Minkä ikäisenä lapsi yksin ulos?

  • Viestiketjun aloittaja Sandels
  • Ensimmäinen viesti
Aurora-
meillä esikko oli 3v6kk kun oli eka kerran yksin ulkona.
vahtasin kyllä koko ajan ikkunassa et mitä tekee.
kuopus on 3v3kk ja on ollut muutaman kerran ilman vanhempia pihalla.korkeintaa 30 min on ollut isosiskon kans pihalla.
 
Ä -76
Oon päästänyt tytön reilu 2,5v ulos 7v veikan kans. Tosin kurkin ikkunasta ja meen itekkin jossain vaiheessa perässä. Musta jokainen tuntee omansa niin et tietää uskaltaako päästää :D
 
emppupemppu
Riippuu varmaankin paljolti siitä, millainen asuinympäristö on...asuuko ok-talossa vai kerrostalossa,millainen pihapiiri on, onko mukana sisaruksia jne. Itse olen päästänyt 4- ja 2,5-vuotiaat tyttöni ulos keskenään vain muutamaksi minuutiksi, että saan puettua itseni ja vauvan...Asumme kerrostalossa, mutta pihapiiri on suht turvallinen(ei autotietä lähellä) ja tytöt menevät sisäpihalle odottamaan meitä...Voisin kuvitella päästäväni 4-vuotiaan itsekseen pihalle leikkimään, mutta ravaisin varmaan kokoajan parvekkeella tarkistamassa, että kaikki on ok! :)
 
Sarita-80
Mä kyselin tossa viime viikolla ihan samaa ja olen antanut nyt meidän 3v mennä edeltä ulos rivarin pihalle.
Ja joskus kun ruokaa laitan niin annan tytön vielä leikkiä naapurin lasten kanssa keskenään, mutta ovi on auki jotta kuulen missä lapset ovat ja käyn vähän väliä tarkistamassa mitä tekevät.
Ihan yksin en vielä anna olla, kun nuo lapset saattavat keksiä mitä vaan.. =)
 
Sandels


Kiitos vastauksista :) . Meidän tyttö on 4v. ja hurja vauhti
koko ajan päällä.Hieman kyllä arvelluttaa senkin takia,kun menee
kaikille pälpättämään ja näin ollen ei osaa "varoa" vieraita ihmisiä.
Ihan vieressä ei mene autotietä,mutta parkkipaikka kylläkin.
Meillä on näköetäisyydellä hiekkalaatikko ja siinä tyttö on ollut
muutaman kerran 9v. naapurin pojan kanssa.Siltikin ramppasin
koko ajan ikkunassa katselemassa...
No,kai se vaan on joku päivä uskallettava ja tietty täytyy tehdä
rajat ja säännöt selviksi :) .
Jotkuu vaan naarurustossa puhuvat,et lapset pääsevät yksin
pihalle kun ovat kouluikäisiä....siitäkin syystä hieman mietityttää :\| .
 
HÖH
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2004 klo 12:35 äiti kirjoitti:
Meillä on esikot jätetty yksin ulos heti istutuksen jälkeen,
jopa öiksi
Hih-hih! Joo, meillä on ESIKOINEN, joka oli yksin ulkona vasta 6v, nuorempi oli yksin ulkona hetkellisesti jo 2 vuotiaana, nyt 2 v 8 kk pidemmänkin aikaa...
 
Kotona en voi päästää edes 5vuotiasta yksin ulos, mutta esim. molemmissa mummuloissa oon jättäny hetkeksi jopa alle 2vuotiaan toisten lasten kans pihalle, mutta seurannu koko ajan ikkunasta!
Riippuu paljon lapsesta ja asuin ympäristöstä!

 
Kaneli 77
Meillä tyttö oli ekaa kertaa yksin ulkona viime kesänä. Tyttö on nyt 5,5 vuotta vanha ja opettelee käymään yksin puistossa syömässä.(puisto onneks sijaitsee aivan koti talomme lähellä, noin 50 metrin päässä)
 
Kirsi-74
Me asutaan rauhallisella alueella omakotitalossa, joten päälle 2-vuotias poikamme on pieniä hetkiä yksin ulkona, kun itse käyn laittamassa esim. perunat tulelle tai hakemassa pyykit koneesta ulos. Ikkunoista näkee hyvin ulos ja poika on ainakin toistaseks viihtynyt yksinkin leikeissään esim. hiekkalaatikolla.
 
pohjoisen äiti
´2,5 vuotiaan oon laittanu yksin ulos.. Nyt hän on jo 3,5 vuotias ja on joka päivä yksin ulkona. Paljon tosin riippuu et missä asuu.. Me asumme pohjoisessa omakotialueella.. Omalla pihalla on pysytellyt eikä mitään vahinkoja ole sattunut.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2004 klo 11:58 Sandels kirjoitti:
Kiitos vastauksista :) . Meidän tyttö on 4v. ja hurja vauhti
koko ajan päällä.Hieman kyllä arvelluttaa senkin takia,kun menee
kaikille pälpättämään ja näin ollen ei osaa "varoa" vieraita ihmisiä.
Ihan vieressä ei mene autotietä,mutta parkkipaikka kylläkin.
Meillä on näköetäisyydellä hiekkalaatikko ja siinä tyttö on ollut
muutaman kerran 9v. naapurin pojan kanssa.Siltikin ramppasin
koko ajan ikkunassa katselemassa...
No,kai se vaan on joku päivä uskallettava ja tietty täytyy tehdä
rajat ja säännöt selviksi :) .
Jotkuu vaan naarurustossa puhuvat,et lapset pääsevät yksin
pihalle kun ovat kouluikäisiä....siitäkin syystä hieman mietityttää :\| .

Kyllä lapsen pitää jo ennen kouluun menoa osata yksin kulkemaan ainakin omalla pihamaallaan.
Meillä esikouluikäisenä ovat saaneet piha-alueella kulkea vapaasti yksin ja jo sitä ennen olleet pihalla niin että pystyin ikkinasta seuraamaan. Siinä 4 ja 5 vuotiaina. Asumme kerrostalo alueella.
 
sannamaija
Asumme paritalossa. Poikamme on reipas ja tottelevaista sorttia. Autotie menee toisella puolella taloa. Viime kesänä poika alkoi olla yksin ulkona (täytti viime hinäk.3 vuotta). Sovittiin, että omalla terassilla ja siitä hiekkalaatikolle saa mennä, ei parkkipaikalle eikä naapureiden puolelle ilman lupaa. Systeemi toimi hyvin, mutta usein sitä ikkunoissa kulki ja välillä ovelta tuli kuikisteltua.
 
jenni77
Riippuu myös hyvinpaljon lapsen luonteesta, jotkut ovat enemmän "järkeviä" kun taas toiset rämäpäitä tai ajattelemattomia.
Ensimmäisen laitoin yksin ylos naapureitten lasten kans leikkimään kun oli nippa yli 2-vee!!! (meillä rivitalossa hyvä keskuspiha/leikkialue ja paljon lapsia!)
Toisen lapsen kanssa menee pikkusen pitempään, on nyt melkein 2 ja en edes kuvittelis jättäväni sitä yksin sekunttia kauempaa..
On sen verran rämäpää ja ei mitään järkee... ;) ;)
 
Meillä tyttö 4v 3kk. On ollu hetken yksin ulkona 3v jälkeen. Nyt 4v jälkeen ollu hieman pitempään. Yleensä siinä on myös sitten muita isompia lapsia. Ja mieluisasti joku aikuinenkin. Meillä on kämppä vaan niin hassusti että pitää mennä ulko-ovelle kattomaan (rivari). Kaipa sitä voi kesällä vähän päästää pitemmäksikin aikaa. Kun alkaa olla niitä kavereita ovella hakemassa.Tyttö on aika rauhaliinen kummiskin. Ja alue kans.
 
Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta asiasta, mutta kaverini on helisemässä lokakuussa 4 vuotta täyttävän tytön kanssa. Heillä on 1/2v vauva ja kotona olo isommalle tytölle päiväkotien rytmien ja toiminnan jälkeen tuntuu välillä tylsältä. Hän on saanut leikkiä rauhallisella rivitaloalueen takapihalla yksin, kun äiti on vauvan kanssa sisällä. Ja aiemmin ei ole ollut pihalla olossa mitään ongelmaa. On totellut hyvin ja käynyt välillä ilmottautumassa. Mutta nyt hän on tutustunut toiseen saman ikäiseen tyttöön ja tämä toinen tyttö on innostanut lähtemään kaverinikin tyttöä kauemmaksi piha-alueelta. He ovat hävinneet nyt pariin otteeseen ilmoittamatta mitään ja joka kerralla syy siihen on ollut, että tämä toinen tyttö on suuttunut äidilleen ja protestiksi karannut ja yllyttänyt mukaan toisenkin.. Eli vaikka kuinka lapsi olisi rauhallinen ja normaalisti totteleva, voi toiset lapset saavat ihmekäänteitä aikaan.. :/
 

Yhteistyössä