Minkä ikäisenä pyörän kyytiin?

Meillä tyttö nyt puoli vuotta, eikä istu vielä itse. kysyin neuvolassa et koska voin viedä tyttöä pyörällä, niin siellä sanottiin että kyllä nyt voi jo viedä lyhyitä matkoja.

ei kai täs muuta kun kokeilemaan... =)

No huh-huh kun oli neuvolan täti vähän liian aikasessa. Kyllä mun mielestä lapen pitää osata istua hyvin itse ennen kuin istuttaa pyörän kyytiin! Meillä esikoinen pääsi ekan kerran pyörän kyytiin ollessaan reilu 9 kk, osasi istua tanakasti ilman tukea ja paino yli 9 kiloa.

Toivottavasti harkitset vielä asiaa ja jätät pyöräilyn suosiolla ensi kesään. Itse en riskeeraisi oman lapseni terveyttä tieten tahtoen. Pyörän kyyti ei ole mitään tasaista menoa ja äkkijarrutuksessa lapselle voi käydä aika huonosti.

Me tehtiin tytön kanssa eka pyöräreissu n. 6 kk ikäisenä. Tehty kylläkin vain lyhyitä lenkkejä, max 30 min. Meidän pyöränistuimen kun saa hiema kallistettua taaksepäin, ettei ihan suorassa tarvitse istua.

Me pyöräiltiin pojan kanssa ekan kerran 8kk ikäisenä. Poika osasi istua itse jo 6kk ikäisenä, mutta lykättiin vielä pyöräilyä hetki, kun noin pienelle ei oikein löydy istuinta. Suurimmassa osassa pyöränistuimia suositus on 9kg, jonka poika vasta nyt saavutti. Myös meillä saa istuinta kallistettua, joka onkin tarpeen, ettei kypärä pääse valumaan niin helposti silmille.

Malta siis odotella vielä hetki, ainakin siihen saakka kunnen lapsesi osaa istua itse ilman tukea, ja suojarefleksit ovat löytyneet :)

Me pistettiin tänään pyörä ajokuntoon. Tyttö reilu 7 kk ja yli 9 kiloa. Ei ihan osaa istua tuetta, mutta melkein. Meidän istuin on hyvin pystyasennossa, mutta vauvan saa valjailla kiinni tosi napakasti. Taiteltu pieni viltti alaselän ympärille, jotta ei heilu istuinosassa ja kunnolla kiinni, niin kyllä pysyy. Me ainakin uskalletaan kokeilla vielä tänään!
Kun vielä löytyis se pumppu...

Meidän kuopus kohta 8 kk ja reilu viikko sitten ostin uuden pyöränistuimen jossa selkänojaa saa kallistettua. Ei kyllä taida vielä olla ihan sitä 9 kg, mutta muuten napakka ja hyvä istumaan.
Esikoinen oli 9 kk ja keskimmäinen melkein vuoden vanha kun aloitettiin pyöräily.

Yhteistyössä