Minkä ikäsen laitatte keräämään lelut?

Meillä lapset aloitti lelujen keräilyn vasta nyt pari kuukautta sitten kun vaihdoimme huonetta heille ja samalla otimme uuden käytännön, että he itse keräävät lelut laatikoihin ennen nukkumaanmenoa. Likat ovat tällä hetkellä 2 v 9 kk ja 1 v 1 kk. Äiti tai isi auttaa ja organisoi keräilyä ja likat auttaa kykyjensä mukaan. Varsinkin tuo pienempi on oikein innoissaan kun saa kehuja kun joku lelu osuu laatikkoon.
 
Me 1½v:n kanssa välillä keräillään yhdessä. Samaan koriin päätyvät sitten hetken päästä kaikki olohuoneessakin oleva irtotavara: kännykät, kaukosäätimet etc. Mutta tuleepahan välillä harjoiteltua lelujen levittelemisen lisäksi keräämistäkin.
 
Himpula harmaana
Meillä kerätään yhdessä lelut, on kerätty jo pidemmän aikaa. Enkä vaadi aina esikoistanikaan (8v) keräämään yksin, vaan monesti autan. Koska niin se on hauskempaa. Olen huomannut, että poikakin tulee monesti auttamaan ihan pyytämättä esim. pyykkien laitossa tai tiskikoneen tyhjennyksessä..yms...kait se on se esimerkin voima, mikä saa helpommin tekemään kotihommiakin =)
 
hi-5
Meilläkin on kerätty lelut yhdessä pienestä pitäen, kunhan oppii kuljettamaan tavaroita eli kävelyn alettua. Taisivat kyllä kontatenkin tuoda jotain äidin avuksi. Nyt 3 1/2 vee ei aina ole kovin innokas, mutta kun tietää, että keräilyn jälkeen on iltapala, pesut ja se iltasatu, niin alkavat lelutkin löytää omille paikoilleen. Nykyään voin itse jopa siivota keittiön sillä aikaa kun lapset putsaavat lattian, yleensä kyllä hommaillaan yhdessä.
 
harmaalehmu
Nyt mun on ihan pakko hehkuttaa tuota meidän 1 v 7 kk:n ikäistä. sillä kun on ihan ihme taipumus kuljettaa tavarat takisin paikalleen. Miten ihanalta se tuntuukaan, kun esikoisen kanssa on pitänyt koko ikä taistella siitä että käytön jälkeen pitää paikat siistiä - eikä se vieläkään osaa (neiti kohta 14 v!).

Tuossa pari päivää sitten merkkasin isosiskon kokeen hänen pyynnöstään seinäkalenteriin keittiössä ja nostin kynän korkealle jääkaapin päälle talteen. Pikkumies lähti touhottamaan toiselle puolen huushollia, haki tietokonepöydältä kynän, marssi keittiöön, kiipesi jakkaralle ja merkitsi oman juttunsa (meinasi esin kyllä mennä seinälle ;) ) kalenteriin. Sitten avustin vähän jakkaralta alas ja toinen taapersi samaa vauhtia takaisin tietokoneelle ja vei kynän paikalleen. Esim. tuota se 14 v ei tasan varmasti tee!

Muuten keräilee leluja milloin huvittaa. Pöllyttää auki tietyt kaapit ja lelulaatikot on kätevintä kipata nurin kun etsii jotain tiettyä.
 
Kuuluu meillä "isosisko-koulutukseen"... :LOL: Eli runsaasta vuoden iästä alkaen on vähän yritetty yhessä keräillä leluja, neiti on niin innokas auttamaan, ett taitaa olla viisastakin vaan hyödyntää kykyjä. Ja kehua joka mutkassa kuinka kiltti ja reipas isosisko hänestä on tulossa! :heart:
 
Meillä on tyttö kerännyt n. 1 vuotiaasta asti. Siivoaa oman huoneensa ennen nukkumaan menoa. Toki välillä jääkin siivoamatta mutta en minä ole vaatimassa että huone täytyisi olla aina siistinä. Tyttö itse tykkää että sen leikki astiat on järjestyksessä, samoin kirjat ja kauppa tavarat...
 

Yhteistyössä