Meillä esikoinen alkoi syödä itse 2-vuotiaana ja pukemisessa pitää auttaa vieläkin (nyt 3V), mutta lähinnä siksi ettei lapsen hermot kestä epäonnistumisia vaan lyö sitten läskiksi koko pukemisen - ajattelin ruveta kesällä ja kesän jälkeen pitämään tiukkaa linjaa ja autan vain kun olen itse sitä mieltä ettei lapsi pysty itse.
Kuopus on syönyt itse 1-vuotiaasta asti, eikä syö ollenkaan (edes nälkäisenä) jos minä tai joku muu yrittää syöttää - pukemisenkin tämä nyt 1v7kk ikäinen tyttö hoitaa mahd paljon itse minä lähinnä ohjailen ja suljen vetoketjut sekä käännän hatun vaivihkaa oikeinpäin. Kuopuksella onkin malttia pukea uudelleen ja uudelleen jos ei heti onnistu ja hän tykkää pukea myös leikeissään itselleen vaatteita joita löytää sohvalta,lattialta tai vaatekaapista (viimeisesta kyllä ilman lupaa)
myös esikoinen on tyttö, joten sukupuoli ei vaikuta näiden sisarusten erilaisuuteen. Jokainen lapsi oppii ajallaan, mutta toisilta pitää myös alkaa vaatimaan opettelemista - toiset lapset taas (kuten kuopukseni) vaativat itse että saavat opetella, eivätkä edes huoli apua.