Minkä ikäisenä ensimmäisen kerran mammografiaan?

• Viestiketjun aloittaja sad lady
  • Ensimmäinen viesti
sad lady
Olen 38-vuotias nainen, ei lapsia. Haluaisin tietää, että minkä ikäisenä aloitetaan käynnit mammografiassa, sillä rintasyöpähän voi tulla myös "nuorena"...? Gynekologini sanoi, ettei se rinnasta löytyvä kyhmy ole aina kova, se voi olla myös pehmeä, joka vaikeuttaa ainakin omaa tarkkailuani, sillä en pysty erottamaan rinnan pehmeästä massasta sinne kuulumatonta kudosta :(
Löytääkö lääkäri alkavan syövän pelkästään käsitutkimuksella vai tarvitaanko siinä kohtaa
nimenomaan mammografiaa? Sydämellinen kiitos kokemusta omaaville vastaajille etukäteen!

Röntgenhoitaja
Itse aloitin säännölliset tutkimukset 35-vuotiaana, parin-kolmen vuoden välein.

Yleinen suositus on aloittaa viimeistään 50-vuotiaana, mutta jos esim. lähisuvussa on rintasyöpää, olisi hyvä aloittaa juuri tuossa 35-v. tienoilla. Minä pidän 50-v aloitettavia tutkimuksia aika myöhäisenä ja sanoisin, että viimeistään nelikymppisenä olisi hyvä ottaa ainakin peruskuvat, joihin sitten myöhemmin voi verrata. Ja kun saa näistä peruskuvista normaalituloksen, on hyvä vaikka hoitajan tai lääkärin ohjauksessa silloin tunnustella rintansa ja oppia, miltä normaali tuntuu. Silloin huomaa helpommin, jos muutoksia tulee. Ja omatoimitutkimuksethan tehdään kerran kuukaudessa!

Lääkkärikään ei tunnustelemalla huomaa aivan alkuvaiheessa olevaa syöpää, ellie mitään pattia/kyhmyä/iho- tai nännimuutoksia ole.

lääkäriltä kuultua
Samaamieltä kuin edellinen, jolta tuli hyvä tietopaketti asiasta. Juuri näin on. Sen verran lisäisin, että 40-50v välisenä aikana kännattaa käydä 12v-18kk välein tutkimuksissa, sillä tuolloin alkanut syöpä leviää ja kasvaa nopeasti, koska solut ovat vielä suhteellisen nuoria.

tjwe
Mulle (32v) lääkäri sanoi äitini rintasyövän jälkeen, että kannattaa käydä ottamassa kuvat lähivuosina, jotta on sitten tarpeen vaatiessa kuvat terveistä rinnoista vertaamista varten.

jäitä hattuun
Mammografia on säteilyä eli sinänsä yksi syöpätekijäitsessään. Jos kuvauksissa alkaa ravata kerran per vuodessa 35-v. alkaen niin 50-v. on jo yli tusinan verran sädetystä eikä kaiketi enää ihmekään jos on jotakin sivuvaikutusta tälläkin seikalla olisi. Ultratutkimus on tässä mielessä vaarattomampi ja ymmärtääkseni tarkempikin. Kukaan lääkäri ei ole niin hyvä tutkimaan rintoja kuin asianomainen itse ja itse tietää parhaiten myös uusista epämääräisistä tuntemuksista yläkropassa rinnan seudulla, kuten vaikeus hengittää.

Röntgenhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja jäitä hattuun:
Mammografia on säteilyä eli sinänsä yksi syöpätekijäitsessään. Jos kuvauksissa alkaa ravata kerran per vuodessa 35-v. alkaen niin 50-v. on jo yli tusinan verran sädetystä eikä kaiketi enää ihmekään jos on jotakin sivuvaikutusta tälläkin seikalla olisi. Ultratutkimus on tässä mielessä vaarattomampi ja ymmärtääkseni tarkempikin. Kukaan lääkäri ei ole niin hyvä tutkimaan rintoja kuin asianomainen itse ja itse tietää parhaiten myös uusista epämääräisistä tuntemuksista yläkropassa rinnan seudulla, kuten vaikeus hengittää.
Ultraäänitutkimus ei korvaa vaan täydentää mammografiatutkimusta. Alle 30-v. se kuitenkin on ensisijainen tukimus, koska sen ikäisillä rintasyöpä on paljon harvinaisempi. Eikä tässä ketjussa kai kukaan suositellut kerran vuodessa tehtäviä tutkimuksia 35-v. alkaen.

Yhdestä kuvauksesta saatava säteilyannos on hyvin pieni. Keskimääräinen efektiivinen annos yhtä seulontamammografiatutkimusta kohti on noin 0,2 mSv, ja diagnostisessa kuvauksessa jonkin verran enemmän. Saat pelkästä luonnon taustasäteilystä noin 3,7 mSv vuodessa. Ja jos asut omakotitalossa, josa on korkea radonpitoisuus (kuten monilla alueilla Suomessa on) saat jopa 200 mSv vuodessa. Tai jos lennät kolme kertaa vaikkapa Thaimaahan, saat n. mammografiatutkimuksen verran säteilyä.

40+ rouva
Kävin muutama viikko sitten ensimmäisen kerran mammografiassa ja ultrassa ja uusi gyneni oli ihmeissään kun en ollut ennen käynyt. Passitti siis samantien tutkimuksiin. Omat rintani ovat sellaiset, että käsin tuntee kuulemma hyvin, mutta juuri sen vuoksi, että saadaan hyvät vertailukuvat jatkoa varten, niin viim 40v pitäisi käydä otattaan peruskuvat. Ja kun kuvista näkyy myös ne vaiheet, jolloin mahdollinen kasvain on vasta alkamassa tulla (eli ennen varsinaista kasvainta on suonissa pieniä verenpurkauksia ja muodostuu kalkkia) niin varsinkin vielä näin "nuorella" kuvien merkitys on suuri, kun rintasyöpä on usein nopeasti etenevää.

Gyne sanoi minulle, että seuraavan kerran puolentoista tai kahden vuoden päästä. Ja jos haluaa kunnon tutkimuksen, niin pelkät kuvat eivät riitä, vaan tarvitaan myös ultraaminen, jolloine sim kainaloiden imusolmukkeet tulee tarkastettua (eivät näy kuvissa). Säteilyä toki on, mutta kuten edellä jo todettiin, niin hyvin pientä.

ultrattu
Alkuperäinen kirjoittaja Röntgenhoitaja:
Ultraäänitutkimus ei korvaa vaan täydentää mammografiatutkimusta. Alle 30-v. se kuitenkin on ensisijainen tukimus, koska sen ikäisillä rintasyöpä on paljon harvinaisempi. Eikä tässä ketjussa kai kukaan suositellut kerran vuodessa tehtäviä tutkimuksia 35-v. alkaen.
Ja alta kolmekymppisillä rintakudos on niin tiivis (jos ei ole lapsia) ettei mammografia ole siksikään hyvä. Mulla oli lääkärin määräämä mammografia havaitsemaani kyhmyyn, joka vaihdettiin sitten toimenpiteeseen tullessani ulträäneksi, koska radiologi oli sitä mieltä ettei mammografiasta tulla hullua hurskaammaksi. Kyhmy oli onneksi vain rasvapatti.

nel-kyt 1
Mutta mitä tehdään niille, joiden rinnat ei vaan kertakaikkiaan lytisty
tuohon karmaisevaan mammografia-vehkeeseen ?
Pystytäänkö ultraamalla tutkimaan kuitenkin ?

Mulla on sellaiset pallo-rinnat, kerran elämässäni olen käynyt tuossa mammografiassa,
eikä kiitos enää ikinä, oli sellaista tuskaa kun kaksissa naisin hoitsut
likistivät koneeseen rintaa ...
Olen 3 lasta imettänyt , silti en ikipäivänä enää menis tuohon kidutukseen ,
rintani on aika tiivistä mallia pallo, liivien koko on nyt 70 FF/ G,
joten ihan pienistäkään ei ole nyt kyse.

Voiskohan tuohon ultraukseen päästä esim. yleisellä puolella jotenkin,
vai onko tarkoitettu vaan jo todetuille rintasyöpä-tapauksille ?

Dinnah
Itse sain lähetteen mammoon ja ultraan ennenkuin olin juuri täyttänyt 30v., syynä sisäänpäin kääntynyt nänni ja outo tunne. Ei tuntunut kovinkaan pahalle, lähinnä pelkäsin vain tuloksia, onneksi kaikki oli ok. Normaalistihan niin nuoret eivät pääse edes mammografiaan, mutta onneksi yksityisen puolen ihana lääkäri minut sine määräsi.

Yhteistyössä