Minkä ikäiselle sipulia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tämän takia en ole antanut alle vuoden ikäiselle.
Nitraatti voi muuttua elimistössä nitriitiksi, joka heikentää hemoglobiinin kykyä kuljettaa happea soluille. Nitraatti voi myös synnyttää mahalaukussa syöpää aiheuttavia nitrosoamiineja, mutta kasvisten runsas C-vitamiinipitoisuus estää nitrosoamiinien muodostumista. Kasvisten keittäminen sekä kuoriminen vähentävät niiden nitraattipitoisuutta."

Ei ainakaan meillä neuvolasta saatavassa vältettävien listassa ollut sipulia. Onhan sitä lasten ruuissakin ainakin 8kk-> Itse olen laittanut soseisiin sipulia, muistaakseni siinä ei nitriittiä ole.

Jos kypsentää hyvin, niin silloin haittaa ei ehkä ole niin paljon. Mutta itse olen pyrkinyt välttämään kokonaan. Sain neuvolasta vaaleansinisen(bona) ruokainfokirjasen, missä mainittiin tämä sipuli. Myös punajuuressa on samaa ainetta ja muistaakseni nauriissa ja lantussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nitraatti voi muuttua elimistössä nitriitiksi, joka heikentää hemoglobiinin kykyä kuljettaa happea soluille. Nitraatti voi myös synnyttää mahalaukussa syöpää aiheuttavia nitrosoamiineja, mutta kasvisten runsas C-vitamiinipitoisuus estää nitrosoamiinien muodostumista. Kasvisten keittäminen sekä kuoriminen vähentävät niiden nitraattipitoisuutta."

Ei tässä ainakaan mainita sipulia nitraatin lähteenä.
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10040;10090;10136;10140

En kyllä tarjoile lapsille raakaa sipulia (maun vuoksi) muutenkaan...

Mä aloin tekemään soseita vauvalle noin 6kk iässä ja heti lisäsin niihin sipulia makua antamaan... en edes ajatellut, että siitä voisi olla jotain haittaa! Myös valkosipulia olen pienissä määrissä silloin tällöin laittanut saman ikäisestä lähtien.

Mulla sama kirjanen eikä siinä lue sipulista mitään.
sivu23
"Älä anna vielä näitä ruokia.
Maito viili ja jogurtti sisältävät paljon tärkää ravintoa -varsinkin kalsiumia- jota luusto tarvitsee. Maito sisältää kuitenkin paljon enemmän proteiinia ja suolaa kuin lapsesi tarvitsee. Odota siksi 10-12 kuukauden ikään, ennen kuin annat lapselle lehmän maitoa juomaksi tai suurempia määriä viiliä tai jogurttia.
Odota myös yhden vuoden ikään, ennen kuin annant lapselle runsaasti nitraarria sisältäviä kasviksi, kuten pinaattia, punajuurta, lanttua, naurista, nokkosta tai kiinankaalia. Maapähkinöitä ja muita pähkinöitä ei myöskään tule antaa pienille lapsille mm. niiden hengitysteihin joutumisen vaaran vuoksi. Myös hunajan suhteen tulee odottaa, että lapsi on vuoden ikäinen, koska hunaja voi sisältää botulinumbakteerin itiöitä.
Älä lisää alle vuoden ikäisen lapsen ruokaan suolaa. Lapsen munuaiset eväit ole vielä tarpeeksi kehittyneet käsittelemään suolaa."

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

eihän sipulissa oo paljon nitraattia - punajuuressa, nokkosessa ja pinaatissa esim. on ja niitä yli vuoden ikäselle

ja ap:n kysymykseen vastauksena: Meil on kiinteet alotettu 6kk iässä ja siitä kun on saatu muutama kasvisvalikoimaan niin aika pian oon alkanu laittaa vähän sipulia kuin myös yrttimausteita
ilmavaivoja saattaa sipuli kuulemma joillekin aiheuttaa

Sorry, muistin ehkä väärin tuon tietolähteen, mutta jostaki luin kuitenkin. Nyt luin netistä, että sipuleissa nitraatin kertyminen on vähempää, kuin monissa muissa kasviksissa. Eli ei ole runsaasti, kuten esim pinaatissa ja punajuuressa.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä