Minkä ikäisenä kauppaan vauvan kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja Tiina78
  • Ensimmäinen viesti
Ei ymmärrä
Eihän sitä varmaan kukaan ehdoin tahdoin hengaile vastasyntyneen kanssa kuppakeskuksissa tuntitolkulla. Mutta kyllä normaalia elämää voi viettää. Imetys suojaa ja jos tauti tulee se tulee todennäköisemmin neuvolareissulta. Neuvola sijaitsee usein terveyskeskuksessa, joka on TÄYNNÄ eri pöpöistä kärsiviä sairastuneita. Myös ihan neuvolalääkärillä käydään näyttämässä infektioista kärsiviä lapsia. Neuvoloitahan on parin viikon välein alussa. Toki ei nyt kannata vauvaa kaupassa mihinkään likaiseen ostoskärryyn asettaa, mutta vaunut ja harso siinä edessä on ihan ok tapa käydä hoitamassa päivittäiset asiat marketissa. Ei minusta voi kotiin linnoittautua. Itse kyllä pyydän vieraita pesemään kädet ennen kuin kyläillessään saavat vauvan syliin.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja sitten...:
Niin, hengitystieinfektio tarttuu ilmateitse, jonkun esim. aivastaessa sinua päin. Ja jos koko perhe linnottautuu kotiinsa, eikä ota vieraita vastaan n.2-3 talvikuukauteen, niin sitten saatatte selvitä ilman mitään heng.tieinf.
Joillakin on niin hyvä vastustuskyky ettei moisiin sairastu kuin muutaman kerran elämässään. Kuten aiemmin on todettu, niin vauvaa suojaa imetys.
Ja vatsainfektiot leviävät vain ja ainoastaan eriteperäisinä, tässähän korostuu juuri se käsihygienian merkitys. Vauvat harvemmin koskevat mihinkään kaupassa, vaan ne on ne vanhempien kädet. Vauva ei saa kaupoista itse mahatautitartuntaa, ellei joku oksenna hänen päälleen.

Mistä ihmeestä tulee tämä "kotiin linnoittautuminen"?!!! Ei kai nyt se, että vähäsen kiinnittää huomiota siihen, missä, milloin ja miten vastasyntyneen kanssa liikkuu, heti tarkoita, että kyseinen perhe "linnoittautuu kotiin"?

Mähän nimenomaan kirjoitin viestissäni, että meilläkin on käyty kaupoissa vauvan kanssa alusta alkaen - lisäsin vaan, että pöpöriski ON kuitenkin olemassa ja että maalaisjärki lienee tässä asiassa paras. Jos vauva on vaunuissa (ja vielä harson takana), on se varmasti ihan "turvallista", mutta itse en kantaisi parikuista vauvaa rintarepussa kauppakeskuksen ryysiksessä pahimpaan infektioaikaan, imetin tai en. Mutta kukin tehköön tietysti tyylillään.

Pahoittelen myös aiemman viestini epätäsmällisyyttä - en tietenkään tarkoittanut, että vauva saisi vatsapöpön kaupassa, vaan vatsapöpöasia liittyi pelkästään käsien pesuun, kun jonkun mielestä sekin oli ylivarovaisuutta. Minusta siis ei.

Huhhuh, heti jos uskaltaa muistuttaa siitä että pöpöriski on olemassa, saa ilmeisesti jonkun ylihysteerisen kotiinsalinnoittautujan leiman... Yritin vaan sanoa, että mielestäni vauvan kanssa voi liikkua kodin ulkopuolella ja silti suojautua pöpöiltä järkeään käyttämällä.

Alkuperäinen kysymyskin on minusta vähän hassu - tarkoitetaanko "kaupoilla" ruokakauppaa vai kauppakeskusta? Ruokakaupassa varmaan jokainen joutuu käymään pienenkin vauvan kanssa, kauppakeskukset tms on sitten enempi omia valintakysymyksiä.
 
pikkumyy212
Itse pidin esikoista(talvivauva) kotona ekat kolme kuukautta ts. toki kärrylenkillä käytiin mutta ei vierailtu missään eikä ollut myöskään kauppareissuilla mukana. Ja ihan mun pöpökammon takia...)ja itse jynnssäsin käsiä kauppareissujen jälkeen ja myös meille tulleet vieraat ohjattiin pitkän aikaa ensin veskiin käsipesulle. Noh tyttö sairasti ekan flunssansa vasta 11 kk iässä. Mutta kun vuoden ikäisenä meni hoitoon niin sitten alko aivan katastrofaalinen sairastelu. Eli vähän olen itseeni syyttänyt kun vauva pidettiin niin pöpöttömässä ympäristössä ja sitten kun joutui nuhaisten lasten keskelle niin sai kaikki taudit mitä hoidossa oli liikkeellä. Eli toimisin toisen kanssa vähän enemmän maalaisjärjellä varustettuna:)
 
Aurora Vee
Eipä ole meidänkään kahden lapsen kanssa mietitty näitä pöpöasioita, vaan kaupungille ollaan lähdetty kun jaksetaan ja äidin kunto on kestänyt (kaksi keisarinleikkausta). Kolmannen syntyessä sisarukset ovat todennäköisesti tarhassa, josta kuljettavat kotiin kaikenlaista.

Jos ihan uutisissa varoitellaan epidemiasta, niin noudatan ohjeita ja pysytellään poissa paikoista joissa liikkuu paljon ihmisiä. Ja tietty normaalia käsihygieniaa harrastetaan meilläkin.
 

Yhteistyössä