Minkä verran harrastuksia on sopivasti perheelliselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Syksy alkoi, ja samalla harrastukset.

Mies käy kolmesti viikossa harrastamassa, kaksi tuntia kerrallaan. Lisäksi hän tekee 37,5-tuntista työviikkoa ja 0-8 tuntia ylitöitä viikossa. Toisinaan työt ajoittuvat iltoihin ja viikonloppuihin.

Itse hoidan kotona puolivuotiasta vauvaa. Hoitoapua meillä ei arjessa ole.

Mies osallistuu kotona ollessaan tasavertaisesti, muun muassa hoitaa kaikki aamuheräämiset viikonloppuisin. Hän sanoo, että voin harrastaa saman verran kuin hänkin, mutta imetyksen ja miehen epäsäännöllisten töiden takia en oikein osaa aloittaa mitään säännöllistä osallistumista vaativaa harrastusta. Samoin suhtaudun vähän epäilevästi, kuinka elämä sujuisi jos harrastusiltoja olisi viikossa kuusi.

Haluaisin kuulla kokemuksia, kuinka paljon teillä harrastetaan ja riittääkö aikaa myös rentoon yhdessäoloon.

Jos menet silloin kun vapaata on (kuten sanoit et osaa aloittaa mitään säänöllistä miehen töiden takia) vaikka kuntosalille tai uimahalliin tai kirjastoon tai leffaan tai tai tai....

Itselläni myös harrastuksen etsintä edessä. Töissä ollessani kävin kuntosalilla aina ehtiessäni, mutta irtisanoin jäsenyyden kun tulin raskaaksi. Nyt mietin liittymistä uudelleen. Sali on kuitenkin suht lähellä ja omalla korttiavaimella pääsee sisään jo aamukuudesta alkaen. Joskus voisi käydä ennen miehen töihin lähtöä siellä, samoin illalla kun hän on tullut töistä. Ryhmätunnit ovat salin parasta antia, mutta niille menisin jos joskus miehen töiltä ehtii. Mies yrittäjä ja tekee suhteellisen pitkää päivää...

Tällä hetkellä harrastukseni ovat netissä. Liikunnallisesta rutiinista käy lähinnä kaupassakäynti ja kärryjen työntely. Kaipaan enemmän liikuntaa elämääni.

ongelma on juuri toi että sitten jos molemmat harrastaa saman verran ette ole enää yhdessä ollenkaan ja elämä on vaan suorittamista.

kompromissi, mies vähentää yhden harrastuskerran viikossa ja sinä otat yhden tai kksi.

jos molemmat harratsaa 3 kertaa viikossa niin en näe että suhde tai perheelämä toimii kovin hyvin. varsinkaan kun olet yksin ilmeisesti ensimmäisen lapsen kanssa kotona

Kyllä tuo aika isolta määrältä kuulostaa. Meillä mä käyn jumpassa vähintään yhtenä iltana viikossa ja jos mahdollista niin kahtena ja yhteen kertaan menee n. 2,5 tuntia matkoineen. Miehelle on nyt työväenopistosta pari lyhytkurssia vaattuna, mutta haluaisi jonkun säännöllisen kurssin, joka olisi kerran viikossa. Lisäksi voidaan käydä joskus uimassa ex'temporee ja minä sauvomassa kun siltä tuntuu ja on hyvä hetki. Tosin meillä lapset on jo 4v. ja 7v. ja viihtyvät jo yksin pihalla eivätkä tartte enää koko ajan vanhempien seuraa.

Sulle voisi ap sopia joku sellainen harrastus johon voi mennä kun sulle sopii esim. kuntosali, uiminen, lenkkeily jne...

Olen todennut että se on ihan asennoitusmiskysymys. Aiemmin mä olin ärsyyntynyt siitä että mies duunin päälle harrastaa ja mä olen vain lasten kanssa jumissa. Sittemmin päätin että miksi en pyri ottamaan iloa irti siitä että saan olla lasten kanssa kotona ja saan kuitenkin harrastaa itsekin jos haluan, yhteistä ja perheaikaa otetaan sitten kun jaksaa ja huvittaa (ja sitä jaksaa ja huvittaa huomattavasti enemmän kun molemmat ovat tyytyväisiä).

Tällä hetkellä mies käy usein duunin jälkeen salilla tai pelaamassa, lisäksi saattaa viikonloppuna olla päivän pois. Mulla on 2x vk treenit myöhemmin illalla, joten olen poissa lasten hereilläoloajasta pari tuntia ja samalla treffaan kavereita joten saatan tulla myöhäänkin. Ei mene päällekkäin, eikä kummankaan tarvitse nipottaa toiselle. Lasten kanssa tehdään päivällä kaikkea hauskaa, käydään kerhoissa ja syömässä, tapaamassa kavereita ja ulkoilemassa jne., illat ja vkl:t pyritään pyhittämään perheelle ja sukulointiin (harrastusten ulkopuolella tietty).

Yhteistyössä