Minkä ikäisen SAA jättää yönyli lapsenvahdiksi alle kouluikäisen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja "yks"
  • Ensimmäinen viesti
"yks"
Sanooko laki mitään tähän asiaan?
Täytyykö 'yöhoitajan' olla 18?

Meidän 16v (ja 14v yhdessä) haluais hoitaa meidän 3v ja 1v pikkuisia yhden yön yli, niin että me pääsisimme itse lomalle. Minä uskon että lapset pärjäis kotona hyvin. Isot ovat vastuullisia ja tottuneita hoitamaan.

Mutta mitää sanoo laki? Ja mitä sanoo sossu?

"strawberry"
Enkä mie näe tuossa mitään pahaa, kun on yks 16v teillä siellä kotona myös.

Minä oisin just rajaks heittäny 16v. ja ehkä alimmaiseks ikärajaks 15 jos on vaan hyvin kypsä ja vastuullinen. Mutta alle 15-vuotiaan en antais kyllä jäädä vaikka ois kuinka vastuullinen, on turhan lapsi vielä kantamaan sellasta vastuuta.

Sinähän ne omat lapses kasvatat, ei yhteiskunta tai sossu. :)

"strawberry"
[QUOTE="harmaa";28134848]että ryyppäämään pitäis päästä :D
Laki sanoo, alaikäinen ei ole vastuussa, joten mietippä mitä teet;)[/QUOTE]

Ei kai siinä sillon ole paljon lailla merkitystä tuollaisessa asiassa?

Kun vanhin kuitenkin jo 16v. niin eiköhän lapsen hoito suju, jos ovat oppineet sitä kotona näiden pienten kanssa ja osaavat olla näiden seurassa luotettavia, eivätkä RYYPISKELE.

"yks"
Ei oltais kyllä ryyppäämään menossa, ihan hotelliin nukkumaan..
Suurperheessä kun univelkaakin kertyy kiitettävästi ja viimeks ollaan oltu kahden poissa kotoa n. 4v sitten..

Meillä on 10 lasta, vain 2 vanhinta ja 2 nuorinta jäis kotiin, muut jaeltaisiin yökyliin kavereille..

"Myy"
Hmmm miksi jätätte kotiin lasten hoidettaviksi ne 2 nuorinta, eikö voisi laittaa heitä sukulaisille/ystäville hoitoon ja antaa 16 vuotiaan hoitaa vähän vanhempia lapsianne jos niitä kerta on? Itsehän sä omat lapset tunnet ja tiiät voiko jättää mutta ite en jättäis ainakaan 1 vuotiasta..

"viiraska"
No kyllähän MLL:n hoitajat kai voivat olla yön yli hoitajina, vaikka ovat 16+. Siihen rinnastaisin. Toisaalta olen kuullut, että JOS jotakin sattuu, kuten paikoin on sattunut, lastensuojelu on kiinnostunut jos ei ole ollut täysi-ikäistä kotona. Riippuu ehkä vähän kokonaisuudestakin. Voisihan 16-vuotiaalla hyvinkin olla jo omakin lapsi, josta vastuussa...

"yks"
Niin... lähinnä just mietin et jos vaikka naapuri ilmoittais sossuun, että täällä ei ole vanhemmat kotona ja lapset on keskenään, niin tulisko ongelmia?? Suomessa ei kai ole ihan selkeää lakia tästä asiasta.

Nuo nuorimmat olis helpoimmat vahdittavat teineille, isommat ei välttämättä tottele noita sisaruksiaan.

Isot pärjää kyllä päivällä mennen tullen noiden pienten kanssa, enkä nää mitään syytä miks he ei pärjäis yölläkin.
Esikoinen pyytää välillä pieniä viereensä yöksi ihan muuten vaan..

Sinänsä mä en usko että täällä olis sen suurempaa riskiä sattua mitään, kuin meidän kotona ollessa.. Lähinnä pelottaa et jos joudutaan johonkin sossun syyniin sit yhden lomayön takia, sitä en jaksais.

"huolestunut"
[QUOTE="Vieras";28135936]Tuohon voisi kyllä heittää perustelun mukaan.[/QUOTE]

Lapsen täytyy saada olla lapsi. Vanhempien asia on huolehtia lapsista, ei toisten lasten. 19v voi olla vielä melko ajattelematon ja vapaudenkaipuu voi olla suuri.

Mielestäni kysyjän 16v voi alkaa harjoitella kotihommia viemällä roskapussin ja täyttämällä tiskikoneen kerran pari viikossa. EI missään tapauksessa lastenhoitoa tuon ikäisille, EI.

[QUOTE="huolestunut";28135965]Lapsen täytyy saada olla lapsi. Vanhempien asia on huolehtia lapsista, ei toisten lasten. 19v voi olla vielä melko ajattelematon ja vapaudenkaipuu voi olla suuri.

Mielestäni kysyjän 16v voi alkaa harjoitella kotihommia viemällä roskapussin ja täyttämällä tiskikoneen kerran pari viikossa. EI missään tapauksessa lastenhoitoa tuon ikäisille, EI.[/QUOTE]

Ja näin niitä uusavuttomia syntyy! Ei hyvää päivää! Viedä roskapussin silloin tällöin! :O Kyllä 16-vuotias, joka on aivan normaalisti kehittynyt voi tehdä jo huomattavasti enemmän! Ja minä olin äiti ihan just täytettyäni 20 ja olin kyllä ihan valmis äidiksi!

[QUOTE="huolestunut";28135965]Lapsen täytyy saada olla lapsi. Vanhempien asia on huolehtia lapsista, ei toisten lasten. 19v voi olla vielä melko ajattelematon ja vapaudenkaipuu voi olla suuri.

Mielestäni kysyjän 16v voi alkaa harjoitella kotihommia viemällä roskapussin ja täyttämällä tiskikoneen kerran pari viikossa. EI missään tapauksessa lastenhoitoa tuon ikäisille, EI.[/QUOTE]
:LOL:

• Tykkää
Reactions: emmiina
sdfsdfsdsdfdf

Alkuperäiseen kysymykseen kantaa ottamatta; mun mielestä 6-vuotias voi alkaa harjoittelemaan kotitöitä viemällä roskat tai laittamalla tiskejä. Toki jos lapsella vakavia kehityksenviivästymiä voi vasta 16-v olla oikea ikä.

Ei helavata...:LOL:

Lady Gardenea

:D

"vieras"
On mulla sitten hyvin kehittynyt 4v kun osaa tyhjätä ja täyttää tiskikonetta.. ei tosin tee sitä yksin veitsien ym takia vielä, mutta 9 ja 10v sujuu jo tuokin. Ja mulla lapsenlikkoja 16-17-vuotiaita, tosin 1v jättäisin vasta 17v eteenpäin ikäselle.

-annukka
Jos 16v esim. mll:n kautta voi hoitaa lapsia yön yli, niin miksipä ei sisarus sitten. Itse ajattelisin, että 16v voi ottaa vastuun pienemmistä, mutta niin, että hänellä on mahdollisuus soittaa vaikka keskellä yötä vanhemmat tai vaikkapa naapurit paikalle apuun, jos todellinen hätä tulee. Esim. meillä 16v katsoo useinkin pikkusisariaan muutamia tunteja ja laittaa myös nukkumaankin (lasten suojelussa pitävät tätä hyvänä asiana). Mutta esim. ryyppäämään tai vieraalle paikkakunnalle ei mieheni kanssa lähdetä ilman, että olisi joku aikuinen meillä lapsenvahtina, koska silloin emme ole tarpeentullen valmiita viemaan lapsiamme esim. sairaalaan yms.

"Jep"

Ja 17v voi sitten alkaa opetella peruboiden kuorimista...

Kyllä se on kuule niin, että jos 16-vuotiaana alkaa opetella kotitöitä, niin se juna meni jo. Uusavuton tollo tulee ihan varmasti.

Ei oo totta!

Voi luoja, nyt tiedän mistä niitä uusavuttomia sikiää! Itse olen ollut lapsenvahtina YÖN yli naapurin vauvalle jo 12-vuotiaana monet kerrat! 17-vuotiaana muutin jo omaan kotiin! Meillä 4-vuotias jo toi omat astiat tiskikoneeseen ja auttaa siivouksessa mm. imuroi oman huoneensa. Lapset oppivat juuri sen verran vastuuta kun vanhemmat sitä antavat!!!!

MLL hoitajatkin tekevät lastenhoitotyötä jo 15-vuotiaina.

"sondersson"

Meillä vie 3- ja 5-vuotiaat roskia, täyttävät astianpesu- ja pyykkikonetta, imuroivat, pyyhkivät pöydän ja tietenkin keräävät lelut yms. Aika myöhässä ollaan jos tuollasta 16-vuotiaana aloitellaan.

Mutta toki lastenhoito on ihan eri juttu, vastuuta on niin paljon. Mun mielestä täysin persoonasta kiinni, ei kaikki ole siihen valmiita koskaan joten ikää on turha tuijottaa.

Yhteistyössä