Minkä ikäiselle lapselle sallit herkut?

Tuli tosta karkkiketjusta mieleen...

Minkä ikäiselle te olette ruvenneet sallimaan ruokavaliossa karkit, keksit, jätskin tai limpparin?

Olitteko päättäneet jo ennen lapsen syntymää, että ette anna herkkuja ennen jotakin tiettyä ikää?

Itse olen ajatellut, ettei lapsi saa sokeriherkkua ennen kahta vuotta, koska en tunne niiden kuuluvan niin pienen tasapainoiseen ruokavalioon. Ei oikeastaan muuta syytä tähän.
 
No en ajattele et karkit yms. nyt osa mitään ruokavaliota on, mut herkkupäivää vietetään kerran viikossa. Taidettiin alottaa kun poika oli 3v. Yleensä saa sillon tikkarin ja muumi xylitolkarkkeja. juniorlimua saa joskus kans herkkupäivänä mut ei aina. Keksejä on kyl syönyt jo aemmin mut ainoastaan juhlapäivinä.
 
"Viola"
Meillä ekan kerran sai 1v synttäreillä kakkua, sen jälkeen silloin tällöin saanut mehun,keksin, pullan, piirakkaa tms. Karkkia en ole antanut vielä ollenkaan. Poika on 2,5v.
 
"vieras"
Mä ajattelin ensin, että mahdollisimman pitkään pitäisin lapsen erossa sokerista. Mutta sittemmin olen tullut siihen tulokseen, että voisi olla rakentavampaa suhtautua herkkuihin neutraalimmin - siis ei tehdä niistä sen enempää jotain ihanaa tai kamalaa, vaan ihan vaan hetkellisiä, satunnaisia nautintoja.

Lapsi on nyt 1,5-vuotias. Alle 1v ei saanut mitään sokerista, ja 1v synttäreille tein empiirisen tutkimuksen nimissä tarjoilut kokonaan ilman lisättyä sokeria. Söi hedelmäsoseilla yms. ja makeutettua kakkua ja kuivatuilla hedelmillä ja ksylitolilla makeutettuja pikkuleipiä. Vähän aikaa sitten sai nenän eteensä ekaa kertaa lisättyä sokeria sisältävää ruokaa: söi puolikkaan pikkuleivän, ei maistanut porkkanakakkua.

Totaalikieltoon en siis (enää) pyri ihan siksi, että uskon sen pidemmällä tähtäimellä vain rakentavan epätervettä suhdetta herkkuihin, nostavan ne jalustalle. Mutta toisaalta toivon, ettei kukaan ole vähään aikaan tuolle mitään väriaine-lisäaine-sokeripommeja tunkemassa naamaan ainakaan suuremmissa määrin. Vaikka herkut "sallitaan", niin toivon ettei niitä esitetä niin että tässä nyt on näitä HERKKUJA ja näistä kuuluu TYKÄTÄ, vaan niin kuin tuo porkkanakakku ja keksi: tarjolla oli, ei juuri kiinnostanut.

Ainahan sitä toivoa saa... sukulaisjoulua odotellessa :D
 
"vieras"
kumpikin saanu keksejä ym siinä 6kk ja siitä sitten silloin tällöin muitakin herkkuja.. paha äiti..
Täällä toinen paha äiti. Kyllä meilläkin on jo aika pienestä annettu maistaa keksiä, jäätelöä, pullaa, kakkua. Mitä nyt on sattunut olemaan tarjolla, jos on käynyt vieraita tai ollaan oltu kylässä. En oikein tiedä, mitä haittaa tuosta olisi. Lapsille nyt ikää 4 ja 5.
 
"vieras"
Varmaan n1v ikäisestä alkaen on saanu herkkuja. Ei ole säännöllistä karkki/herkkupäivää tms mutta herkut on aina ruokailun yhteydessä,siis ei ylimääräsinä naposteluina,lohdukkeena tms. Lapsi on nyt 3v enkä näe mitään ongelmaa siinä että saa lähes päivittäin jotain herkkua: suklaavanukasta jälkiruoaksi,keksin tai pari välipalan ohella (kun aikuiset juo kahvia ja syö "pullaa"),kesällä saattoi jätski tai mehujää korvata välipalan jne. Lapsi ei ole tippaakaan pyöreä tms,hampaat hyvässä kunnossa jne.

Kaikkein vaikeinta mun on ymmärtää sellaisia vanhempia jotka itse herkuttelee päivittäin mutta kieltää lapsiltaan kaikki "lisätyn sokerin" yms pahuudet?? Tai sitten kun on sellasiakin jotka "ei anna koskaan karkkia" mutta nippanappa 1v vetelee maustettua jogurttia/viiliä joka päivä.
 
poikamme
on noin 2 v saanut jätskiä silloin tällöin ei useasti ja keksiä tai synttärikakkua synttäreillä (harvoin tilaisuuksia oli).

Karkkia ei olla ostettu hänelle kertaakaan kotiin, nyt syksyllä päiväkodissa 3 v 4 kk sai sielä karkkia (olemme sopineet että saa sama kuin muutkin lapset kun on synttäreitä). Alkoi kyselemään karkkipäivästä, mutta se jäi kertakyselyksi. Vastasin että äiti kertoo sitten kun sellainen alkaa. Eli vieläkin mennään ilman karkkia ja mittarissa nyt 3 v 5 kk, mutta kovasti olen harkinnut että pitäisikö alkaa ostamaan vaikka muumi ksylitolpastilleja, mutta kun ei niitä vingu niiin olen jättänyt vielä ostamatta. Yhtään vanukastakaan ei ole syönyt. Piparit seuvaava herkku uskoisin kun niitä teemme joulukuussa ellei ole pvkodissa synttäreitä.

Pillimehuja olemme valitettavan usein kesällä antaneet...niitä semperin ei trippejä tms.
Sitten keksin myös että on smoothieta pussiversiona eli niitä oli välipalajuomana.
Aina ulkona mukana on ollut myös herra hakkarais pastilli eli sellainen on välipalojen jälkeen annettu.
 
"Elämä on"
Siinä vaiheessa kun alkoi syödä samaa ruokaa kuin muutkin, oli sama tarjoilu myös "kahvipöydässä". Meillä on ollut suht helppo pitää homma kasassa, koska lapsi (nyt viiden) ei esim. syö karkkeja, vaikka kotona olisikin (äidin ne yleensä on...). Ei kuulemma välitä. Jätskistä tykkää ja kekseistä/pullasta. Herkut ajoitetaan jälkiruuaksi. En tiedä mikä olisi tilanne jos lapsi olisi hurjan perso makealle, kai sitten olisi joku karkkipäivä tms.
 
Se oli 1v synttärinä kun sai ekakerran keksiä, kakkua jne. Tosin ei osana ruokavaliota vaan lähinnä sellasena ekstraherkkuna joskus ja vähän. Kylässä rupesi saamaan pöydästä kahvitarjottavia jne. Ei tuo 5v vieläkään saa kun säädeltynä herkkuja.
 
kerran viikossa jotain pientä, esim keksiä, pullaa, ei koskaan limsaa tai karkkeja vielä, poika siis alle 2v. mummo ja pappa huolehtivat herkkutankkauksesta aina lapsen siellä ollessa ja mikäs siinä, se on heidän tehtävänsä. kotona ollaan sitten tarkempia.
 
"vieras"
Meillä 5v nyt saanut perjantait säännöllisiksi karkkipäiviksi. 3 vuotiaana ekan kerran ostin vartavasten hänelle jotain, harvoin ja satunnaisesti tosin. Sitä ennen herkkuja (=kakkua) maistanut vain synttäreillä.
 
"vieras"
Ekan lapsen kanssa olin tarkka hän sai herkkuja vasta pari vuotiaana ja karkkia vasta 2,5 vuotiaana. Pikkuveli oli vuoden vanha kun sai herkkuja ja karkkeja. Tää nuorin on saanut keksiä jo 6 kk vanhana ja karkkia varmaan vuoden vanhana kun salaa kävi hakemassa isoveljiltä (tai veljet taisivat hjänelle antaa) siitä lähtien on halunnut omat karkkipäiväkarkit. Meillä ei ole siitä huolimatta mitään ongelmaa sokerin kanssa, esim, rahkaan ja kiisseliin ei lisätä sokeria kun lapset ei tykkää makeasta. Syövät Karkkia, mutta tykkäävät kaikki sellaisista kiepeistä karkeista ( suklaata ja tofeeta eivät syö ollenkaan). Itse olen ajatellut et sokerista ei kannata tehdä liian kiellettyä kun sit se houkuttelee. Mieluummin opetan lapsille normaalia súhtautumista kaikkiin ruoka-aineisiin niin sokeriin kuin happamioin ja karvaisiin makuihin.
 
"Anne"
Mummihan antaa lapselle mitä vain kysymättä. Itse olen antanut keksejä/jätskiä jostain vuoden iästä jos on ollut juhlat tai jälkkäriksi jätskiä. Limskaa en anna ollenkaan vieläkään, lapsi on 3,5vuotias. Karkkia olen antanut satunnaisesti jos joku on tuonut niitä lapselle. Ensimmäisen karkkipussin ostin hänelle puolitoista kuukautta sitten, vieläkin on kaapissa niitä pari.

Meillä ei ole, eikä tule olemaan karkki päivää. Enkä aijo ostaa karkkia palkinnoksi mistään. Olisi suotavaa, jos lapsi oppisi että karkkia voi syödä milloin vain, eikä silloin tarvitse syödä koko pussia kerrallaan kiireellä vaan voi ottaa pari silloin tällöin.

Meillä on aika helppoa pysyä eroa karkeista ja muista herkuista kun niitä ei juuri kotona syödä, vanhemmat ei syö karkkeja, keksejä ei osteta ellei ole synttärit, jätskiä on joskus.
 
"Vieras"
No jos ei niitä vauvojen naksuja ja keksejä, rusinoita yms. lasketa, niin 1v synttäreillä ovat saaneet ja varmaan aiemminkin maistaa jotain jätskiä.
Ton 1v jälkeen ovat saanet esim. kahvipöydässä keksin tai pienen palan pullaa. Esikoinen söi karkkia ekan kerran vajaa 3v.nä, pienempi maistois silloin myös ja oli reilun vuoden. Aika vaikeaa on pienempiä sisaruksia pitää herkuttomina, kun tietty haluavat kaikkea mitä isommatkin.

Meillä syödään herkkuja silloin kun siihen on joku syy, eli joku kylässä tms. en silloin ole kovin tarkka. 3v saa lauantaisin kauppareissulla tikkarin tai lakun, pienempi vielä tyytynyt hedelmäpatukkoihin tuolla reissulla.
 
"Anne"
[QUOTE="Hmm";27450325]Noh mitäs tykkäätte, kun ystäväni antaa 4kk vanhalle jogurttia? Vähän olin huuli pyöreenä..[/QUOTE]

Eiköhän sekin ole ihan ok jos on niitä vauvojen jogurtteja.
 
"hmmm"
[QUOTE="Hmm";27450325]Noh mitäs tykkäätte, kun ystäväni antaa 4kk vanhalle jogurttia? Vähän olin huuli pyöreenä..[/QUOTE]

tässä on mun mielestä se maito pahempi juttu kuin sokeri.
 

Yhteistyössä