Minkä ikäinen lapsi tajuaa kiellon?

  • Viestiketjun aloittaja Sarjatulta
  • Ensimmäinen viesti
Sarjatulta
Kun tossa yks ilta tutun 1v9kk ikäinen lapsi nipisteli pikkuveljeään. Äitinsä kielsi huutamalla, mutta kun lapsi ei tajunnu totella heti, niin äitipä otti ja nipisti poskesta ja lujasti! Punaset jälet jäi pikkuposkeen...

Ajattelin vaan, että minkä ikäisenä lapset oppii tajuamaan kiellon ja noudattamaan sääntöjä? Ei kait ihan noin aikaisin? Ja oppiiko tuolla tavalla että nipistäminen on kiellettyä, jos sitten äitikin nipistää?

Kertokaapa tietämättömälle torspolle..
 
siinä 8-10kkn iässä meillä on alkanut "ei"-sana tehota, kun pienet on lähteneet liikkeelle ja tupanneet kukkapurkkeihin ja muualle =) tosi pian ovat oppineet, kun sen rauhallisesti tekee selväksi, mitä se ei tarkoittaa =)
 
kyllä yksivuotias ymmärtää silloin kun haluaa..esim. meidän yksivyotias jos on päättänytvaikka lähteä puistosta omalleretkeellen..niin kun huudat että ei sa mennä ,takasin..aktsoo taakseen aj hymyilee aj ajtkaa matkaa!
välillä ei kyllä oikeasti ymmärrä pelkästää n jos sanallisesti keiltää mutta silloin pitääkin mennä hakemaan pois ja sanoa ei ..ja vaikka kuinka monta kertaa uudestaan..! tuon äidinkin olisi minun mielestäni pitänyt mennä hakemaan lapsi pois jo jos ensimmäinen kerta pelkkää sanllista keiloa ei mene perille!
mutta miten lapsi voi oppia että nipistäminen on häneltä kielletty muta äiti saa tehdä niin!
 
PahaSilmä
Jaa-a. ymmärtää toki kiellon, mutta lapsi ei tottele kieltoja ilman perusteluja. Ja kauhean pienelle lapselle on vaikea perustella, koska se ei vielä ymmärrä mitään jos-juttuja. se voi vaan ihmetellä, et miks äiti mua nipisti ja satutti, se kun ei ymmärrä, että toista sattuu, kun hän nipistää, kun häntä itseään se ei satu.

Sen reaktion lapsi ymmärtää, että kun toinen kiljasee, niin se on lapsesta vaan hauska juttu, että ahaa, kun mä nipistän, niin toi alkaa kiljua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 14:22 PahaSilmä kirjoitti:
Jaa-a. ymmärtää toki kiellon, mutta lapsi ei tottele kieltoja ilman perusteluja. Ja kauhean pienelle lapselle on vaikea perustella, koska se ei vielä ymmärrä mitään jos-juttuja. se voi vaan ihmetellä, et miks äiti mua nipisti ja satutti, se kun ei ymmärrä, että toista sattuu, kun hän nipistää, kun häntä itseään se ei satu.

Sen reaktion lapsi ymmärtää, että kun toinen kiljasee, niin se on lapsesta vaan hauska juttu, että ahaa, kun mä nipistän, niin toi alkaa kiljua.
Ei vaan pitää totella ilman perusteluja. Jos lapselle kiljaisee EI SAA MENNÄ niin onhan se toteltava ilman että perustelee, koska siinä vaiheessa on jo saattanut jäädä esim auton alle.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 14:18 sarjatulta kirjoitti:
Ai että yksivuotiaan pitäisi tajuta jo? Onkohan sitten kaikki ihan ok tuolla lapsella kun ei totellu vaan nipisteli uudestaan?
Joo mutta koettelee omia rajojaan eli siitä se ettei usko välttämättä vaikka jo tajuaa.
 
PahaSilmä
Ei kukaan tottele ilman pesurteluja. Tosin jos äiti huutaa hätääntyneenä ei saa mennä, niin yleensä lapsi pysähtyy, jos tajuaa, että on tosi kyseessä.

Mitä enemmän perusteettomasti kielletään ja vielä rankaistaan päälle, niin sitä enemmän ohjeet kaikuu kuuroille korville. :D
 
reilu vuosikasta ollaan alettu jo komenteleen ja ymmärsi välillä ja joskus ei...

täytyy myöntää että sillon kun oli pienempi eik tahtonut ymmärtää sitä että jotain ei saa tehdä kun se sattuu niin sanoin että äiti nipistää tai tukistaa myös että ymmärrät että sattuu ja sitten hiukan nippasin että lapsikin tunsi sen...sen jälkeen meni paremmin päähän että jokin asia oikeesti sattuu ja jos kielletään niin sillon niin ei tehdä.
tiedän kyllä että se varmaanki lasketaan lapsen "pahoinpitelyksi" mutta milläs muulla sen sai sillon loppumaan kun lapsi ei asiaa ymmärtänyt.


nykyään kun tuo tulee kuristaa kaulasta ja se sattuu varsinki sillon tosi paljon kun ei ole kynsiä sanu leikattua niin kiellän ja sanon että kurista itteens kaulasta niin se lopettaa ja kuristaa itteensä ja sillon huomaa että se sattuu ja lopettaa siihen...tai tukistaa muita niin sanon että tukista itseäs ja toinen menee senki tekemään...eli en itse enää "näytä" että joku sattuu vaan käsken tehdä itselleen saman jolon sen huomaa.
tiedä vaikka tuosta tulis jonku sortin masokisti tai jotai :whistle:
 
Pyrystiina harmaana
Ymmärtäminen ja totteleminen on kaksi täysin eri asiaa. Meidän kuopus nyt reilu 1v tottelee paremmin kuin esikoinen 2v uhmassa. Meillä kieltoja alettiin noudattaa siinä vaiheessa, kun päässä alkoi olemaan sen verran järkeä että tajuttiin miksi asioista kiellettiin. Perustelut oli varsin tärkeitä. Edelleen testailee rajojaan ja minusta sekin on täysin normaalia. Lapsen luonnekin vaikuttaa hyvin paljon siihen tottelemiseen. Fyysistä rankaisua en pidä oikeana keinona.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 14:42 vinci kirjoitti:
nykyään kun tuo tulee kuristaa kaulasta ja se sattuu varsinki sillon tosi paljon kun ei ole kynsiä sanu leikattua niin kiellän ja sanon että kurista itteens kaulasta niin se lopettaa ja kuristaa itteensä ja sillon huomaa että se sattuu ja lopettaa siihen...tai tukistaa muita niin sanon että tukista itseäs ja toinen menee senki tekemään...eli en itse enää "näytä" että joku sattuu vaan käsken tehdä itselleen saman jolon sen huomaa.
tiedä vaikka tuosta tulis jonku sortin masokisti tai jotai :whistle:
Mitäs jos lapsi ei ymmärräkään lopettaa tukistamista tms ja edelleen jatkaa?

Tai jos lapsi puree/nipistää toisia ja ei lopeta vaikka häntä purtaisiin/nipistettäisiin?
 
No lapset nyt ymmärtää kieltoja vaihtelevasti, ymmärtävät kun haluavat ymmärtää tuonikäiset. periaatteessa 1v varmaan tajuaa, mitä ei tarkottaa. Sit vielä kaikki uhmaamiset ja muut siihen...Mutta tuo nipistäminen poskesta nyt on sanonko mitä :x
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 14:17 Männynkäpy kirjoitti:
No on vähän varmaan lapsi ihmeissään jos äiti sanoo että ei saa nipistää ja sitte itse nipistää.. :eek:

no tälle täysi peesi! vanhemmat kieltää jotain tekemästä ja kun ei totella tekee itse juuri niinkuin kielsi, ei ihme ettei lapsi ymmärrä EI-sanan merkitystä :/ kyllä meillä alle 1-vuotiaana tajusi mitä ei tarkoittaa, aina ei tietysti haluta totella, varsinkin nyt kun uhmaa pukkaa..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 14:14 nytkypylly kirjoitti:
siinä 8-10kkn iässä meillä on alkanut "ei"-sana tehota, kun pienet on lähteneet liikkeelle ja tupanneet kukkapurkkeihin ja muualle =) tosi pian ovat oppineet, kun sen rauhallisesti tekee selväksi, mitä se ei tarkoittaa =)
Meillä juuri samanikäinen kolmas lapsi tällä hetkellä ja äidin "ei-huuto" tehoaa jo kummasti asioihin. Suu kääntyy väärinpäin kiellon jälkeen, joten ainakin jossain määrin tajuaa mitä se tarkoittaa. Joskus olen suuhun hellästi napsauttanut, jos suuhun meinaa mennä väärät asiat.....
 

Yhteistyössä