Minkä ikäsenä teillä on lapsukaiset käyneet saunassa eka kerran?

5kuisena jälkilämmössä käytin pesulla. Poika pelkäs vettä tosi pitkään. 1½ vuotiaasta alkoi läträämään vedellä. Nyt 2 vuotiaana on oikea saunatonttu. Heittää löytyä ja istuu ylälauteilla vähän aikaa :xmas: :D

Vieras
Yleensä kun lapsi oppii istumaan ilman tukea niin on saanu käydä saunassa vadissa istumassa. mut ei tietenkään ole löylyä silloin heitetty ja seurattu lasta millon alkaa tulla kuuma.

Meillä käytiin vauvauinnin jälkeen n.6kk ikäisestä lämmittelemässä alalauteella ilman löylyjä. (iso sauna paljon ilmaa ja lämpötila alaluteella ei varmaan paljon yli 40 astetta) Kotona ruvettiin saunomaan siinä 9kk paikkeilla ja nyt heitellään jo löylyä. Tyttö itse pyytää ja matkii löylyn ääntää iloisena :) (nyt ikää 1v 4kk)

Niin ja vesivadissa yleensä istuskelee, vaikkakin kipuaa mielellään välillä lauteelle tai syliin.

tyttöjen äiti
Molemmat käyneet ekan kerran 3kk iässä siten että olleet isänsä sylissä alalauteella, ovi auki eikä ole lyöty löylyä, ihan miedossa lämmössä. Kohta 3 vuotias tykkää nykyään käydä pelkässä kylvyssä, käy kyllä toisinaan löylyissäkin ja itse heittelee vettä kiukaan suuntaan, mutta kylpy on nyt parempi hänen mielestään. Emme mitenkään pakota saunaan vaan itse saa valita käykö vai ei. Vuosikas istuu hetken ylälauteella isänsä ja siskonsa kaverina ja leikkii löylyvedellä, ovi on aina sen aikaa auki kun pienempi on lauteilla.

Isänsä sylissä kävi ekan kerran 4kk ikäisenä ja huusi pää punasena, ovi oli tietysti auki, eikä löylyä heitetty. Pidettiin vähän taukoa siitä, ja n. 1/2vuotiaana vietiin uudestaan. Sit olikin jo ihan eri ääni kellossa. Nykyään tyttö on himosaunoja ja heittää kunnon löylyt!!

vieras
Pitää sitten viedä vauva saunaan väen vängällä. "Ala lauteella ja ilman löylyä ja blaa blaa". Senkö takia että lapsi voi isona sanoa käyneensä vauvana saunassa?

Yhteistyössä