Minkä verran vaatteita vauva tarvitsee?

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36
Sarjassa tyhmät kysymykset:

Minkä verran tarvii vaatteita olla vauvalle? Kesäkuussa la. Paljon oon hommannu käytettynä ja lisää saadaa varmaan lahjoina. Aattelin tehä joku päivä inventaarion ja vähän laskea minkä verran mitäki on, mut oikeestaa ei oo hajuukaa paljon pitäis olla. Minkä verran menee päivässä? Minkä verran mitäki kokoa pitäs olla?

Lisäkymysys niille jotka sattuu tietämään: aijon käyttää taskuvaippoja, minkä verran niitä tarviin? (joo, ja tiedän et villapöksyt olis paremmat alussa jne. MUT EN OSAA KUTOA! *patoutuma :ashamed: *)

Kiitos näin etukäteen!

Minusta on tosi tärkeää, että äiti neuloo omin käsin jotain pienokaiselleen. Siitä jää hyvä muisto, ja lapsi isonakin muistaa kuinka lämpimästi äiti häntä toivoi ja odotti.

Poika syntyi kesäkuussa 2006 ja oli iso syntyessään. 56cm vaatteet jäi ekan kuukauden jälkeen pineks, 62cm sopi n.3kk asti. Aika paljon meillä oli bodeja ja housuja mut sit tuli kuumat ilmat ja suurin osa jäi käyttämättä. Ihan lyhythihaisilla pärjäsi. Bodeja meni muutama päivässä jos vaihtoi heti isojen puklujen jälkeen. Housut likaantui vähän hitaammin(paitsi jos tuli iso kakka).

Ihan pieniä ei kannata hirveesti ostaa, ne menee kummiskin pieneks ja me ainakin saatiin sukulaisilta paljon pieniä sinisiä vaatteita lahjaks. Vasta koko 68cm oli pitempään käytössä, poika kasvoi aika hurjaa vauhtia. Liian vähän meillä oli kuitenkin lyhythihaisia bodeja.

Vaipoista en voi sanoa mitään kun käytetään kertiksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on tosi tärkeää, että äiti neuloo omin käsin jotain pienokaiselleen. Siitä jää hyvä muisto, ja lapsi isonakin muistaa kuinka lämpimästi äiti häntä toivoi ja odotti.

Suolaa haavoihin vaan! :kieh: Kovasti tässä yritän tilkkutäkkiä kutoa, mut kaikki palat on ihan vinksallaan ja eri kokosia, vaikka kuinka yritän olla tarkka ja tehä koko ajan samalla lailla/yhtä piukkaa. Ei suju, ni ei suju. Omella osaan, mut kutoa en. Piste. Eikä mun omakaan äiti ikinä mulle mitään oo kutonu.

No just... kaikki ei ehkä vaan osaa neuloa!!!

(paitsi et mä kyl neuloin vauvalle peiton)

Alkuperäinen kirjoittaja Sonica:

No just... kaikki ei ehkä vaan osaa neuloa!!!

(paitsi et mä kyl neuloin vauvalle peiton)

Hyvänen aika, eihän kukaan osaa neuloa jos ei opettele! Minä en kyllä kehtaisi huutiksesta villahousuja omalle pienokaiselleni ostaa.

No sehän riippuu siitä, kuinka ahkera on pesemään pyykkiä. Kyllä bodeja voi mennä pari kolme päivässä likaiseksi, housut olen vaihtanut parin päivän välein, jos ei ihmeellistä ole sattunut. Harsoja menee paljon puklu/kuolaliinoina ja hoitopöydällä kakkapyyhkeenä. Meillä on niitä kymmenkunta, ja ainakin jos vaippoinakin käyttää niin saa olla vähintään tuplamäärä. Voi ostaa vaikka erivärisiä pukluliinakäyttöön ja perusvalkoisia vaippakäyttöön, jos haluaa, että pysyvät erillään.

Kesävauvalle et minusta tarvi pienempää toppahaalaria, vaan jos otat äp:n, sen haalari menee jo hyvin seuraavana talvena.

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Kiitos Sonica!

Mut olisko mitään määriä, tyyliin niin-j- niin monta kappaletta sitä-ja-sitä vaatetta?

56cm bodeja meillä tai olla 10, lyhythihaisia oli vaan 3.
56cm housuja oli suunnilleen sama määrä.
Muutama yöpuku,sukkia varmaan 8 paria, ei ollenkaan college-paitoja(minusta ne on epäkäytänöllisiä pienellä)

62cm bodeja tais olla kans se 10, lyhythihaisia 5 (liian vähän minusta)
62cm housuja sama määrä kuin bodeja, yökkäreitä jokunen, samoin sukkia. T-paitoja tai olla kans jonkun verran, mut en tykänny kun nousi koko ajan korviin...

Sit 68cm koosta alkaen vaatteiden määrä on ollut aika hurjaa, ihan liikaa tuli ostettua...

*muoks* yks 62cm verkkapukukin oli =)

Kiitos Sonica!

Mut olisko mitään määriä, tyyliin niin-ja-niin monta kappaletta sitä-ja-sitä vaatetta?

Riippuu siitä minkälaisista tykkäät. Meillä esim. potkareita ei käytetty yhtään, ne oli hankalia. Puolipotkareita ja housuja oli yhteensä n. 10 jokaista kokoa, bodyja ehkä 10-15 koska vauva pulautteli usein. T-paitoja ei ollut pienempiä kokoja yhtään, villanuttuja ei tarvittu, koska vauva syntyi keväällä.

Meillä oli suurinpiirtein 56cm vaatteita 10kpl bodyä ja puolipotkareita sekä yöksi potkupukuja 5. Sitten muutamia 60cm, joita vauva alkoi käyttää noin kuukauden iässä noiden pienempien lisäksi. Siis alkuunsa, pianhan ne vaatevarastot kasvavat... Mä käytin vauvalla vaan puolipotkareita ja bodeja, en esim tavallisia paitoja ollenkaan. Hyvin riittivät ja vuvan vaatetta pesin parin päivän välein. Tuntuu että pienemmälläkin määrällä olis pärjänny, mut kiva ettei tartte kauheesti pyykätä.

Meillä vauva ei paljoo pulautellu, jos ois pulautellu niin vaatetta varmaan ois menny enemmän.

Tämä ei nyt vastaa kysymykseen, mutta villahousuja saa myös ostettuna esim. ruskovillalta tai tsi-pöksyjä huutiksesta (ovat tosi edullisiakin monesti). Ja neulominen on yksinkertaista hommaa. Esim. ottobren villapöksy kaava on niin yksinkertainen, että aloittelijaltakin onnistuu.

Sitten siihen kysymykseen, jostain luin, että 7 kpl jokaista vaatekappaletta olisi hyvä olla. Ei siis tietenkään mitään toppavaatteita tai villasukkia niin paljon tarvi. Käytäntö varmasti opettaa ja riippuu myös siitä, kuinka usein pesee pyykkiä.

Taskuvaipoista olen kuullut semmoisen ohjeen, että noin 15 kpl. Taas riippuu pyykkäysinnosta..

Suolaa haavoihin vaan! :kieh: Kovasti tässä yritän tilkkutäkkiä kutoa, mut kaikki palat on ihan vinksallaan ja eri kokosia, vaikka kuinka yritän olla tarkka ja tehä koko ajan samalla lailla/yhtä piukkaa. Ei suju, ni ei suju. Omella osaan, mut kutoa en. Piste. Eikä mun omakaan äiti ikinä mulle mitään oo kutonu.

Mä opiskelen käsityön opettajaksi, enkä silti kutonut tulevalle vauvalle mitään, en vain yksin kertaisesti kerennyt. Silloinen tuleva mummi kylläkin kutoi puikot sauhuten, vaikkei meille tyttärilleen ikinä mitään kutonut, meillekkin kutoi mummi ;)

kyllä saa useampi kipale olla paitaa ja housua,kakat on löysiä ja vaipasta saattaa lirahtaa,puklut haisee aika pahalle.mutta ihan pieniä ei paljon ,ne jää sit heti pois.ei haittaa vaikka paita on isompi,hihoja voi käärästä aluksi ja hiukka pitkät pöksyt voi pikku sukkien avulla saada sopiviksi,pian ne kuitenkin mahtuu.ja kunhan vauva syntyy,yleensä saa tuoreet vanhemmat paljon vaatetta vauvalle lahjaksi, sen jälkeen kerkee hyvin miettiin mitä vielä tarvii!

Yhteistyössä