Minkä ikäiselle lapselle voi antaa sokeria?

  • Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti
Suzyanne
Olen Virossa viikon reissulla miehen ja pian 6 kk pojan kanssa. Hämmästyin kun huomasin että täällä myydään välipalajugurtteja joissa ikävuositus on 6 kk, ja niissä on ihan kamala määrä sokeria! :eek:

Eihän käsittääkseni ainakaan Suomessa suositella vielä tuon ikäiselle sokeripitoista ruokaa annettavaksi, vai olenko ihan väärässä? On täällä onneksi hedelmäsoseita tms., joissa ei ole sokeria, mm Hipp-merkkiset soseet on koostumukseltaan hyviä.
 
"Kaksi ensimmäistä vuotta ovat herkkää aikaa lapsen ruokatottumusten kehittymisen ja hampaiden terveyden kannalta. Vauvan ruokiin ei sokeria tarvita, koska useimmat marja- ja hedelmäsoseet ovat sellaisenaan makeita.

Jos sokeria sisältävää ruokaa joskus tarjotaan, se kannattaa tarjota mieluiten aterian tai välipalan yhteydessä."

(lähde: www.tampere.fi/tiedostot/5b7fW3e9r/vauvan_ruoka6_12_kk.pdf)
 
Suzyanne
Juu, eli siis ilmeisesti voi antaa pienissä määrin. Googlettamallakaan ei löytänyt tietoa kun yritin etsiä, olen luullut että sitä missään nimessä suositella alle 2-vuotiaille.

No, itse taidan kuitenkin antaa välipalaksi kuitenkin soseita joissa ei ole lisättyä sokera, esim. päärynä on tosi makeaa. Kyllä poika ehtii elämässään vielä sokeria popsia. =)
 

Yhteistyössä