Minkä verran teillä 5 kk vauva syö jos siis syö jo kiinteitä? Mielipiteitä meidän vauvan syömisestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susulii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Susulii

Vieras
Täällä näin: Onko sopiva vai puuttuko jotain vai onko jotain liikaa. Mielipiteitä?

Aamulla vellin 200 ml .klo 7-8
Aamupäivällä puuro 10-11 ja noin
Päivällä maito 11.30-13 noin 100 ml
Päivä/Iltapäivällä n 15 maitoa vajaa 200 ml
Iltapäivällä 17-18 kasvista tai bataattia
Illalla 19.30-20.30 200 ml velliä

Miksi annat velliä ja puuroa?Eiks puuroo vois antaa aamupalana vellin sijaan?

Tai no, jokainen tottakai tavallaan, mut ite jätin vellit pois kun puuroa alettiin syömään.. :)

Kannattaa varmaan laajentaa tuota ruokavaliota, kun kerta jo puurotkin käytössä.
Aamulla velli/puuro, aamupäivällä marja/hedelmäsosetta, päivälliseksi potturuokaa ja illalla taas velli/puuro.

nyt ollaan alettu harjoittelemaan (n. 2vk) kiinteää/velliä...voiku menis edes lusikallinen alas.

ainakin paljon tuo teiän pikkunen syö kiinteämpiä jo. meneekö hän millä käyrällä (minkä kokoinen)? kehoittiko teillä neuvolassa syöttämään jo noin paljon kiinteitä? (en sillä, että siinä olis jotain väärää vain sillä, että meillä neuvolassa 2vk sitte sanottiin, et voi alkaa harjoittelemaan kiinteitä)

Meillä melkeen puolivuotias:

n12.00 puoli purkkia hedelmäsosetta
n1600 (alle) puoli purkkia pottua/porkkanaa/kukkakaalia tms.

Ja muuten lapsentahtinen imetys..

Aamulla oon nyt parina päivänä puuroa tarjonnu, mutta on suostunu syömään vain ehkä teelusikallisen.. ei oo mtn herkkua ilmeisesti..

On vaikuttanu ihan tyytyväiseltä eli en usko, että nälkää ainakaan näkee..:D

Alkuperäinen kirjoittaja 6½kk tytön äiti;23848383:
nyt ollaan alettu harjoittelemaan (n. 2vk) kiinteää/velliä...voiku menis edes lusikallinen alas.

ainakin paljon tuo teiän pikkunen syö kiinteämpiä jo. meneekö hän millä käyrällä (minkä kokoinen)? kehoittiko teillä neuvolassa syöttämään jo noin paljon kiinteitä? (en sillä, että siinä olis jotain väärää vain sillä, että meillä neuvolassa 2vk sitte sanottiin, et voi alkaa harjoittelemaan kiinteitä)

Pituus ihan ylimmällä ja paino -3 käyrällä 4 kk neuvolassa. Kiinteitä aloitti syömään oksentelun takia.

Meille sanottiin neuvolassa että velliä ei muulloin kuin illalla, ettei paino nousisi liikaa. Mun mielestä kuulostaa tosi vähältä tuo maidon määrä, mulle on sanottu et sen pitäisi vielä olla pääasiallinen ravinnonlähde tämän ikäisellä (5,5kk), jos ei ole mitään ongelmia.

Meillä menee suunnilleen näin:
6-7.30 maitoa 250ml
10-11 maitoa 100ml & kasvissose (n. pilttipurkillinen)
13-14 maitoa 100ml & hedelmäsose (n. pilttipurkillinen)
16-17 maitoa 100ml & kasvissose (vähän lihaa)
18-19 peruna-porkkanavelli 200-250ml

Meillä on vielä niin epäsäännöllinen päivärytmi (päiväunet heittelee niin) että vaikea antaa tarkkaa listaa, yleensä noiden lisäksi menee jossain välissä vielä 200ml maitoa, ja soseen kanssa maitoa menee välillä 150ml.

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;23848480:
Vauva tarvii vähintään 5 dl maitoa vuorokaudessa.

Ei tarvitse 5dl maitoa vaan 5dl maidosta tulevan tai vastaavan määrän kalsiumin. Eli jos ap tekee vellit tai puurot maitoon, niin kokonaismäärä voi hyvinkin riittää.

Täällä näin: Onko sopiva vai puuttuko jotain vai onko jotain liikaa. Mielipiteitä?

Aamulla vellin 200 ml .klo 7-8
Aamupäivällä puuro 10-11 ja noin
Päivällä maito 11.30-13 noin 100 ml
Päivä/Iltapäivällä n 15 maitoa vajaa 200 ml
Iltapäivällä 17-18 kasvista tai bataattia
Illalla 19.30-20.30 200 ml velliä

Maitoa pitäisi mennä 500-600ml ainakin.

Meillä menee:

Aamupala: puuro/velli (2dl) klo 8-9
Lounas: Kasvis-liha tms sose klo 12
Välipala: Hedelmäsose/Banaani klo15
Päivällinen: Kasvis-Liha tms sose klo 18
Iltapala: Puuro/velli (2dl) klo 21

Ja välissä maitoa tissistä ja vettä tarjoan ruokailujen yhteydessä. Joskus illalla syö puuron, hörppii maitoa ja tunnin päästä ottaa vielä pullon velliä. joskus lounaalla syödään jälkkäriksi vielä hedelmää tai sitten reilu purkillinen sosetta. Teen yleensä itse soseet vauvalle ja oon pakastanut 1,5 purkin kokoisia annoksia.

Niin ja pojalla nyt ikää reilut 6kk ja soseita syöty nyt pari kuukautta :)

meillä syödään tissin lisäksi 13-14 aikaa hedelmäsosetta noin puoli purkkia, viiden jälkeen kasvis-lihasosetta jota menee paremmin kuin hedelmäsosetta, reilu puoli purkkia ehkä, itse olen tehnyt, joten vähän vaikea arvioida määriä. nelisen viikkoa soseita maisteltu

Velli tosiaan maitopohjaista ja puuron teen maitoon. Puuroa menee noin 1 dl ja bataattia/kasviksia puolen-/himpun yli puolen purkkia.
Maitoa tosiaan poika ei syö juuri enempää.Alkaa tuttipullolla leikkiminen vain kun ei enään halua syödä.

Ajattelin ja ostinkin valmiiksi jo lihaisaa ruokaa jos sitä kokeilisi miten maistuu.

Yhteistyössä