Minkä alan yritys kannattaa perustaa?

  • Viestiketjun aloittaja Jos ei osaa mitään
  • Ensimmäinen viesti
Jos ei osaa mitään
Eli millä alalla perusterve generalisti voisi saada mukavan keskituloisen tienestin ilman alan aiempaa kokemusta ?

Olen siis kurkkuani myöten täynnä pätkähommia, koulutukseltani humanisti ja tradenomi, sosiaalisilta taidoiltani asiakeskeinen ihmisvihaaja - työskentelytavoiltani ihan varmasti tehokas, aikaansaava ja looginen tyyppi. Aiempaa kokemusta mulla on konttorihommoista ja hotelli & ravintola-alalta.

Vituttaa vaan koko työelämä niin raskaasti, että mieluummin alan vaikka matalapalkkayrittäjäksi kuin jatkan toisten palveluksessa kärvistelyä.
 
,.,.,.
No kieliä kyllä osaan ja kavereille olen joskus käännöksiä tehnytkin, mutta mun mielestä on parempi että niitäkin hommia tekee joku joka niitä paremmin osaa.

Itse mietin jotain kotipizzaa tms. franchise puljua. Voiko sellaisen perustaa jos ei ole alan koulutusta? Siivotakin vaikka voisin - ihan vaan anything goes jotta ei taas joudu uuteen pätkätyöhelvettiin.

Hitottaa kun pistää kaiken osaamisensa peliin - ja saa aina lähteä heti ekana kun tilauskanta hiukan romahtaa. Ihan varmaan syynä on se, että en juurikaan saa työpaikalla kavereita, kun en jaksa jutella turhia - vielä vähemmän mielistellä.
 
"vieras."
Miten ihmeessä kuvittelet, että yrittäjänä "mielistelyn" määrä olisi vähäisempi? Asiakas voi heivata sinut ja palvelusi vielä huomattavasti helpommin, kuin työnantaja. Joten kyllä ihmisten kanssa on parempi tulla toimeen, perustaa sitten minkä tahansa yrityksen.
 
,.,.,.
Eihän asiakaspalvelu mitään mielistelyä ole. Ei mulla mitään ongelmaa ole normaalin asiakaspalvelun suhteen.

Mulla on ongelma sellaisten tilanteiden kanssa kuin esim. nykyinen pomoni veti herneet nenään kun sanoin että mun on vaikea kestää anoppiani kun hän puhuu niin paljon. Pomoni ei ole anoppini - mutta veti herneet nenään, koska myös hän puhuu paljon.

Mielistelyä olisi ollut tuossa tilanteessa alkaa oikomaan jotain että mutta sinun puheisssasihan on aina pää ja häntä (vaikka ei ole).
 
"vieras."
Miksi ihmeessä olet haukkunut anoppiasi pomollesi? Jotenkin vielä ymmärtäisi, jos tuollaisesta avautuu parhaalle kaverille (ei selän takana haukkuminen tietty koskaan kaunis tapa ole), mutta että pomolle. Ja sinä väität, ettet jaksa turhia jutella. Ei kyllä paljon turhempaa jutunaihetta voisi työpaikalla olla, kuin oma anoppi...
 
Siivooja.
Kotiapu (ostoksilla käynti, lumenluonti, lamppujen vaihto ym esim vanhuksille).
Kääntäjä.
Kahvila/kioskiyrittäjä.
Torimyyjä tai "konsepti"myyjä (esim Mary Kay)

Tai ala viljelemään luomu maa-artisokkia, sillä voi lyödä rahoiksi :)
 
klgd
Toi sun kotipizza-idea ei hassumpi, mutta yhdistäpä siihen joku erikoisuus. Tai ala kotiinkuljettaa jotain muuta. Aika monesti olisin voinut maksaa siitä, että joku ois tuonut mulle karkkia ja kaljaa kotiovelle. Pizzaakin tilatessa heitän usein läpällä, että käykääpä kaupassa samalla ja tuokaa pari tuotetta.
 
Koulutettu kääntäjä
4eliveto: Onko kääntäminen mielestäsi jotain, mitä voi tehdä jos ei oikeastaan osaa mitään? Otapa vaikka netistä joku uutisteksti ja ala kääntää - voin arvostella tuloksen ihan ilmaiseksi.
 
"4eliveto: Onko kääntäminen mielestäsi jotain, mitä voi tehdä jos ei oikeastaan osaa mitään? Otapa vaikka netistä joku uutisteksti ja ala kääntää - voin arvostella tuloksen ihan ilmaiseksi."

Tietty riippuu tekstistä, eli jos on teknistä sanastoa tai tietyn alan sanastoa niin ei varmaan onnistu. Mutta jos olet varttunut täysin kaksikielisessä perheessä ja molemmat kielet ovat ikään kuin äidinkieliä, niin väitän että jotain perustekstejä pystyy kääntämään helpostikin.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä