Minkä ikäisenä lapsenne ovat oppineet hampaiden pesun?

  • Viestiketjun aloittaja Täiti
  • Ensimmäinen viesti
Täiti

Meillä on omatoiminen 4,5v tyttö, joka suoriutuu kyllä itsenäisesti jo melkein kaikesta muusta, mutta hampaiden pesu ei kiinnosta yhtään. Muistelen itse pesseeni hampaani jo nelivuotiaana niin että vanhemmat vain tarkistivat. Miten teillä muilla? Onko teillä vinkkejä siihen, miten harjoittelusta voisi tehdä kiinnostavampaa? Olemme jo kokeilleet lelumaisia hammasharjoja, hammaspeikkokirjoja, petepepsodent-internetsivuja, uhkailua, kiristystä ja lahjontaa, mutta lapsi ei vain innostu ajatuksesta pestä hampaat itse.
 
ninniliini
:) Meillä kyllä pestiin tytön hampaat aina kouluikään asti, välillä harjoiteltiin yhdessä, eikä otettu siitä stressiä, nyt 8 vuotiaana jo pesee itse hampaansa ja vieläkin minä tarkastan 1-2 kertaa viikossa ja teen kunnon harjauksen :)

Muuten on ollut tyttö pienestä pitäen omatoiminen; minä itse-tyyppi. :)
 
Kyllä alle kouluikäisen lapsen hampaat pitääkin aikuisen pestä... ainakin se viimeinen silaus. Meillä 4v tyttö harjaa itse, mutta vain muutaman sekunnin, joten pakko on vanhempana tehdä "kontrollikierros". Meillä aina välillä "etsitään hampaista erilaisia esineitä, kadonneita ihmisiä, peikkoja" jne.

2v pikkusisko haluaa ehdottomasti harjata hampaansa itse, mutta parempi sekin kuin ei ollenkaan. Välillä antaa vanhemman harjata, mutta silloin matkii isosiskoa (eli hänen läsnäolo on välttämätön). Ilmeisesti pikkusisarukset oppii "tavoille" kuitenkin nopeammin.

Kuopuksella (9,5kk) on vasta kaksi hammasta ja niitä vähän rapsutellaan harjalla iltaisin. Harja jumiutuu aina suuhun. :D
 
Sarita-80
Meillä 3v pesee itse hampaat, mutta äiti tarkistaa ja harjaa kaikki läpi vielä sen jälkeen.
Ollaan puhuttu että jos ei pese hampaita niin ei voi myöskään syödä makeisia, koska niistä tulee hammaspeikkoja.
 

Yhteistyössä