Minkä ikäsenä teillä on lapset oppinu sanomaan "ärrän"?

ReddyHead
Heh, ei vieläkään, vaikka ikää on jo yksitoista. Sama vika on itsellä kun "kieli väsyy", samoin äidilläni, enollani...en ole siis sen ihmeemmin asiasta hötkyillyt :)

Ja puheterapiatkin on siis käyty aikoinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tuulen sydän:
Meillä sama juttu. Poika on 4v ja täyttää keväällä 5v ja on käynyt nyt viime syksystä asti kerran viikossa puhetaerapiassa.
Meidän likka täyttää 5 v syksyllä. Eikä mitään puhetta ole ollutkaan puheterapiasta :eek: Huih. Pitäisköhän sitä jo kysellä neuvolasta?
D-kirjaimenkin osaa kyllä hienosti ja eikös se kuulu niihin kirjaimiin joita treenataan ärrää varten? =)

Alkuperäinen kirjoittaja ReddyHead:
Heh, ei vieläkään, vaikka ikää on jo yksitoista. Sama vika on itsellä kun "kieli väsyy", samoin äidilläni, enollani...en ole siis sen ihmeemmin asiasta hötkyillyt :)

Ja puheterapiatkin on siis käyty aikoinaan.
Minun veljeni ei sano ärrää vieläkään ja on jo päälle parikymppinen :D Muuten ei missään suvussa tms. ole ärrä vikaa =)
Eikä minua haittaa vaikka ei koskaan ärrää oppisikaan =)

pollerolle
Meillä esikoinen oppi 3v.Keskimmäinen nyt 5 ja osaa sanoa "ranskalaisen" ärrän,eli kielen takaosassa kitalaessa.Oikeaa ärrää ei suostu edes harjoittelemaan.D:n osaa sanoa.Ei meilläkään ole ollut mitään puhetta puheopetuksesta....

kiinnostaa
Puututaanko tuohon "kurkkuärrään" mitenkään vai annetaanko olla?Missä iässä alkaa puheterapia jos siihen puututaan?Meillä molemmat sanovat ärrän tuollain "väärällä" tavalla...

kolmen äiti
Meillä poika täytti just 5v eikä osaa sanoa "ärrää". Neuvolassa oltiin just ja lähete tuli puheterapeutille. Ainoo vaan että täällä meidän kunnassa ei ole puheterapeuttia, eikä ihan varmaa tietoa koska tulee, niin... Mun käsittääkseni vasta 5v neuvolassa puututaan puuttuviin kirjaimiin, eli sitä ennen ei tarvi olla huolissaan. Meidän pojalta puuttu pari muutakin kirjainta. Itse opin ärrän ekalla luokalla.

Yhteistyössä