosta, mutta siis keskimäärin..

62 on paras ihan pienelle.. tietty on kiva jos on muutama pehmeä pitkähihainen vaate jo 56 senttiselle.
Mulla nyt 7vk ikäinen ja käytössä jo 68 koko.

Synt. pituus oli 54.5cm ja n. sentti per vk kasvaa.

NoVe
Meidän vaavi oli syntyessään niin pieni että hukkui kokoon 56, kaverin vaaville taas sopi tuo koko juuri sopivasti ensi kuukaudet. Minä ostaisin muutamia vaatteita kokoa 56 ja sitten enemmän suurempia kokoja.

Sellaset bodyt missä on narut/nepparit edessä ja niitä ei tarvitse pukea pään yli niin ovat hyviä! Ja puolipotkarit ovat miusta hyviä.

Saraldo
Meidän tyttö oli 49cm ja olisin kaivannut ihan aluksi 50-senttisiä vaatteita, vaikkei ne kovin kauaa menneetkään. Kannattaisi varmaan ostaa ainakin muutamat vaatteet ihan pientä koko ja suurin osa sitten 56-62cm.

vieras
Suurin osa ostaa lahjaksi juurikin kokoa 62 ja joillekin käy niin, että sitä kokoa on lopulta liikaa, kun ensin itse ostaa ja sit sukulaiset ja ystävät vielä lisää samaa kokoa.

Mun 54 cm pitkänä syntynyt poikanikin mahtui 56-senttisiin (ja jopa 50-senttisiin) kauemmin kuin vain viikon tai pari. Esikoinen, syntyessään 50 cm, meinasi hukkua jopa niihin 50 cm vaatteisiin :)
Eli ostaisin noita 56-senttisiä ainakin muutamia, 62 cm vaatteita hieman enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja NoVe:
Meidän vaavi oli syntyessään niin pieni että hukkui kokoon 56, kaverin vaaville taas sopi tuo koko juuri sopivasti ensi kuukaudet. Minä ostaisin muutamia vaatteita kokoa 56 ja sitten enemmän suurempia kokoja.

Sellaset bodyt missä on narut/nepparit edessä ja niitä ei tarvitse pukea pään yli niin ovat hyviä! Ja puolipotkarit ovat miusta hyviä.
peesi ...meidän neiti myös oli pieni syntyessään ja hukku myös kokoon 56 cm mutta nyt ikää jo 6kk ja ja käyttää 62 cm mutta vauvat on eri kokosia =)

Himpula
riippuu tietysti minkä kokoinen muksu on ? Meillä meni 50cm aika kauan ja ne oli aluksi isojakin. Meidän ukkeli li syntyessään 47cm. 62cm meidän ukko olis hukkunut enkä itse tykkää pukea muksua liian isoihin vaatteisiin.

no
Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:

peesi ...meidän neiti myös oli pieni syntyessään ja hukku myös kokoon 56 cm mutta nyt ikää jo 6kk ja ja käyttää 62 cm mutta vauvat on eri kokosia =)
samoin. meidän neiti oli syntyessään 46cm pitkä ja hukkui 56cm vaatteisiin.
kaikki sanoivat ennen vauvan syntymää, että ei kannata ostaa 56 cm vaatteita, kun menee niin vähän aikaa. mulla oli sitten 60cm vaatteita iso pino... joita tyttö käyttää vielä ja on 7kk ja 63cm..

meille on hamstrattu vaatetta vauvalle... Joka kokoa löytyy paljon. 50 senttiset ei varmaan kauaa mene, enhän mä tiedä kuinka nopsaan tämä vauva kasvaa, mutta esikoiselle mahtui 56cm 2 viikkoa ja 68cm oli käytössä jo pari kuisena. Kakkonen taas siirtyi56cm pois 2-kuisena ja 62cm pois 6kk:na.

NN
Meillä meni nuo 56cm n. kuukauden verran kun siirryttiin sitten 62cm joita taas käytettiin noin reilun kuukauden. nyt poika reilu 4kk ja 74cm joudutaan jo osittain käyttää...

vieras
Meillä ei kaikki 56cm vaatteet sopineet ollenkaan. Osa meni noin 3 viikkoa. Kokoa 62 käytettiin pari kuukautta, kokoa 68 pari kuukautta ja jo 4-5kk otettiin 74cm vaatteet käyttöön. Mutta poika olikin pitkä jo syntyessään ja kasvoi nopeasti. Kokoa 74 käytettiin puoli vuotta eli siinä koossa vaatteet jopa kuluivat.

Se niin riippuu vauvan koosta. Meillä oli 56 senttiset alkuun ihan liian isoja, nyt sopivia tosin ikää alkaa olla 2kk ja pitää siirtyä 60 senttisiin. Mutta me on pärjätty 3 puolipotkarit ja samanverran bodeja noita 56. Tarvittaessa laittaa päälle isompiakin, eihän se mitään haittaa. Nuita pieniä en niin hirveästi ostele ku menevät pieneksi niin kauhean pian.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:

samoin. meidän neiti oli syntyessään 46cm pitkä ja hukkui 56cm vaatteisiin.
kaikki sanoivat ennen vauvan syntymää, että ei kannata ostaa 56 cm vaatteita, kun menee niin vähän aikaa. mulla oli sitten 60cm vaatteita iso pino... joita tyttö käyttää vielä ja on 7kk ja 63cm..
joo meillä tuo kirppu oli 45 cm ja mullakin oli niitä 60 cm iso kasa mutta onneksi saatiin pieniä 50 cm vaateita oli ennestään kun tuo keksimänen oli 47 cm synyessään..nuo 50 cm vaateet meni meil jonkun 2kk ja sitten siiryttiin tohon 56 cm mutta riipuu vaateetn merkitä miten iso tai pieni on ...

juuh joku mainitsi ne kietasubodin ne on kyl käteviä pukee ja varsinkin ne semoset viel missä on ne "tumput" hihois ettei pieni raavi iteensä kynsillä.ja puolipotkari ( meil yöllä käytös helpotti vaipanvaihtoo )

eedukka
Meidän esikoinen käytti 50cm vaatteita ekat 4vkoa, 4-7viikon ikäisenä käytti 56cm ja 8vkoa-4kk ikäiseksi käytti 62cm vaatteita. Eli itse hankkisin myös noita 50cm vaatteita, koska ne olivat meidän vastasyntyneelle vielä hurjan isoja.

Yhteistyössä