Minkä ikäisenä potalle?

Me ollaan nyt potatettu 8kk ikästä poikaa. Tarkotus ei oikeestaan ole vielä kuivaksi opettaa, mutta totuttaa pottaan. Aina ennen vaipanvaihtoa laitetaan potalle istumaan vaihtelevin menestyksin. Kakan tekee yleensä pottaan, mutta pissaa ei.

auringonhattu
Ei kannata kiirehtiä, tai jos kokeilee niin ainakaan ottaa mitään stressiä mokomasta potasta. En ole itse potattanut omaa poikaani ollenkaan, ja ei ole enää pitkään aikaan tarvinnut edes yöllä vaippaa. Alkoi omatoimisesti pyytää pissalle ja kakalle siinä puolentoistavuoden (1,5 v.) kieppeillä. Tietystikään ei laakista sitä oppinut, välillä taantumusta.. Kun menin itse vessaan niin selitin aina mitä teen, ja miksi menen vessaan. Hoksas siitä jutun jujun.
Mun isoäitikin sanoo että mitä paskaa niit potalle opettaa, ihminen opii nää asiat ihan itse ollessaan asialle kypsä. mummon linjoilla tässä siis...

Ninde-82
Meillä saatiin 1-vuotis lahjax potta ja niihin aikoihin aloteltiin jo totutteleen... 1v4kk päivävaippa otettii poi... 1v6kk oli vain yö vaippa ja 1v10kk lähti sit yövaippakin!!!

Meillä ainakin toimi toi aikaisin potalle opettelu... ei pelännyt sitä lainkaan, kun taas toiset lapset huutaa suoraa huutoo kun yrität istuttaa lasta potalle!!

mä oon ollut laiska äippä tossa pottajutussa..alle 1v tyttööni en edes laittanut potalle..ekan kerran tais olla 1,5 vuotiaana kun sukulaiset alko oleen kauhuissaan VIELÄKÖ TEILLÄ ON VAIPPA ite en siitä mitään stressiä ottanut no tyttö viihty pitkiä aikoja potallla mutta mitään ei ikinä tullut no se potattelukin oli sellasta at sitku muisti eli 1-0-2 kertaa kuukaudes..elikkä ei mitään säännöllistä aamupissat päiväpissat iltapissat..jno sit kun tyttö oli 2v2kk kävi ite hakemassa potan olohuoneeseen ja siitä se sit lähti en oo pitänyt mitään kiirettä tyttö on nyt 2v10kk ja yöllä on vaippa mut oon ihan saletti että kun tyttö on ite valmis niin jättää vaipan pois en usko että sillä enään ekalla luokalla on vaippaa =D

8kk:n ikäisenä ja siihen tuli aika säännöllisesti kakka,laitoin aina syönnin jälkeen.
5kk meni hyvin sitten tuntu ettei neiti "ehdi" istumaan potalla.

Uudestaan otimme potan käyttöön neidin ollessa 1v10kk ja kahdessa kuukaudessa oppi potalle yövaipoista luovuttiin samalla

Me alettiin totutteleen potalle heti, kun poika oppi istumaan. Tarkoituksena oli vaan tutustua pottaan ja se sujui hyvällä menestyksellä. Eihän sinne pottaan aina mitään tullu, eikä se ollu heti tarkotuskaan. Sitten siinä 1vuoden iässä alettiin aina syömisen päälle kiiruhtaan potalle ja sitten alkoi pissat tulemaan potalle, joskus kakkakin. Eikä oo ollu koskaan ongelmia, ettei poika suostuis potalla istumaan.
Näin aion toisenkin kanssa koklata ja totutella...

Liina72
Me ollaan alettu istuskelemaan potalla alle 1v molempien poikien kanssa. Pian sinne tuli kakat ja kohta alkasi pisutkin lirahtaa. Potalla käytiin aina syömisen ja nukkumisen jälkeen. Kakkavaippoja ei ole sen jälkeen tarvinnut vaihtaa. Päiväkuivaksi esikoinen oppi 1v6kk ja kuopus hiukka vanhempana.

meillä poika muutaman päivän yli 9kk ja potta on vessassa mut armoton huuto tulee ko siihen laitetaan ni ei olla siitä vielä mitään rytmiä oytettu... katotaan nyt ko ens kuussa aloittaa hoidon et tuleeko asiaan muutosta...

Maalaisäiti
Luin tänään yhtä vauvakirjaa aiheesta ja siinä sanottiin, että potta-asia kannattaa ottaa ajankohtaiseksi mieluiten vasta siinä vaiheessa, kun lapsi itse alkaa kiinnittää asiaan huomiota, eli huomaa ettei haluakaan enää pitää vaippaa. Liian varhaisessa vaiheessa lapsi saattaa alkaa käyttää koko touhua aseenaan, kun huomaa, kuinka innostuneita ja onnellisia vanhemmat ovat siitä, kun pottaan on tullut jotain. Samoin kuivaksioppiminen saattaa vaan viivästyä, jos lapselle asetetaan liikaa paineita asiasta ja siitä tehdään iso numero. Tällä menetelmällä lapsi on yleensä täysin kuiva 3-4 -vuotiaana. Täytyy muistaa, että suolen toiminta on yksi luonnollisimpia ja tahdostamme riippumattomia asioita, ja sellaisena sen täytyy lapsellakin pysyä ja sellaiseksi opettaa. Silloin kun tätä ei muisteta, seurauksena on ummetusta, pidättämistä, yökastelua tai omituisiin paikkoihin pissaamista. Tämähän on tietysti vain yhden asiantuntijan mielipide... en tiedä mitä muut kollegat asiasta sanovat.

Pottailusta
Meillä tyttö nyt 9kk.Ollaan aateltu siinä 1 ikävuoden tienoilla alkaa totuttamaan häntä potalle.Jos hän asiasta kiinnostuu,mut oon päättänyt et ihan omalla ajallaan saa rauhassa tutustua uuteen asiaan!:)

meillä pottailu aloitettiin kun lapset osas istua , mitään ei tarvinnut pottaan tulla mutta totuteltiin istumista siinä ja joskus joku "saalis" saatiinkin .Esikoinen(poika) oppi kuivaksi 3vuotiaana(päiväkuiva 2,5v) ja pikkukakkonen (tyttö) oppi kuivaksi 1,5 .

hannuli
Meidän neiti on hiukan vaille 8 kk ja juuri on aloitettu totuttelemaan potalla istumista. Pissa on jo jonkun kerran tullutkin, aina ei tosin mitään tule, mutta totuttelu kai se onkin tärkeintä tässä vaiheessa.

Yhteistyössä