minkä vuoden verotuksen mukaan laskevat äitiyspäivärahan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippäloma mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippäloma mielessä

Vieras
Eli siis äitiyslomalle olisin jäämässä marras-joulukuun vaihteessa, jos kaikki menee hyvin ja mietin että minkä verotuksen mukaan äitiyspäiväraha maketaan vuoden 2010, joka juuri postiluukusta on tullut vai vuoden 2009?
Yritän laskeskella että jos palkkatulot puolelta vuodelta ennen äippälomalle jääntiä ei oo yli 20% isommat kuin verotuksessa ottaisin rennosti ja tekisin 30h työviikkoa.
Viimeksi jäin äitiyslomalle syyskuun lopussa ja tuolloin rahat laskettiin vuoden 2006 verotuksen mukaan, mutta nyt kun katselen Kelan äitiysrahapäätöstä ja vuoden 2006 verotuspäätöstä ei mistään löydy sitä tuloa jonka mukaan ovat päivärahan laskeneet!?

[QUOTE="gen";23644234]Tänä vuonna saat 2009 vuoden tulojen mukaan.[/QUOTE]

Ok. Osaatko vielä sanoa, että mihin summaan minun täytyy lisätä se +20%? Verotettavat ansiotulot valitonverotuksessa, verotettavat ansiotulot kunnallisverotuksessa vai puhdas ansiotulo ja puhdas pääomatulo yhteensä? Vaiko se etusivulla olevaan ansiotulot palkat ja luontoisedut summaan?

piti luntata kelan sivuilta
"Verovuoden työtulo tarkoittaa palkansaajalla sitä ansiotuloa, josta on jo vähennetty kaikki verotuksessa hyväksytyt vähennykset, esimerkiksi:
tulonhankkimiskulut (tulonhankkimisvähennys)
työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksu
omavastuun jälkeen hyväksytyt matkakulut
ay- tai työttömyyskassan jäsenmaksu
"

Eli siis tuohon mistä on vehennykset tehty. Matkakuluja ei kannata laskea mukaan koska sehän silloin pienentää rahaa. Ja periaatteessa ei oo väliä mistä summasta noi laskee koska noi kaikki on tietty % kokonaismäärästä... Mutta siis niistä lasketaan mistä on vähennykset tehty

Mulla oli 2009 vuonna verotettavat tulot 18600 euroa koko vuonna kun olin äitiyslomalla, hoitovapaalla yms. Nyt tänä vuonna puolessa vuodessa pelkkä peruspalkka ilman henk.koht lisää 13600 ilman että vähennetty mitään. Olen sata varma että, jollain keinoa ne saa laskettua sen niin että saan äitiyspäivärahat tuon vuoden 2009 työtulon mukaan. ARGH!

No mulla jäi just tuollon viime äitiyslomalla sadasta eurosta kiinni että olisin saanut työolojen mukaan. Vähänkö otti päähän että ekaa kertaa elämässäni pyysin jonkun juhlapyhän vapaaksi ja lisissä menetin sen 100euroa!

Mutta joo laskin kyllä että jos vuositulot 2009 +20% tekisi 22300 ja tuo mun palkka x2 tekee 27200 eli pitäshän se riittää. Tietty tuosta palkasta menee enemmän vähennyksiä kuin kelan maksamista tuista... että miten se sitten mahtaakaan vaikuttaa...

Kaikesta sitä pitää stressiä ottaa

mutta jos siihen tulleeseen veroehdotukseen ei ole mitään korjattavaa, voiko sen mukaan saada äitiyspvärahan. Siis esim käyttää nyt tullutta veroehdotusta kun laskettu aika on syksyllä.

Uusimmat

Yhteistyössä