Minkä ikäisenä täytyy lapsen osata syödä itse?? Hoito asiaa

Siis minkäikäisenä lapsen täytyy osata täysin itsenäisesti hallita syöminen?? Meidän vajaa 2v on aloittanut hoidossa (pph) ja hoitaja jaksaa muistutella kuinka hän joutuu syöttämään usein lastani.

Lapsi ollut vähän huononlainen syömäri aina ja osaa kyllä itsekin syödä, mutta usein ruokailu menee kotona siihen että täytyy auttaa ja syöttää, muuten ruoka jää syömättä tai alas menee vain pari lusikallista/ haarukallista. Pienikin on kuin kirppu verrattuna muihin ikäisiinsä, niin tuntuu että ravintoa saatava annettua ja helpoin tapa siis auttaa itse lasta.

Kokemuksia???
 
Meillä molemmat tytöt syöneet 1,5v kokonaan itse ja suhteellisen "siististi", ovat saaneet vuoden iästä asti harjotella. Syöneet sen mitä jaksaneet, molemmat ovat normaali painoisia liikkuvaisia tyttöjä.
Onkohan pph sitten varannut lapsellesi riittävästi aikaa syömiseen? Jos hänellä itsellään on kiire ja siksi auttelee lastasi?
 
meillä myös poika joka ollut aina ns. huono syömäri. syötin poikaa miltei kolme vuotiaaksi, kunnes tarhassa "oppi" sitten syömään itse (osasi kyllä jo sen taidon, mutta kotona syötettiin kun sujui niin paremmin :ashamed: ). mullakin oli aina huoli että miten poika jaksaa ja pysyykö terveenä kun syö niin huonosti, mutta nykyään olen ottanut asenteen, että ei se näkään kuole. ruoka on pöydässä noin puolen tunnin ajan ja jos lapsi ei sitä siinä syö, se laitetaan pois ja seuraava ruoka tulee sitten kun on sen aika. ja usko pois; roka maistuu kun on NÄLKÄ =)
Musta tuntuu että meillä ppika ei edes ehtinyt oikeastaan kokea nälän tunnetta ikinä ku ntarjosin ruokaa aina n.2-3n tunnin välein :whistle:
 
Lady Sharah
Ei se lapsi opi itse syömään jos ei saa harjoitella. Oliskohan hoitajalla turhan kiire.
Itse annan 1v oman lusikan sikäli kun sillä syö mutta kaikki ovat oppineet vuosien varrella itse syömään.Autan tietysti myös samalla.
Eli älä välitä hoitajan kommenteista. Ja jos ongelmaa niin kysäse suoraan miten hänen mielestään sinun pitäisi puuttua asiaan.Kummastuttaa vaan alan ihmisenä tuo kommentti.<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:30 Lady Sharah kirjoitti:
Ei se lapsi opi itse syömään jos ei saa harjoitella. Oliskohan hoitajalla turhan kiire.
Itse annan 1v oman lusikan sikäli kun sillä syö mutta kaikki ovat oppineet vuosien varrella itse syömään.
Eli älä välitä hoitajan kommenteista. Ja jos ongelmaa niin kysäse suoraan miten hänen mielestään sinun pitäisi puuttua asiaan.Kummastuttaa vaan alan ihmisenä tuo kommentti.
ehkä se hoitaja antaakin lapsen itsekin syödä, mutta joutuu silti auttamaan paljon että homma onnistuu ja voi luulla esim.että kotona täyspalvellaan ruokaillessa ja homma ei siksi suju; ei siis riitä jos vain hoidossa opetetaan syömään ja kotona sitten paapotaan auttamalla.pitäs olla yhteinen linja. että miten ja minkäverran autetaan.

:xmas:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:23 vieras kirjoitti:
meillä ihan sama juttu vaikka poika (2.v) osaa kyllä syödä itse muttei syö tarpeeksi ilman apua! Tosin mulle ei kyl tarhasta ole huomautettu asiasta... vielä! :wave: :D

jaa mun oli tarkoitus lainata ap:n koko teksti mutta eipä ihan onnistunut! :D :ashamed: :D <br><br>
 
meilllä kaikki lapset ovat syöneet itse alle 1-vuotiaasta asti.. toki välillä pitää auttaa..

..mutta jospa hoitaja yrittää puheillaan saada teille sanotuksi, että aloittaistte kotonakin syöntiharjoittelun..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:34 LoruLiisa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:23 vieras kirjoitti:
meillä ihan sama juttu vaikka poika (2.v) osaa kyllä syödä itse muttei syö tarpeeksi ilman apua! Tosin mulle ei kyl tarhasta ole huomautettu asiasta... vielä! :wave: :D
mikäs on tarpeeksi ? jos lapsi kasvaa normisti ja kaikki mutenkin hyvin, ei kannata stressata.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:36 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:34 LoruLiisa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:23 vieras kirjoitti:
meillä ihan sama juttu vaikka poika (2.v) osaa kyllä syödä itse muttei syö tarpeeksi ilman apua! Tosin mulle ei kyl tarhasta ole huomautettu asiasta... vielä! :wave: :D
mikäs on tarpeeksi ? jos lapsi kasvaa normisti ja kaikki mutenkin hyvin, ei kannata stressata.
no poika on muutenkin pieni kokoinen ja jos syö itse ruokaa josta vähemmän tykkää niin alas menee ehkä kaks lusikallista! Minutsta se ei ole tarpeeksi!
 
The titityy
Meilläkin ihan kohta kaksi täyttävä, pieni ruipelo poika.
Itse jos laittaa syömään, niin kaksi-kolme lusikallista menee ja sitten hommasta tulee leikkimistä.
Pakko on syöttää, ei se sillä parilla lusikallisella voi elää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:39 LoruLiisa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:36 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:34 LoruLiisa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 17:23 vieras kirjoitti:
meillä ihan sama juttu vaikka poika (2.v) osaa kyllä syödä itse muttei syö tarpeeksi ilman apua! Tosin mulle ei kyl tarhasta ole huomautettu asiasta... vielä! :wave: :D
mikäs on tarpeeksi ? jos lapsi kasvaa normisti ja kaikki mutenkin hyvin, ei kannata stressata.
no poika on muutenkin pieni kokoinen ja jos syö itse ruokaa josta vähemmän tykkää niin alas menee ehkä kaks lusikallista! Minutsta se ei ole tarpeeksi!
ei kai pienikokoisuus ole syy heti alkaa stressata ruokajuttuja? pienethän tarvitseekin vähemmän ravintoa. kaikista meistä ts. ei tule "isoja" ja se on ihan normaalia. neuvolassa kyllä huomataan jos "liian" pieni. ja jos olisikin, niin usein sitä ei juuri ravinnolla auteta vaan kyse voi olla jostain ihan muusta sairaudesta tms :xmas:
 

Yhteistyössä