Minkä ikäisenä olette laittaneet lapsen päivähoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Minulla 1 v. 5 kk ikäinen lapsi. Hoitopaikka olisi ollut tammikuun alusta lähtien mutta peruin sen. Päätin sittenkin jatkaa hoitovapaata vielä ainakin ensi kevään ja kesän alun :) Jotenkin tuntuu niin pieneltä tuo minun vauva että ei raski vielä viedä päiväkotiin. Se on kuitenkin se reilu 8 tuntia hirmupitkä aika pienelle olla erossa vanhemmista..

Minkä ikäisenä te olette laittaneet lapsenne hoitoon? Ja jos oli pieni lapsi niin miten pärjäsi? Parin tutun pph:n kanssa keskustelin asiasta ja molemmat oli sitä mieltä, että kannattaa olla kotona vielä jos se vaan suinkin on mahdollista. Lapsella kuulemma menee monta viikkoa siihen hoitossa totutteluun ja erossa olemiseen. Että pystyy luottamaan siihen, että äiti ja isä tulee illalla hakemaan kotiin...

Niin ja virikkeitä ja kavereita lapsi kyllä saa. Käydään useamman kerran viikossa perhekerhossa+perhekahviloissa :)

Mitä mieltä te olette? Töitä kerkeän paiskimaan sitten seuraavat 40 v. kunhan hommiin pääsen. Tällä hetkellä minulle on tärkeämpää olla kotona lasten kanssa. Kuulla ensimmäisenä uudet sanat ja nähdä uudet opitut asiat :) <3
 
Itse päivhoitajana päiväkodissa olleena musta oli kamalaa kun sinne tuotiin semmosia 1,5 vuotiaita kokopäiväksi hoitoon.

Ei sen kokonen sinne vielä kuulu.

Miksi vanhemmilla on niin kiire töihin takas eikä nauti siitä vauva-ajasta?

Hyvä että ap on tämän asian oivaltanut :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tikkipää:
Itse päivhoitajana päiväkodissa olleena musta oli kamalaa kun sinne tuotiin semmosia 1,5 vuotiaita kokopäiväksi hoitoon.

Ei sen kokonen sinne vielä kuulu.

Miksi vanhemmilla on niin kiire töihin takas eikä nauti siitä vauva-ajasta?
Tuskin se on siittä kiinni eikö vauva ajasta nauttisi, kun joillakin ei vaan ole sitä rahaa olla kotona!
 
ap vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tikkipää:
Itse päivhoitajana päiväkodissa olleena musta oli kamalaa kun sinne tuotiin semmosia 1,5 vuotiaita kokopäiväksi hoitoon.

Ei sen kokonen sinne vielä kuulu.

Miksi vanhemmilla on niin kiire töihin takas eikä nauti siitä vauva-ajasta?

Minustakin olisi aika hirveänkamalaa, jos olisi pitänyt laittaa tuo lapsi silloin kun hoitovapaa alkoi, oliko se nyt 9 kk. ikäinen..
Miten ihmeen lailla sellaiset pärjää pitkän kokonaisen päivän hoidossa?

Minulla ei ole mikään kiire töihin. Onneksi se on meillä mahdollista kun mies työelämässä ja rahan puolesta ei tiukkaa tee olla kotihoidontuella. :)
 
Nokkani tänne työnnän ihan hoitajana.....
Paljon on lapsesta kiinni miten sopeutuu ei aina voi tai kannata vedota siihen ikään.
Kyllä 1v on nopsaan sopeutuu hoitoon ja isommatkin voivat olla aika vaikeita vaikka sitä ikää olisikin jo 3v.
Eli pointti on se että ei kannata murehtia ja syytellä itseään siiitä jos pakko aloittaa lapsen hoito jo ihan pienenä. Tulee vaan sellanen tunne kun täällä lukee näitä kyselyjä että äiti on huono jos menee töihin kun lapsi pieni.Eiköhän kannata tukea ja suhtautua positiivisesti jokaiseen jonka täytyy tehdä töitä selvitäkseen täällä maailmassa.
Hyvät päivän jatkot kaikille!
 
Essiorvokki
Eka meni mummolleen hoitoon 6-kuisena ja toka (yhdessä ekan kanssa) yksityiselle perhepäivähoitajalle jolla ei silloin muita hoitolapsia ollut samoin. Syntyivät loppukeväästä ja alkukesästä ja vuoden vaihteessa oli minulla tilaisuus pidempiaikaiseen sijaisuuteen, ei silloin vastavalmistuneelle vakitöitä tyrkytetty. Mies oli vielä opiskelija, joten meikä lähti tienaamaan. Meille tämä järjestely sopi hyvin. Tästä on siis 11-13 vuotta aikaa, lapset nyt jo isoja. Jos nyt vakkaritöissä vaikka kuinka kauan olleena vielä saisin lapsen, jättäytyisin kotiin koko vanhempainvapaan ajaksi, mutta tuskin hoitovapaalle nytkään.
 
Esikoinen aloitti 1v10kk iässä 3h hoitopäivät (15h/viikko) ja 2v4kk taisi olla kun päiviä pidennettiin 6h pituisiksi (30h/viikko). Toivotaan että pystyttäisiin jatkamaan tuollaisella hoitoajalla vielä useampi vuosi.

Kuopus on nyt tuon 1v5kk ja tammikuusta on haettu hoitopaikkaa. Itseasiassa odotan jo kovasti tuon alkamista. :ashamed: Uskon että se tukee tyttöä kävelemään lähtemisessä ja motoriiikassa muutenkin. Hänelläkin max. hoitoajaksi kaavailtu tuota 30h/viikko, eli ei kaikki pienenä hoitoon menevät automaattisesti ole 8-10h päiviä päiväkodissa. =)

muks. myönnetään vielä että minulla on varmasti vääristynyt käsitys näistä lasten uusista taidoista. Tai siis ainakin jollain lailla poikkeava. En enää jaksa edes pitää tärkeänä sitä että saan olla näkemässä ne ensimmäiset askeleet jne, minulle riittää että ne askeleet joskus tulevat (miel mahd. pian), oli niitä sitten todistamassa minä, mieheni tai päiväkodin täti. Ihanalta tuntuisi jos joku kerta pojua kotiin hakiessa saisi kuulla hänen alkaneen kävellä päivän aikana! :heart: =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu81:
Meidän lapset ovat hoitoon mennessään 3v10kk ja 2v6kk. Itse olen päiväkodissa töissä ja mielestäni oli hölmöä laittaa omat pienenä hoitoon jotta pääsee muiden pieniä hoitamaan.
Tuossa on kyllä pointtinsa. Varmaan itsekin miettisin päivähoidon aloituksen lykkäystä kuopuksen kohdalla jos se tarkoittaisi sitä että vanhempi samanaikaisesti työkseen hoitaisi toisten lapsia.
 
Meillä esikoinen ja keskimmäinen olleet hieman vajaa 2 v. kun aloittivat päiväkodissa. Miehen vuorotöiden vuoksi eivät ole olleet alusta asti pitkiä päiviä, onneksi, vaan on aina niinä viikkoina kuin mahdollista haettu jo kahden aikaan päivällä kotiin. Nyt kuopus menossa 2 vuotiaana perhepäivähoitoon ja samoin on osan viikoista 7-8 tuntia/pv hoidossa, osan viikoista 6 tunnin tai lyhyempääkin hoitopäivää. Olisin ollut kaikista kotona itse hoitamassa 3 v. ikään asti, mutta taloudellisten seikkojen vuoksi on aina ollut pakko mennä takaisin töihin/saattamaan opinnot loppuun. Hyvin ovat kaksi ensimmäistä sopeutuneet ja pärjänneet, niin uskon kuopuksenkin kohdalla tapahtuvan. :)
 
minä
Lapsi meni hoitoon vähän päälle 2-vuotiaana. Jälkeenpäin tuntui, että oli vielä liian pieni sinne. Pitkään itki ikäväänsä siellä, mutta itselläni ei ollut silloin vaihtoehtoa jäädä enää kotiin. Seuraavan lapsen kanssa aion järjestää niin, että voin olla sen koko 3-vuotta kotona.
 
meillä
esikko meni 2vuotiaana se oli hirveetä itkua ja tuherrusta!
kuopus synty esikko oli 2v9kk ja esikko jäi taas kotio!
molemmat menivät takasin tarhaan kuopuksen olessa 1v2kk ja kuopuksella hienosti on mennyt tykkää olla.... esikko ei ole koskaan sopeutunut tarhaan vieläkin mennään itkussa suin ja kysellään vapaapäivien perään ikääkin on jo 6vuotta joten eskaria käydään!
eli meille toi 1vuoden ikä oli parempi kun vanhempi! on tietenkin luonteestakin kiinni mutta kumminkin!
 
Kissa
Alkuperäinen kirjoittaja Tikkipää:
Itse päivhoitajana päiväkodissa olleena musta oli kamalaa kun sinne tuotiin semmosia 1,5 vuotiaita kokopäiväksi hoitoon.

Ei sen kokonen sinne vielä kuulu.

Miksi vanhemmilla on niin kiire töihin takas eikä nauti siitä vauva-ajasta?

Hyvä että ap on tämän asian oivaltanut :)


Ööö... Olisikohan siksi että laskut saa maksettua?
 

Yhteistyössä