Minkä ikäisenä kauppaan vauvan kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Tiina78
  • Ensimmäinen viesti
Ihan miten haluat
Riippuu ihan vanhempien pöpökammoisuuden tasosta. Meidän neuvolasta ei kehotettu erityisesti välttelemään kauppoja ym. Minä vein talvella vaunuissa heti kun pystyin itse kävelemään kauppaan eli noin kahden viikon ikäisenä. Tosin meillä ei myöskään ristiäisvieraiden käsketty desinfioida käsiä tms. mitä olen joidenkin kuullut tekevän...
 
Aaja76
Ellen ihan väärin muista, tais joku 2kk olla ainakin joku suositusikäraja. Eihän se mikään ehdoton kielto oo mutta vauvan vastustuskyvyn takia tietysti. Meillä tais tyttö olla pikkasen päälle 2kk kun kävästiin äkkiä kaupassa, ihan vaan harjottelun vuoks.
 
ei kauppakeskuksiin
Kauppakeskuksiin, missä on ajoittain aivan hirveä meteli ja väenpaljous, en kyllä suosittelisi ihan pikkuista vaavia viemään, jotta ei pelästyisi kovia ääniä.
 
näin meillä
Kun meidän talvivauva sai luvan ulkoiluun (2vk:n iässä), niin kyllä piipahtelin lähi-alepassa vauva kärryissä lähes viikoittain. Oliskohan ollut kuukauden ikäinen, kun oli mukana prismassa.. Lähes aina pidin kyllä vauvan omassa turvakaukalossa, en niissä kaupan kärryissä, vähän välttääkseni pöpöjä. Meillä vauva nyt 8kk eikä ole yhtään flunssaa sairastanut. Minusta tärkeämpää on vanhempien pestä kädet kaupasta/töistä kotiin tullessa, kuin jättää vauva kauppareissuilla kotiin. Ja meidän vauva on kyllä nukkunut ihan tyytyväisenä kauppakeskuksissa reissatessa, ja sitäkin ollaan tehty ihan kuukauden ikäisen kanssa.
 
...
Kyllä meillä vauva oli kauppareissuilla mukana jo varmaan 3 vkosta asti. Siellähän se vaunun ja vällyjen pohjalla pötkötteli, kuomun suojissa, usein vielä nukkui harson takana eli ei varmaan pöpöjä saanut.

Silloin oli syksy ja muistaakseni suositeltiin, ettei alle 3 kk vauvoja vietäisi jouluruuhkaan marras-joulukuussa kauppakeskuksiin juuri pöpöriskin vuoksi - hengitystieinfektioiden.


 
latuska
Meillä vauva syntyi marraskuussa, ja 1 kk ikäisenä juuri joulun alla oli meidän kanssa ekan kerran ruokakaupassa. Samoihin aikoihin oltiin ekan kerran kaupungilla vaunujen kanssa kävelemässä ja katselemassa. Alkuun vauva oli harvemmin mukana ostoksilla, mutta kun ikää tuli lisää, aina vaan useammin. Koskaan ei häiriintynyt kaupassa, vaan nukkui usein koko reissun. Ja me käytettiin alusta asti ihan niitä kaupan kaukalollisia kärryjä. Vauva on 9 kk ikään mennessä sairastanut vain yhden nuhan (5 kk ikäisenä). Eli ihan hyvin on vältytty pöpöiltä!
 
pikku nuha
Meille tuli eka nuha jo viikon ikäisenä vaikkei mihinkään sitä ennen ehdittykään käymään. Itsekin olin kotona ja mies isyyslomalla että ei hirveästi pöpöjä haravoitu. Ensin minä ja sitten vauva, ei siltä rintaruokinnassa varmaan voinutkaan välttyä.

Joten välttely jäänyt kyllä. Eikä sen jälkeen ole sairasteltukaan. Reilun kuukauden ikäisestä ollut jokaisella kauppareissulla mukana ja kesätapahtumissakin.
 
Ei stressattu
Kauppaan mentiin 3 päivän ikäisenä. Vauva ei ollut moksiskaan kun vain nukkui. Luotan maitoni tehokaaseen immuuni suojaan. Tiedän hyvin, että ollaan ilmeisesti oltu aika aikaisin liikkeellä monen muun mielestä, mutta eipä meitä pelottanut. Vauva kulkee normaalissa elämässämme mukana ihan normaalisti. Kyllä siitä omasta lapsesta tietää jos jokin tilanne ei salli läsnäoloa, niin silloin pysytään kotona. Nyt ollaan lähes puoli vuotiaita, eikä flunssan flunssaa olla sairastettu.
 
Tööttiröötti
Ei taida olla kauppareissuille oikeata ikärajaa :) Me tosin ollaan jotain "suosituksia" neuvolasta aikanaan saatu...

Meillä taisi vauva olla 1 viikon ikäinen kun oli vaunuissa ekaa kertaa lähikaupassa mukana. Muistaakseni silloin neuvolasta sanottiin että voi ottaa pienen kauppareissun sen ikäisenä tehdä kun kyse oli talvivauvasta ja leudoista ilmoista.

Neuvolassa myös neuvottiin välttämään vastasyntyneen pitämistä ostoskärryjen istuimessa suosittelivat vaunuja kauppareissuille että "suojaavat paremmin pöpöiltä".
 
Tööttiröötti
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Kyllä meillä vauva oli kauppareissuilla mukana jo varmaan 3 vkosta asti. Siellähän se vaunun ja vällyjen pohjalla pötkötteli, kuomun suojissa, usein vielä nukkui harson takana eli ei varmaan pöpöjä saanut.

Silloin oli syksy ja muistaakseni suositeltiin, ettei alle 3 kk vauvoja vietäisi jouluruuhkaan marras-joulukuussa kauppakeskuksiin juuri pöpöriskin vuoksi - hengitystieinfektioiden.
Niin tuosta vielä kommentti että totta tosiaan kun sellaisia milloin mitäkin noro-virus-epidemioita kuulee olevan niin tuota harsoa myös minä alle 3kuisella pitäisin vaunuissa suojana ettei suoraan pääse kenenkään aivastus pärskähtämään..
 
Sirenia*
Meillä on molemmat lapset olleet heti alusta asti kaupoissa ja muualla mukana eikä ole paljoa sairastelleet ja rauhallisia ovat. Esikoinen oli kaupassa 3 päivän ikäisenä. Ja tämän kun aiemmin täällä joskus muinoin kerroin niin minut suunnilleen kivitettiin... ja varmaan kivitetään taas. Ei tulis mieleenkään hautautua kotiin tai muuten alkaa pelkäämään jokaista pöpöä kun mieskin on sellasessa työssä että varmasti kantaa pöpöjä kotiin sieltäkin jonkin verran.
 
2 lapsen äiti minäkin..
mä jo ajattelinkin et olenkohan "omituinen" kun mulla kans muksut ollu kaupas mukana alle vkön ikäsinä..mut näköjään on muitakin..meillä 11v ja 2.5 ei oo kans pahemmin sairastellu..
 
Ulos vaan mahd. pian
Lähdettiin liikenteeseen heti kun mun paikat kesti liikkumista, eli vauva oli n. kolmeviikkonen. Enpä olisi niin huolissani metelistä tms. Meillä vauva on aina ollut mukana ja nukkuukin sikeästi kaupungin melussa, myös nyt 11 kk iässä. Muutama pikku flunssa ollut.
 
Täh?
Ruokakaupassa (marketissa vielä kaiken lisäksi, meillä kun ei ole lähikauppaa) käyty heti 1 viikkoisena. Siihen asti selvittiin isännän ostoksilla..
Eikä meillä kukaan muksuista ole sairastunut sen takia että ollaan "liian aikaisin" käyty kaupoilla. Rintamaito suojaa, eikä anna vieraiden tulla käpläämään.
Miten olisi muovikupla vaunujen päälle?
 
maalaisjärki kehiin
Kyllä meilläkin vauva on ollu kaupoissa mukana syntymästään asti, ei nyt suoraan synnäriltä tietenkään mutta kyllä me jo tammi-aleen lähdettiin, kun vauva syntyi jouluna. Ei väen vängällä viety, mutta kun itse kerran oltiin menossa jotain ostamaan niin tottakai vauva tuli mukaan.

Ihan hölynpölyä tollanen pöpöistä vauhkoominen. Sen takia ne allergiat yms. lisääntyy kun jokaista bakteeria vältellään viimeiseen asti ja ristiäisissäkin kädet desinfioidaan - hyvä jos vieras saa siitä huolimatta pitää vauvaa sylissään.
 
...
Minäkin peräänkuulutan maalaisjärkeä tässä, ja kuten aiemmin kirjoitin, vauva on alusta asti kulkenut meillä kauppareissuilla mukana.

Mutta pakko silti sanoa, kun niin monet täällä uhoavat että koskaan ei ole vauva sairastanut, että kyllä joskus marras-joulukuussa kuitenkin ON olemassa riski, että pieni vauva saa jonkun hengitystieinfektion, ja ne voivat vaatia sairaalareissua.

Samaten etenkin kevättalvella on vatsapöpöriski (vatsapöpöt tarttuu vielä tosi helposti) ja samoin joku rota-virus vie pienen vauvan sairaalaan. Eli kyllä voi sitä maalaisjärkeä käyttää siinäkin, että pesee kädet kotiin tullessa (ja vieraat myös). Tai itse en ehkä rintarepussa tai ostoskärryjen istuimessa veisi parikuista sinne pahimpaan jouluruuhkaan.

Mitä nyt pikku nuhista, mutta sairaalakeikka parikuisen kanssa on oikeasti tosi inhottava. Ei tietenkään mitään muovikuplaa vaunujen päälle, mutta järkeä voi käyttää sopivasti tähänkin suuntaan! Allergiat ja vatsapöpöt/hengitystietulehdukset on kuitenkin kaksi eri asiaa, eikä ole ylihysterisointia yrittää järkevästi välttää jälkimmäisiä. Ja puhun siis ihan pienistä, tyyliin 0-3 kk vauvoista.
 
2veeb äiti
Alkuperäinen kirjoittaja 2 lapsen äiti minäkin..:
mä jo ajattelinkin et olenkohan "omituinen" kun mulla kans muksut ollu kaupas mukana alle vkön ikäsinä..mut näköjään on muitakin..meillä 11v ja 2.5 ei oo kans pahemmin sairastellu..
Meillä olisi kyllä jäänyt ensimmäinen neuvolakäyntikin väliin, jos olisi kotiin linnoittauduttu. Mentiin siis vaunuilla neuvolaan kaupungin ja kauppakeskuksen halkin kun vauva oli viikon. Asumme melkein kaupungin keskustassa, joten tuntuu aika oudolta, ettei moneen kuukauteen liikuttaisi kotoa mihinkään. Kaupassakin on pakko käydä. Ei mulla tullut mieleenkään etten voisi mennä vaunuilla kauppaan. Vaunuissahan se vauva on eikä sylissä..
 
kesänlapset
mä kanssa ihmettelen sitä ettei voi kauppaan mennä... tietenkin silloin jos on kauhea pakkanen niin eihän silloin suositella että vauvaa vietäisiin pihalle mutta kai sen jo järkikin sanoo..??
me lähdettiin heti vaunuilemaan kun päästiin kotiin. en nyt siis mihinkään kauppaan shoppailemaan mutta pihalle, pieni lenkki tekemään kun ovat kesälapsia niin ilmat sallivat =)
 
vc
Kyllä meilläkin vauva oli varmaan viikon ikäisenä jo kaupassa ja kahden viikon iässä ravintolassa "syömässä". Tais kyllä nukkua koko ajan. Nyt tulee toinen vauva, joka sekin joutuu melko heti ihmisten ilmoille, koska haluan viedä esikoista perhekerhoon jossa on tottunut käymään. Hulluksi tultaisiin, jos kaksi kuukautta pitäisi kotona kököttää, onhan se väärin esikoistakin kohtaan.
 
sitten...
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Minäkin peräänkuulutan maalaisjärkeä tässä, ja kuten aiemmin kirjoitin, vauva on alusta asti kulkenut meillä kauppareissuilla mukana.

Mutta pakko silti sanoa, kun niin monet täällä uhoavat että koskaan ei ole vauva sairastanut, että kyllä joskus marras-joulukuussa kuitenkin ON olemassa riski, että pieni vauva saa jonkun hengitystieinfektion, ja ne voivat vaatia sairaalareissua.

Samaten etenkin kevättalvella on vatsapöpöriski (vatsapöpöt tarttuu vielä tosi helposti) ja samoin joku rota-virus vie pienen vauvan sairaalaan. Eli kyllä voi sitä maalaisjärkeä käyttää siinäkin, että pesee kädet kotiin tullessa (ja vieraat myös). Tai itse en ehkä rintarepussa tai ostoskärryjen istuimessa veisi parikuista sinne pahimpaan jouluruuhkaan.

Mitä nyt pikku nuhista, mutta sairaalakeikka parikuisen kanssa on oikeasti tosi inhottava. Ei tietenkään mitään muovikuplaa vaunujen päälle, mutta järkeä voi käyttää sopivasti tähänkin suuntaan! Allergiat ja vatsapöpöt/hengitystietulehdukset on kuitenkin kaksi eri asiaa, eikä ole ylihysterisointia yrittää järkevästi välttää jälkimmäisiä. Ja puhun siis ihan pienistä, tyyliin 0-3 kk vauvoista.
Niin, hengitystieinfektio tarttuu ilmateitse, jonkun esim. aivastaessa sinua päin. Ja jos koko perhe linnottautuu kotiinsa, eikä ota vieraita vastaan n.2-3 talvikuukauteen, niin sitten saatatte selvitä ilman mitään heng.tieinf.
Joillakin on niin hyvä vastustuskyky ettei moisiin sairastu kuin muutaman kerran elämässään. Kuten aiemmin on todettu, niin vauvaa suojaa imetys.
Ja vatsainfektiot leviävät vain ja ainoastaan eriteperäisinä, tässähän korostuu juuri se käsihygienian merkitys. Vauvat harvemmin koskevat mihinkään kaupassa, vaan ne on ne vanhempien kädet.
Vauva ei saa kaupoista itse mahatautitartuntaa, ellei joku oksenna hänen päälleen.

Liialla puhtaudella ja ylihygienialla on osoitettu olevan suora yhteys allergioiden & hengitystietautien syntyyn (riskinä perimä).
 
2 lapsen äiti minäkin..
joo,meillä oli eka neuvolakäynti nuoremman kans ku neiti oli 6 pvän..ja tammikuutahan se oli..sitä ennen oli käyty jo pikku kaupas ja tuos meidän lähi kaupas eli euromarketissa..juu,se maalaisjärjen käyttö on sallittua mut se nyt ei kuiten aina kaikilla sano samaa..mä olen kans samaa mieltä tuosta rintamaidon suojasta..ihan oman kokemuksen perusteella..tämä nuorempi oli pidempään rinnassa kiinni ja sairasteli vähemmänvauvana kuin vanhempi,ei silti vanhempikaan paljoa sairastellut..ja kuten joku tuossa aiempaa sanoi..vaunuissahan se vauva on eikä sylissä..
 
Milla Maqia
Alkuperäinen kirjoittaja ei kauppakeskuksiin:
Kauppakeskuksiin, missä on ajoittain aivan hirveä meteli ja väenpaljous, en kyllä suosittelisi ihan pikkuista vaavia viemään, jotta ei pelästyisi kovia ääniä.
Anteeksi jo heti alkuun mutta mua kyllä rupesi naurattamaan noi kovat äänet. Meillä vauva on joukon nuorin ja on aivan varmasti tottunut koviin ääniin ja hirveään meteliin ja outojen naamojen näkemiseen.... sen verran lähtee ääntä ihan omasta sakista ja lasten kavereista.

 

Yhteistyössä