Minkä verran vauvan kuuluu painaa, kun meneillään on rv 38? (olen menossa painoarvioon mahd. käynnistyksen vuoksi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli mulla on raskausdiabetes ja siitä johtuen vauva saattaa kasvaa liian isoksi jotta voi syntyä normaaliteitse la:na tai mahdollisesti jopa yliaikaisena.

Mulla on tänään viikkoja tasan 38 ja olen menossa ultraan jossa on tarkoitus arvioidan vauvan kokoa ja pohtia sitten mahdollista käynnistystä.

Esikko: 3585g, synt. käynnistettynä pre-eklampsian ja yliakaisuuden vuoksi 41+3

Kakkonen: 3330g, spontaani synnytys 39+4 (painoarvio viikolla 38 rd-n vuoksi 3,7-3,8kg, ei lähdetty näillä tiedoin käynnistämään)

Eli ainakaan viimeksi ei käynnistykseen lähdetty, kun painoarvio oli viikolla 38 3,7-3,8 kg. Mikä mahtaa olla se paino, jonka kohdalla käynnistetään vai onko se monen tekijän summa?

riippuu monesta eri tekijästä. esim mulla ei käynnistetty vaikka vauvan arvioitu paino oli 4,5 kg (oli sitten reippaasti yli 5 kiloinen ) seuraava käynnistettiin koska edellinen oli niin iso mutta käynnistys tapahtui 4 päivää lasketunajan jälkeen.

Kai se on monen tekijän summa, katsotaan painoa suhteessa viikkoihin, ja lapsen hyvinvointia arvioidaan sykkeiden, lapsiveden määrän ym. perusteella.

Mulla alettiin käynnistetämään rv 36+5, kun painoarvio oli siinä vaiheessa jo 3,8 kg. Lapsivesipunktio tehtiin ensin keuhkojen kypsyyden tarkistamiseksi. Ei olis voinut odottaa täysiaikaiseksi, olis kasvanut varmasti liian suureksi. Mulla tyypin 1 diabetes taustalla.

mulla oli painoarvio rv 39 3920g mutta ei kännistetty kun kuulemma kohta kuitenkin syntyy paikat kypsät jne....

Mulla oli viikko sitten auki sormelle (ollut jo monta viikkoa) ja kaulaa ihan kai kunnolla vielä jälellä. Vauvan pää oli kuitenkin vihdoinkin alhaalla, joskaan ei kuitenkaan ymmärtääkseni vielä kiinnittynyt.

Eli mulla ei ole kyllä merkkejä siitä, että synnytys olisi lähellä. Toki tänään saan taas uudemmat tiedot, jos vaikka jotain olisi tapahtunut :)

Monen tekijän summa.
Ei se lapsen koko yksin,kuopus syntyi rv41 ja painoi 4900g ja oli 54cm pitkä.Käynnistyksestä ei puhuttu missään vaiheessa vaikka todettu että iso on.

Alkuperäinen kirjoittaja sr:
riippuu monesta eri tekijästä. esim mulla ei käynnistetty vaikka vauvan arvioitu paino oli 4,5 kg (oli sitten reippaasti yli 5 kiloinen ) seuraava käynnistettiin koska edellinen oli niin iso mutta käynnistys tapahtui 4 päivää lasketunajan jälkeen.

:o herttileijaa...aikamoista.

Alkuperäinen kirjoittaja hhh:
Kai se on monen tekijän summa, katsotaan painoa suhteessa viikkoihin, ja lapsen hyvinvointia arvioidaan sykkeiden, lapsiveden määrän ym. perusteella.

Mulla alettiin käynnistetämään rv 36+5, kun painoarvio oli siinä vaiheessa jo 3,8 kg. Lapsivesipunktio tehtiin ensin keuhkojen kypsyyden tarkistamiseksi. Ei olis voinut odottaa täysiaikaiseksi, olis kasvanut varmasti liian suureksi. Mulla tyypin 1 diabetes taustalla.

Paljonko se vauva ihan viimeisillä viikoilla ottaa painoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Monen tekijän summa.
Ei se lapsen koko yksin,kuopus syntyi rv41 ja painoi 4900g ja oli 54cm pitkä.Käynnistyksestä ei puhuttu missään vaiheessa vaikka todettu että iso on.

Ok...eli ei ole tosiaan mitään selvää "juttua" mikä sen mahdollisen käynnistyksen määritttelisi.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja hhh:

Paljonko se vauva ihan viimeisillä viikoilla ottaa painoa?

Lapsi syntyi lopulta rv 37+2 ja painoi 4080g. Muistaakseni rv 35 painoarvio oli n. 3,6 kg, eli parisataa grammaa viikossa tuli tuon mukaan (jos arviot olivat kohdillaan). Kasvoi koko raskauden ajan tasaisesti yläkäyrällä.

Yhteistyössä