Minkä kokoiset talvikengät ostan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huutiksessa H.Moilasena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huutiksessa H.Moilasena

Vieras
Auttakaa! Matikkapäätä ei ole eikä logiikka toimi.

Vauva nyt 10 kk, lokakuussa siis vuoden. Kävelee jo, talvella varmasti jo kova meno.

Nyt jalka 11,5 cm pitkä (paperille piirsin ja mittasin). Kuinka paljon suurin piirtein jalka kasvaa? minkä kokoiset goretex-talvisaappaat ostan? Tarvitseeko kasvu- ja muuta varaa aina laskea siis 1,5 cm sisämittaan? Näin jostain luin.

Itse en ostaisi noin pienelle 1,5 cm kasvunvaraa. Mutta sitten luultavasti joutuisit ostamaan toiset kengät kesken talven. 1,5cm on suhteessa niin paljon pienen lapsen jalan pituudesta, että kenkä esim. taipuu ihan väärästä kohdasta, eli ei päkiän kohdasta.

Minulle neuvoi kenkäkauppias että jalka laitetaan irrotettavan pohjallisen päälle ja pitää jäädä 1,5-2 senttiä tyhjää. Ja se ei ole mitään kasvunvaraa vaan kengän pitää olla sen verran tilava muutenkin. Ja niin minulla on itsellänikin, jopa enemmän. Pahallehan se tuntuu varpaissa jos on liian nafti kenkä.

Kesäkenkiin ostan 1.5cm, talvikenkiin ostan myös villasukkalisän eli 2.0cm. Lisäksi nyt ei ole vielä talvi...

Pyydä huutismyyjältä tieto sisäpohjan pituudesta ja osta 2-2.5cm varaa nykyiseen jalkaan. Kengät ovat eri kokoisia, joten pelkkä koko ei kerro kaikkea.

Jostain luin seuraavan kaavan jalan pituuden ja kengän koon välillä: Jalan pituus = [(2 x kengän koko) : 3]

Muoks esim 1cm on todella vähän. Siinä on 0.5 senttiä liikkumavaraa ja 0.5cm kasvuvaraa, joka tulee käytettyä jo ennen talvea. Nyt on vielä elokuu...

Kiitos. Eli minkä pituinen sisämitta siis...? Kun koot ovat niin erilaisia eri kengissä.

Tässä pihapiirissä asuu 4:n lapsen äiti joka saa aina kiksit siitä kun tietää kaiken paremmin. Luulin jo tajunneeni minkä kokoisen kengän ostan, kun hän nauroi että aina tarvitsee kasvuvaraa ja että lasken ihan väärin. Ei munkaan mielestä niin paljon isompaa voi lapselle laittaa, eihän kävelystäkään tule sitten mitään. Ei pitäis loukkaantua, mutta joka aamu sama homma. Mulla itsetunto ihan kohdallaan enkä ala pätemään takaisin. ei silti jaksais että ihan kaikesta päsmäröi osaavansa paremmin. Mutta sori että meni aiheen ohi.

Kiitos vastauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Minulle neuvoi kenkäkauppias että jalka laitetaan irrotettavan pohjallisen päälle ja pitää jäädä 1,5-2 senttiä tyhjää. Ja se ei ole mitään kasvunvaraa vaan kengän pitää olla sen verran tilava muutenkin. Ja niin minulla on itsellänikin, jopa enemmän. Pahallehan se tuntuu varpaissa jos on liian nafti kenkä.

Siinä on kasvunvaraa sentti ja käyntivaraa 0,5 cm. Totta on, että kengässä täytyy olla myös ilmatilaa, että se on lämmin. Mutta aikuisen jalkaan suhteutettuna joku 2cm on ihan eri asia kuin lapsen jalkaan.

on ihan mahdotonta ennakoida, meillä on lapsen jalka kasvanut pyrähdyksinä, joka syksy.
Oli ehkä samankokoinen jalka 10 kk ikäisenä. Itse en ostaisi etukäteen tuossa vaiheessa kenkiä, paitsi jos asutte pohjoisessa, joissa niitä talvikenkiä pääsee jo piankin käyttämään.
meno ei muuten välttämättä ole mitenkään kova talvikeleillä 1-vuotiaana. Omani syntyi syyskuussa ja käveli elokuussa ja meno oli melkein juoksua lumentuloon asti. Mutta kun ulkona alkoi olla liukasta ja luntakin niin pysytssä pysyminen vaati aivan toiseenlaista keskittymistä.

Mäkään en ostaisi ennakkoon. Meillä ekan jalka kasvaa ihan hurjaa vauhtia edelleen eli odottelen, kunnes kenkiä oikeasti tarvitaan. Viime talvena oli pakko ostaa toiset talven lopuksi.

Ja lisäksi kävisin kyllä kenkäkaupassa ainakin sen vuoksi, että asiantuntija kertoisi jalan mallin. Esim. Superfit on tosi kapea ja Ecco normaalia pienmpi ja hieman kapeampi sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja hui:
Siis noin pienelle lapselle, eikä kyllä isommillekkaan, käytettyjä kenkiä!

mä ostin meidän pikkuselle käytetyt kuomat, eikä sillä mene jalat pilalle, pidän siittä huolen, sä huvitat mua tuolla hysterisoinnilla.
eihän kukaan järkevä osta linttaan astuttuja vaikka joku yrittäis kaupitellakkin.
kirpparilta ostin 3,50 uuden veroset,kaupas ois saanu laittaa ton pilkun vitosen oikealle puolelle.
ja puhistin niitä vaikka ei olleet ees likaset ja viel pesin konees.

tarvitsee "napakat" kengät..

Alkuperäinen kirjoittaja Huutiksessa H.Moilasena:
Auttakaa! Matikkapäätä ei ole eikä logiikka toimi.

Vauva nyt 10 kk, lokakuussa siis vuoden. Kävelee jo, talvella varmasti jo kova meno.

Nyt jalka 11,5 cm pitkä (paperille piirsin ja mittasin). Kuinka paljon suurin piirtein jalka kasvaa? minkä kokoiset goretex-talvisaappaat ostan? Tarvitseeko kasvu- ja muuta varaa aina laskea siis 1,5 cm sisämittaan? Näin jostain luin.

Oikea koko tarkistetaan siten, että lapsen jalka laitetaan kenkään ilman että laitetaan nauhoja tai tarroja kiinni. Sitten jalka työnnetään kengän kärkeen ja kenkä on oikean kokoinen, jos aikuisen sormi mahtuu kantapään taakse. Silloin kengän kärkeen jää tilaa n. 1,5 - 2 cm. Tätä isompaa kenkää ei kannata suosia edes kasvuvaran takia, koska lapsen liikkumisesta voi tulla kömpelöä eikä liian iso kenkä tue jalkaa riittävästi. Varsinkin kovakärkisissä jalkineissa, monoissa ja luistimissa tämä on tärkeää.

http://www.tohtori.fi/?page=3543217&id=3610019

Ja monissa kengissä nykyään irrotettavat pohjalliset jonka päälle voi lapsen jalan laittaa ja katsoa pituutta.Ja lapsen seisosessa tuo.

Kiitos paljon vastauksista. Käyn huomenna kunnon kenkäkaupassa tutkimassa ja mittaamassa minkä mallinen lapseni jalka on ja mitä kokoa, ja ostan uudet kengät, ehkä sellaiset gore-lenkkarit. Sitten vasta kun talvi tulee, ostan talvisaappaat, en siis vielä.

Kiitos teille!

Yhteistyössä