Minkä ikäiselle olette vielä syöttänyt....

  • Viestiketjun aloittaja Mummy
  • Ensimmäinen viesti
Mummy
Siis minkä ikäistä olette syöttänyt? Meijän 3v on osannut jo pari vuotta syödä itse, mutta vieläkin pyytää että äiti antaa. Ja äiti on passannut, ettei jäisi liian vähälle huomiolle, kun on vauva tullut taloon. Pitäiskö vaan olla tiukkana? Pukemisessa sama juttu.
 
kite-kat
Minusta voit välillä ihan hyvin syöttä ja pukeakin 3 vuotiastasi... Uskoisin sen vain olevan huomion hakemista kun on vauvakin tullut kotiin... Minulle on sanottu neuvolassa suoraan kun vauva syntyy nuorimman ollessa 2 ja puol että pitää myös huomioida muut lapset ja taantumia voi tulla..
 
Liina72
Meidän 3v6kk syö pääsääntöisesti itse, joskus laiskottaa mutta silloin sovitaan että syö esim.5 lusikallista ja äiti rapaa loput. Pukemisessa myös aika laiska, mutta on sovittu että pukee ne, jotka osaa ja autan muut. Meillä myös tapahtui taantumista näissä asioissa kun kuopus syntyi.
 
kaiska78
2-vuotiaana on ollu melkeempä täysin syötettävä, 3-vuotiaanakin joudun usein syöttämään, kun aletaan syöntihommiin niin tyttö sanoo jo valmiiksi että "äiti syöttää".. no, jospa se joskus oppis syömään itekkin..
 
Ekaa lasta syötin 3 vee asti
Tokaa n. reilun vuoden
Kolmatta vuoden ja
Neljäs on syönyt jo yksi vuotiaasta itse!!! Hyvin menee ei paljon sottaa paitsi kun syö riisimuroja tai jugurttia tai muuta nestemäistä.

Ihan vauvasta on annettu jo lusikka omaankin käteen ja sillä ne on alkanut pikkuhiljaa itse sohimaan lautasta ja kastamaan lusikkaa ruokaan ja viemään suuhun.... Että pikkuhiljaa ovat oppineet
 
tuo syömään oppiminen riippuu varmaan ihan lapsesta ja siitä onko opettajia edellä! Esikko 2v. syö aika hyvin ite jos sille päälle sattuu ja riippuen mitä on lautasella! kaikki hyvä katoaa alta-aikayksikön.
 
Meillä esikoinen alkoi syödä itse 2-vuotiaana ja pukemisessa pitää auttaa vieläkin (nyt 3V), mutta lähinnä siksi ettei lapsen hermot kestä epäonnistumisia vaan lyö sitten läskiksi koko pukemisen - ajattelin ruveta kesällä ja kesän jälkeen pitämään tiukkaa linjaa ja autan vain kun olen itse sitä mieltä ettei lapsi pysty itse.
Kuopus on syönyt itse 1-vuotiaasta asti, eikä syö ollenkaan (edes nälkäisenä) jos minä tai joku muu yrittää syöttää - pukemisenkin tämä nyt 1v7kk ikäinen tyttö hoitaa mahd paljon itse minä lähinnä ohjailen ja suljen vetoketjut sekä käännän hatun vaivihkaa oikeinpäin. Kuopuksella onkin malttia pukea uudelleen ja uudelleen jos ei heti onnistu ja hän tykkää pukea myös leikeissään itselleen vaatteita joita löytää sohvalta,lattialta tai vaatekaapista (viimeisesta kyllä ilman lupaa)
myös esikoinen on tyttö, joten sukupuoli ei vaikuta näiden sisarusten erilaisuuteen. Jokainen lapsi oppii ajallaan, mutta toisilta pitää myös alkaa vaatimaan opettelemista - toiset lapset taas (kuten kuopukseni) vaativat itse että saavat opetella, eivätkä edes huoli apua. :whistle:
 
Meidän 2½-vuotias syö yleensä itse, ainakin silloin kun on kova nälkä. Nyt ajoittain iltapuurolla hakee vissiin huomiota sillä et ottaa muutaman lusikallisen ja odottaa että olen syöttänyt pikkusiskon ja sitten tokaisee "miä pien vauva, äiti syöttää". Pukeminenkin sujuu melko omatoimisesti.
 

Yhteistyössä